Christa
Att fysisk aktivitet är bra för hälsan är ju ett känt faktum. Nedan följer en lista över positiva effekter. Tycker ni att man skall påverka människor att röra sig mer och i så fall hur? Tror ni att alla känner till nedanstående eller bör samhället informera mer?

Fysiskt aktiva personer löper hälften så stor risk att dö av hjärt- och kärlsjukdomar som sina stillasittande jämnåriga.

Fysisk aktivitet minskar risken för högt blodtryck, åldersdiabetes och tjocktarmscancer.

Individer som är fysiskt aktiva löper också mindre risk för att drabbas av benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa.

Också livs-kvaliteten förbättras på grund av ökat psykisk välbefinnande och bättre hälsa.
askar
Nyfiken på vilka fysiska aktiviteter du utövar...
menar alltså motion/träning.

Visst tror jag att alla känner till det du räknar upp.
Står ju dagligen om det i media och på nätet hittar
man tusentals sidor om just detta.
Rapchic
jag tror informationen finns där folk bryr sig bara helt enkelt inte
dom tycker det är mer jobbigt än vad man får ut av det
som nån sa till mig
varför ska jag gå ut och gå i en timme per dag om jag
bara vinner två minuter
då förlorar man ju 58 minuter
(ok jag är inte helt hundra på att siffrorna stämmer
men ni fattar vad jag menar)
stina
Jag tror också att vi informeras tillräckligt - det är nog så att dom som minst behöver informationen läser informationen, många av dom som behöver det mest blundar. Precis som info om rökning. När jag rökte hoppade jag över alla negativa artiklar om rökning, när jag hade slutat slukade jag varenda skrivet ord som handlade om rökningens negativa konsekvenser....

Vill man veta finns infon tror jag alltså! rolleyes.gif
Iris i V-botten
Rätt Stina . De som behöver mest tar inte till sig informationen.
Att motion påverkar den fysiska hälsan, det förstår man nog ganska väl. Men hur mycket den betyder för det psykiska välmåendet tror jag inte att folk i allmänhet förstår.
Christa
Svar till askar (eller Agneta)

Brukar promenera varje dag. Ibland flera kortisar och ibland en längre. Gärna skogsvandring på helgen. Cykelturer på sommaren. Vi tittar ut ett spännande ställe på kartan och lastar cyklarna på bilen. Med cykel kan man undersöka nya platser och komma ut dit man aldrig kommer med bilen. Vandrar gärna i skogen med karta och kompass. Trimorienterar ibland för att det är kul. Svamprundor på hösten. Vinterfiske (ibland går man flera kilometer och borrar 50 hål) En solig dag på isen med matsäck är underbar oavsett om man fiskar eller ej men glöm inte isdubbar. Springer runt kvarteret före duschning ibland (det gäller att göra sådant som inte har för stora trösklar). Just nu spelar vi badminton en gång i veckan. Tar alltid trappor istället för hiss. Cyklar eller går till affär och annat inom rimligt avstånd. Vi har 5 km till badplatsen och dit cyklade vi varje dag i somras.
Ibland tar vi en heldag i skogen och lagar middag över öppen eld. Att vara i skogen är väldigt avstressande.
*Stintan*
Tyvärr är det nog så att många tycker att fysiska aktiviteter är tråkigt och därför avstår. Sen finns det ju många som av fysiska skäl inte kan motionera så mycket även om dom skulle vilja.
Pirum
Jag skulle gärna vandra mer i skogen etc men har inte tid. Tror det gäller många i dagens samhälle. Visst, man kan prioritera, och tid går väl alltid att hitta om man stryker något annat, men om man går omkring i skogen med dåligt samvete och funderar på andra saker man borde göra så tror jag inte det är speciellt avstressande. Snarar stressuppmärksammande, vilket kanske inte är enbart negativt.

Personer med stark längtan efter fysisk aktivitet kanske borde söka sig till ett sådant yrke, jag känner ingen bonde som går till gym och tränar smile.gif
*Mademoiselle*
Hemmagym! tongue.gif
Farbror Blå
Stina har rätt, de som inte "vet" är de som oftast inte orkar ta till sej bara. Titta på Du är vad du äter på trean 18.25!
Jag ville inte se programmet först , för jag trodde ingen idag kunde vara ovetande om effekterna av ett osunt ätande, stillasittande, drickande, rökande mm.

Men alla har en sak gemensamt i programmet: de blir konfronterade med sina matvanor och skäms/blir chockade över vad dom egentligen trycker in i fejset varje vecka.

Har inte alla tänkt så vid en påse godis/en flaska vin/chipsladdning?

Nu när jag redan har ätit en halv påse, kan jag ju lika gärna äta upp resten/nu när jag har druckit två glas vin, kan jag ju lika gärna tömma flaska, det lilla i chipspåsen kan jag ju lika gärna äta upp.
Sen tror vi ju alla att vi är odödliga, precis som i trafiken.
Inte förrän man krockar blir man rädd över sin egen framfart, inte förrän läkaren varnar dej för infarkt, kommer man på att sluta röka, inte förrän....

det är det där inte förränsom måste ändras!
Kan bara göras genom bra förebilder och direkta konfrontationer!
*Mademoiselle*
CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 10:52)
Stina har rätt, de som inte "vet" är de som oftast inte orkar ta till sej bara. Titta på Du är vad du äter på trean 18.25!
Jag ville inte se programmet först , för jag trodde ingen idag kunde vara ovetande om effekterna av ett osunt ätande, stillasittande, drickande, rökande mm.

Men alla har en sak gemensamt i programmet: de blir konfronterade med sina matvanor och skäms/blir chockade över vad dom egentligen trycker in i fejset varje vecka.

Har inte alla tänkt så vid en påse godis/en flaska vin/chipsladdning?

Nu när jag redan har ätit en halv påse, kan jag ju lika gärna äta upp resten/nu när jag har druckit två glas vin, kan jag ju lika gärna tömma flaska, det lilla i chipspåsen kan jag ju lika gärna äta upp.
Inte förrän man krockar blir man rädd över sin egen framfart, inte förrän läkaren varnar dej för infarkt, kommer man på att sluta röka, inte förrän....

Ja man måste ändra sin inställning.
Det är mentalt, man måste också ha viljan.

tongue.gif
Kathy
CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 10:52)

Delvis så kan jag hålla med dig.
Det är oftast då det är försent, som man vaknar upp.

Men med direkt konfrontation - det fungerade aldrig på mig. Inte heller det att läkaren berättade om riskerna med övervikt och följdsjukdomarna som kommer.

Mognaden och insikten kom efter hand, efter det att jag själv läst, tagit till mig information, hittat en motionsform som fungerar för mig och - jag kom till en återvändsgränd där jag blev tvungen att välja vilken väg jag skulle gå.
Det var så illa att det faktiskt handlade om utifall jag skulle överleva eller ej.

Det är 22 kg senare och många, många timmars motion med stavgång, vattenareobics, styrketräning och spinning.

Den planerade viktreduceringen var främsta orsaken till att jag började träna, men nu är det en ren bonus. För mig har träningen blivit ett livsviktigt inslag i mitt liv - jag kan helt enkelt inte vara utan den. wub.gif
LadyG
Så stressade som folk är idag hinner de inte fundera på motion. Visst vet de flesta hur de borde göra, information finns det överallt. Aftonbladet trumpetar glatt ut de senaste rönen var dag, i skarp konkurrens med Expressen och tro inte att damtidningarna har brist på tips om mat och motion.

Så mer information är meningslöst, så länge folk inte har tid.

6 timmars arbetsvecka skulle kunna lösa en hel del moderna sjukdomar, soms tress och arbetslöshet. Men det kan man väl se sig i stjörnorna efter.
LadyG
Vi sitter stilla alldeles för många timmar om dagen, vi äter mat som inte är särskilt nyttig och vi rör på oss alldeles för lite, visar en ny opinionsundersökning i EU:s Eurobarometer. Dessutom har antalet överviktiga personer ökat under de senaste åren, inte minst bland barn och ungdomar. I mätningen redovisas en mängd siffror i fråga om livsstil och matvanor. Bland svenskarna uppger 79 procent att deras hälsa är mycket bra eller bra vilket är högre än EU-genomsnittet på 76 procent.

Hela undersökningen i PDF-format

CITAT
More than 80% of Europeans consider that there are more adults with weight problems than 5 years ago. In most countries, the percentage of people interviewed supporting this view exceeds 70%. All Europeans seem to be aware of the health risks due to obesity. Almost 95% of European Union citizens agree with the statement that obesity is a health danger.

Undersökningen är väldigt intressant, om man tar sig tid att läsa igenom den.
Iris i V-botten
6 timmars arbetsvecka laugh.gif laugh.gif . Ja, då hade vi inte råd att äta
Farbror Blå
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 11:35)
Så stressade som folk är idag hinner de inte fundera på motion. Visst vet de flesta hur de borde göra, information finns det överallt. Aftonbladet trumpetar glatt ut de senaste rönen var dag, i skarp konkurrens med Expressen och tro inte att damtidningarna har brist på tips om mat och motion.

Så mer information är meningslöst, så länge folk inte har tid.

6 timmars arbetsvecka skulle kunna lösa en hel del moderna sjukdomar, soms tress och arbetslöshet. Men det kan man väl se sig i stjörnorna efter.

precis, och det skulle stressa mej en hel del, för jag antar att lönen skulle bli därefter!

Vad som vore bättre vore att resa bort oftare och sen bara ta det lugnt.
lära sej hantera stressen i vardagen på ett bättre sätt
Kathy
CITAT (Iris i V-botten @ 07-12-2006, 15:18)
6 timmars arbetsvecka laugh.gif laugh.gif . Ja, då hade vi inte råd att äta

Tanken är nog att 6 timmars arbetsvecka ska räknas som heltid, med lön därefter.
Anma
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 15:31)
6 timmars arbetsvecka laugh.gif  :lol: . Ja, då hade vi inte råd att äta

Tanken är nog att 6 timmars arbetsvecka ska räknas som heltid, med lön därefter.

smile.gif Menar väl ändå sextimmars arbetsdag? smile.gif wub.gif
LadyG
CITAT (Anne R @ 07-12-2006, 15:48)
6 timmars arbetsvecka laugh.gif  laugh.gif . Ja, då hade vi inte råd att äta

LOL

Oj förlåt!

Menade arbetsdag, fast fingrarna tyckte det var lättare att skriva arbetsvecka smile.gif
stina
Fast inte är jag så säker på att det skulle hjälpa så himla många att lägga om sitt liv - fast man kan ju hoppas att det beror på tidsbrist hos dom flesta.... unsure.gif
LadyG
Enligt den där EU-undersökningen (hur mycket tilltro man nu ska sätta till Bryssel-gubbsen) tycker nästan hälften av dem som inte motionerade att de inte har tid. Det får man kanske ta med en nya salt men om man tar med i beräkningen hur illa folk mår, hur sjukskrivna fler och fler blir och hur stressat vår samhälle blivit så ligger det nog en del sanning i det.

För i sverige var det endast 12% av de tillfrågade som ansåg att de inte fått tillräcklig information för att kunna äta nyttigt (samma undersökning) och DET tror jag på tongue.gif

Är det något vi är duktiga på så är det just sprida informationen. Ta den till oss och omsätta den i praktiken däremot havererar... smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten

Men hur skulle det lösa det ekonomiska???????? Både för arbetstagare samt för arbetsgivare skulle det bli problem

Elisabeth
Gurkan
Hörde ett reportage på P1 häromdan som handlade om att minska arbetstiden och använda de timmarna till nån form av träning istället. Alla tjänade på det, de anställda fick bättre hälsa och företaget fick mindre personalomsättning och färre sjukdagar.

Jag har gått ner till halvtid och använder resten av tiden till att hugga ved, gräva grönsaksland, bygga växthus, renovera, sälja plantor på torget, sylta o safta, laga gamla grejer istf. att köpa nytt ... får ett mer meningsfullt liv, motion, friskt luft och mindre behov av pengar ...

Ska jag hyra en hantverkare 1 timme måste jag jobba 5 timmar på kontoret ... då gör jag det hellre själv i min egen takt.
Gurkan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-12-2006, 16:17)

Men hur skulle det lösa det ekonomiska???????? Både för arbetstagare samt för arbetsgivare skulle det bli problem

Elisabeth

Sjukersättningen betalas ju till stor del av arbetsgivaren idag så alla lösningar där man kan få en friskare personal är lönsamma. Dessutom finns det flera försök med 6-timmars arbetsdag som visat att produktionen inte minskat nämnvärt, folk jobbar effektivare under en kortare period istället.

Har man dessutom mer tid över för sig själv så kan man leva billigare, man slipper köpa färdigmat, man kan spendera tid istället för pengar på sina barn, man kan hugga ved istället för att betala elräkningen, man kan odla grönsaker istället för att köpa dem på konsum, man kan fixa med sitt hus istället för att köpa hantverkstjänster ... osv... osv ...

Framförallt tror jag att vi alla skulle må bra av att se över hur vi konsumerar och börja fundera på vad som egentligen ger livskvalitet. Prylar eller tid för eget skapande.
askar

Elisabeth

Så här gick det i vär kommun.

Inte en krona sparad på avvecklingen av sextimmarsdagen inom hemtjänsten
LadyG

Elisabeth

Exakt samma förskräckta utrop hördes 1969-70 när 48 timmarsveckan blev 40 timmar och vi rent praktiskt gick från att arbeta må-lö till må-fre istället.

Färre sjukskrivna och färre sjukdagar innebär en utgiftsminskning precis som minskad A-kasseersättning, minskad förtidspensionering, ökade arbetsgivaravgifter och skatteintäkter.

CITAT
När det gäller finansiella effekter av en eventuellt utvidgad arbetstidsförkortning har jag i rapporten diskuterat de problem som är förknippade med att det är kommunen som står för satsningen på arbetstidsförkortningen medan staten får största "återbäringen" som t.ex. lägre utbetalningar från a-kassa eller lägre kostnader för långa sjukfall. Genomförande av arbetstidsförkortning till 6 timmars arbetsdag i större skala för Stockholms stad som helhet skulle med här gjorda antaganden medföra utgifter om ca 1 464 miljoner kronor i ökade lönekostnader för nyanställning av ca 6100 personer. Det skulle, under förutsättning att det finns personer som är lämpliga att anställa, betyda en finansiell besparing för statskassan i utbetalningar av arbetslöshetsersättningar (a-kassa) om ca 823 miljoner kronor och besparingar i arbetsmarknadsutgifterna i övrigt om ca 150 miljoner kronor. Till detta ska sedan läggas ökade skattebetalningar och andra finansiella effekter för Stockholms stad om ca 60-100 miljoner kronor.
Företagsekonomiska institutionen
LadyG
Toyotamodellen

CITAT
Livsmedelsföretaget Direktchark i Gamlestan i Göteborg och ett skoföretag i Halland, Nilson Group i Varberg, är två exempel på lyckad arbetstidsförkortning. De anställda har fått sin arbetsdag förkortad med två timmar utan löneavdrag och sjukfrånvaron har sjunkit kraftigt på båda dessa arbetsplatser.
- Sex timmar orkar man jobba även om man känner sig lite krasslig. Men åtta går inte, då sjukskriver man sig istället. Sjukfrånvaro har varit ett stort problem hos oss tidigare, men är det inte längre, säger Direktcharks vd Lars Dahlström.
Det var han som förhandlade fram Toyotamodellen med livsmedelsfacket i början av året.
- Det var ett experiment, men det har fallit så väl ut bland både anställda och företagsledning att det i dagsläget inte finns någon anledning att gå tillbaka till åttatimmarsdag, säger Lars Dahlström.

Var det inte Toyotamodellen som inspirerade Kiruna att införa sin 6-timmars arbetsdag inom vården, så länge den fanns?
Gurkan
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 16:43)

Exakt samma förskräckta utrop hördes 1969-70 när 48 timmarsveckan blev 40 timmar och vi rent praktiskt gick från att arbeta må-lö till må-fre istället.
....
CITAT

Tack ! 40 timmars arbetsvecka anses ju annars vara nån slags naturlag ...
askar
Det är möjligt att det var Toyota-modellen. Vet inte när den började?
Hemtjänsten här har jobbat 6 tim sen 1989.
LadyG
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:06)

Då var Kiruna före smile.gif
Jag tror Toyota började 2002 eller 2003, och andra företag tar efter dem.
askar
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:09)

Då var det som jag trodde... för hit har det kommit folk från
olika företag inom och utom landet, för att se hur det fungerar.
Precis när 6-timmars kom på tapeten hos flera som nyligt gjort besök här
så avvecklade sosseborgarna.
LadyG
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:12)
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:09)

Då var det som jag trodde... för hit har det kommit folk från
olika företag inom och utom landet, för att se hur det fungerar.
Precis när 6-timmars kom på tapeten hos flera som nyligt gjort besök här
så avvecklade sosseborgarna.

Helstolligt, med tanke på vad jag nyss läste på Dagens Industri:

Med en variant av Toyotamodellen har företagets sjukskrivningstal mer än halverats.

”Vi minskade sjukskrivningarna från 16 till 7 procent, vilket betyder att vi också halverat sjuklönekostnaden”, säger Torbjörn Andersson, Nilson Groups logistikchef.

(DI)

Tur att någon började iaf för då finns det fältstudier och faktiskta siffror, inte bara teorier, att tillgå. Jag förstår om folk blir sura om de fått smaka på 6-timmars och den avskaffas, jag skulle bli rejält syrak.
askar
Nu var det ju kvinnojobb det gällde... därför togs ingen notis om
deras protester. Det handlar ju om tungt jobb de utför och ständigt nya
hem/vårdtagare att gå till.
Jag är övertygad om att hade det handlat om mansdominerat arbete
då hade man aldrig ens funderat på att avveckla.
Påståendet om besparing på 10-12 miljoner kr/år, visade ju sig vara ren lögn.
LadyG
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:22)

Tyvärr är ju alltid kvinnodominerade yrken alltid lågprioriterade.

Att sedan skylla på att "man varit naiva" är bara oförskämt.

Vågar man hoppas på att det finns en tillräckligt stark opinion för att förkortad arbetsvecka ska återinföras, så kanske fler kommuner vågar haka på? Nacka är väldigt intresserad men vågar nog inte gå först. Men om en börjar, då kanske det blir rena ketchupeffekten? (Önskedrömmer säker nu bara för det)
askar
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:25)

Vågar man hoppas på att det finns en tillräckligt stark opinion för att förkortad arbetsvecka ska återinföras, så kanske fler kommuner vågar haka på? Nacka är väldigt intresserad men vågar nog inte gå först. Men om en börjar, då kanske det blir rena ketchupeffekten? (Önskedrömmer säker nu bara för det)

Så länge sosseborgarna sitter i styret finns inga chanser att återinföra
sextimmarsdagen.
Nu är största bekymret för dem att folket och oppositionen
(Kirunapartiet och V) protesterar mot deras arvodeshöjningar.
De har bestämt att de är värda riksdagsmannalön. ohmy.gif
LadyG
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:31)
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:25)

Så länge sosseborgarna sitter i styret finns inga chanser att återinföra
sextimmarsdagen.
Nu är största bekymret för dem att folket och oppositionen
(Kirunapartiet och V) protesterar mot deras arvodeshöjningar.
De har bestämt att de är värda riksdagsmannalön. ohmy.gif

Jaha, så de vill stoppa skattepengarna i egen ficka hellre än att spendera dem på att folk ska bli friskare och gladare? Och första året av mandatperioden är inte ens halvgammalt... huh.gif

Det känns som att det kommer att blåsa kallt i Sverige ett tag framöver...
askar
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:39)
Jaha, så de vill stoppa skattepengarna i egen ficka hellre än att spendera dem på att folk ska bli friskare och gladare? Och första året av mandatperioden är inte ens halvgammalt... huh.gif

6-timmars togs bort för ett år sedan
... sossarna har styrt tillsammans med M, Kd, C och Mp senaste mandatperioden
och folket var så dumma så de gick på S vallöften.
LadyG
CITAT (askar @ 07-12-2006, 17:46)
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 17:39)

Jaha, så de vill stoppa skattepengarna i egen ficka hellre än att spendera dem på att folk ska bli friskare och gladare? Och första året av mandatperioden är inte ens halvgammalt...  :huh:

6-timmars togs bort för ett år sedan
... sossarna har styrt tillsammans med M, Kd, C och Mp senaste mandatperioden
och folket var så dumma så de gick på S vallöften.

Vilken underlig konstallation... ohmy.gif

Det hade jag ingen aning om, trodde att klippet var från dagens tidning smile.gif

Om både S och M var med på att fimpa 6-timmars, hur ska man då bära sig åt för att få igenom det igen? Finns liksom inget ben kvar att luta sig på?

Ush, så deprimerande att politikerna inte tänker på dem deras beslut faktiskt drabbar. sad.gif
Kathy

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Snacka om att både jag och LadyG slant på tangenterna!!
LadyG
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 17:51)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Snacka om att både jag och LadyG slant på tangenterna!!

Du får skylla på mig, det var jag som lurades smile.gif

Fast efter att ha grävt runt bland informationen som finns kring 6-timmars arbetsdag så måste jag erkänna att det är ett mysterium varför den inte införts än, annat än i företag som själva tagit initiativet (som Toyota t ex).
Rapchic
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 20:15)
Du får skylla på mig, det var jag som lurades smile.gif

Fast efter att ha grävt runt bland informationen som finns kring 6-timmars arbetsdag så måste jag erkänna att det är ett mysterium varför den inte införts än, annat än i företag som själva tagit initiativet (som Toyota t ex).

jag har också bara hört posetiva saker om den
men då har jag dock inte hört så mkt unsure.gif
Rapchic
hur mkt salt är hälsosamt per dag ugefär
dom säger ju hela tiden att vi svenskar äter för mkt
men inte hur mkt man ska äta
LadyG
CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:19)

Som mest 5g per dag, och det får vi lätt i oss i maten vi äter. Extra salt behövs inte om man inte är extremsportare.
Rapchic
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 20:22)

Som mest 5g per dag, och det får vi lätt i oss i maten vi äter. Extra salt behövs inte om man inte är extremsportare.

ok tack nu måste jag bara räkna ut hur mkt 5 gram är
har du nått tips om det?
LadyG
CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:23)
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 20:22)

ok tack nu måste jag bara räkna ut hur mkt 5 gram är
har du nått tips om det?

Har faktiskt inte några bra tips annat än titta på innehållsförteckningarna. Jag tror det står i g på de flesta förpackningarna, sen är det bara att lägga ihop.
Susanna
CITAT (Gurkan @ 07-12-2006, 16:22)
Jag har gått ner till halvtid och använder resten av tiden till att hugga ved, gräva grönsaksland, bygga växthus, renovera, sälja plantor på torget, sylta o safta, laga gamla grejer istf. att köpa nytt ... får ett mer meningsfullt liv, motion, friskt luft och mindre behov av pengar ...

Det här var det vettigaste jag hört på länge. Måste innebära en otrolig ökning i livskvalitet för dig Gurkan. Modigt att våga!
Christa
På 80-talet sparade jag allt jag kunde för att ha råd att gå ner i arbetstid. 1992 bad jag chefen att få gå ner till 80%. Han sa nej! Det hade jag inte räknat med. De som har barn har lagstadgad rätt att gå ner till 75% men till mig kunde han säga nej.

Ett halvår senare kom nästa kalldusch. Jag fick mindre påökt i årets löneförhandlingar än alla andra på hela avdelningen. När jag frågade chefen varför så svarade han "Du har ju bett att få gå ner i arbetstid, så jag vet ju inte var jag har dig."

Det var det värsta! Jag jobbade ju på och slet som vanligt. Jag fick ju aldrig gå ner. Att jag inte sprack av ilska!
anna_rispan
CITAT (Christa @ 08-12-2006, 07:31)
På 80-talet sparade jag allt jag kunde för att ha råd att gå ner i arbetstid. 1992 bad jag chefen att få gå ner till 80%. Han sa nej! Det hade jag inte räknat med. De som har barn har lagstadgad rätt att gå ner till 75% men till mig kunde han säga nej.

Ett halvår senare kom nästa kalldusch. Jag fick mindre påökt i årets löneförhandlingar än alla andra på hela avdelningen. När jag frågade chefen varför så svarade han "Du har ju bett att få gå ner i arbetstid, så jag vet ju inte var jag har dig."

Det var det värsta! Jag jobbade ju på och slet som vanligt. Jag fick ju aldrig gå ner. Att jag inte sprack av ilska!

mm, tänk om han hade tagit sig tid o satt sig ner för ett ordentligt samtal istället för att sitta o fundera ut sina egna slutsatser på kontoret....
Rossi
CITAT (Christa @ 08-12-2006, 07:31)

Och när de som har haft sin tjänst på 75% p.g.a. småbarn inte längre har rätt till den eftersom barnen har fyllt 8 år så får de alltid på min arbetsplats fortsätta med sin deltid om de vill oavsett om det egentligen hade behövts att de jobbade heltid. Och då är det oftast de attraktiva fredagarna som man ska vara ledig på eller så vill man sluta tidigare på dagen innebärande att vi som jobbar heltid har mindre möjligheter att ta ut flextid och gå tidigare eller själva vara ledig någon strö-fredag. Suck!

Det är säkert inte så här överallt. Jag bara beskriver hur det är på min arbetsplats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon