Jag är nog en av de få här inne som aldrig tidigare haft något odlingsintresse eller uppmuntran hemifrån. Vi hade en tråkig liten trädgård i ren sandmark när jag växte upp. Vattna gjorde man väl krukväxterna, och trädgården någongång på sommaren, men "näring" var något som experter höll på med... Det mesta jag någonsin gjort var att sätta ett solrosfrö i ett lågstadie-projekt.
Men så för ett par år sedan i och med att jag träffade mannen med stort "M" så väcktes en dröm om att flytta från stan´ut på landet, och förra vintern anmälde jag mig så till en kurs i ekologisk grönsaksodling. Jag var den som visste absolut minst på kursen som varade hela våren, men jag hade ändå mycket trevligt.
Det var också när jag skulle Googla om något vi läste om som jag ramlade på Odla.nu, och jag var fast. I samma veva flyttade vi till en minimalt större lägenhet, men med balkong! Oj, vad det sattes frön denna första vår! Salvia, basilika, oregano, tomater, luktärtor, belladonna, spikklubba, flera olika sommarblommor. Kärnor från frukt petades också ner, och mina första hoya-sticklingar sattes i blöt jord...
Detta hände alltså alltihop för mindre än ett år sedan så jag är den nyaste nybörjaren där är!