Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min pojkvän tycker jag är löjlig...
          kristerh
          Inlägg 20-12-2006, 11:44
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 19:01)
          Om du avmaskar "regelbundet" kan du ge en kur i fel utvecklingsstadie av parasiterna. De kan då överleva och utveckla resistans mot medlen...
          Mvh
          Fenja

Ja men, om de har mask eller parasiter borde det finnas "ohyra" i alla stadier wink.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 20-12-2006, 11:49
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

det var därför jag tog min teori om att några av den nya avkomman är mer motståndskraftig. o alltså överlever. kanske hamnar i naturen o sprids till nästa katt.

Citera
          catlady
          Inlägg 20-12-2006, 14:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Tycker lite att det ser ut som hakmask det där. Om jag minns rätt så är det enligt apoteket den "värsta" sorten och svår att bli av med. Dessutom verkar katten ha gått länge med det om man tittar på bilden. Kolla upp om det är en av de parasiter människan kan få!!
          (de där platta "riskornen" är för övrigt bara bandmasken som efterlämnar sig)

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 20-12-2006, 15:19
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 18:58)
          CITAT (karjo @ 19-12-2006, 15:04)
          Om man inte ska avmaska regelbundet pga risk för resistens och inte vill att det ska gå så långt som för AvalonC:s katt eller att man ser "riskorn" i baken på katten, hur vet ni då när det är dags?

Alltså jag menar, vilka symtom/tecken ser ni hos katten som gör att ni bestämmer er för en kur avmaskning?

Är lite nyfiken, jag har bara haft katt i ett år och har under detta året avmaskat honom två gånger tror jag, enligt intervallet på medicinen (axilur tror jag).

Riskorn i baken har flera redan nämnt. Långvariga diarréer är ett annat tecken, du brukar kunna se små vita prickar i den, det är parasiter. Plötsligt enormt ökad matlust kan vara ett tecken på mask, särskilt om katten inte går upp i vikt av det. Långvarig hårfällning, matt päls är andra tecken.
          Har du en katt som du vet jagar mycket så är sannolikheten stor att den drar på sig parasiter oftare med.
          Är du osäker kan du som någon här innan nämnde lämna in ett avföringsprov till veterinären.
          Mvh
          Fenja

Ett till tecken kan vara att katten plötsligt börjar visa blinkhinnan (tredje ögonlocket) jämt - på båda ögonen.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          pejori
          Inlägg 20-12-2006, 16:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (catlady @ 20-12-2006, 14:12)
          Tycker lite att det ser ut som hakmask det där. Om jag minns rätt så är det enligt apoteket den "värsta" sorten och svår att bli av med. Dessutom verkar katten ha gått länge med det om man tittar på bilden. Kolla upp om det är en av de parasiter människan kan få!!
          (de där platta "riskornen" är för övrigt bara bandmasken som efterlämnar sig)

det är spolmask:) smile.gif
          min lilla kattunge fick avmaskas tre gånger, med en veckas mellanrum för spolmaskinnan hon blev fri wub.gif wub.gif
          riskornen är precis som catlady säger, en helt annan mask. wub.gif
          här är en bra masksida att kolla på

masksorter

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 20-12-2006, 17:25
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Whiskuchi @ 20-12-2006, 15:19)
          CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 18:58)
          CITAT (karjo @ 19-12-2006, 15:04)
          Om man inte ska avmaska regelbundet pga risk för resistens och inte vill att det ska gå så långt som för AvalonC:s katt eller att man ser "riskorn" i baken på katten, hur vet ni då när det är dags?

Alltså jag menar, vilka symtom/tecken ser ni hos katten som gör att ni bestämmer er för en kur avmaskning?

Är lite nyfiken, jag har bara haft katt i ett år och har under detta året avmaskat honom två gånger tror jag, enligt intervallet på medicinen (axilur tror jag).

Riskorn i baken har flera redan nämnt. Långvariga diarréer är ett annat tecken, du brukar kunna se små vita prickar i den, det är parasiter. Plötsligt enormt ökad matlust kan vara ett tecken på mask, särskilt om katten inte går upp i vikt av det. Långvarig hårfällning, matt päls är andra tecken.
          Har du en katt som du vet jagar mycket så är sannolikheten stor att den drar på sig parasiter oftare med.
          Är du osäker kan du som någon här innan nämnde lämna in ett avföringsprov till veterinären.
          Mvh
          Fenja

Ett till tecken kan vara att katten plötsligt börjar visa blinkhinnan (tredje ögonlocket) jämt - på båda ögonen.

Ja, blinkhinnan glömde jag! En torr hackig hosta kan också vara tecken på lugnmask, kom jag på.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ramoth
          Inlägg 06-01-2007, 18:19
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

CITAT (Margith @ 17-12-2006, 18:18)
          Jag vill inte lägga "sten till bördan"
          MEN läs ordentligt på papperet som låg inne i förpackningen med avmaskingsmedel!
          ALLA djur i familjen ska avmaskas samtidigt, dessutom, vid konstaterad mask ska de avmaskas flera gånger med ganska täta mellanrum.
          Jag minns inte antal gånger och hur många veckor det skulle gå mellan medicineringarna, men det står på papperet i förpackningen. Att avmaska en gång gör alltså inte att problemet är avhjälpt...

Det är ju jättesvårt att bedöma någonting utifrån en bild, men jag måste säga att nog har våra hundvalpar haft mask, men ingenting i storlek med de maskar du visar upp wacko.gif och då är våra hundvalpar bra mycket större än en vuxen katt wacko.gif blink.gif

Jag önskar dig lycka till med medicinerandet, jag vet hur tjorvigt det kan vara med katter, samtidigt skänker jag en tacksamhetens tanke till att vi har hundar wub.gif

Om man behöver avmaska igen eller inte beror delvis på vilken mask man vill åt och vilket preparat man använder.
          Drontal tex ges en gång och tar både spolmask och bandmask.
          1 tablett/4kg katt.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 10:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon