Hej,
Jag har 5 lådor (1x2,5m) som har varit försummade i flera år. Tidigare anteckningar om vad som vuxit där har kommit bort i vindsröjningen, men alldeles oavsett så är det i varje fall 2 eller 3 år sedan något annat än grovt gräs vuxit i jorden. Stora rotsystem av gräs har jag nu grävt upp och tuvorna ligger i en fin hög i skogskanten i stället. Jorden är fin och medgörlig och har en bra textur, men jag behöver mer

Kan jag blanda ner löv från träden kanske? Är det för sent nu? Behöver jag täcka jorden med något över "vintern" som vi har nu?
Jag får köpa mer matjord att fylla på med - har ingen egen kompost anlagd än.
Helst vill jag ju starta med en lite större plan för de 5 lådorna, med en bra blandning av grönsaker och andra köksväxter, men jag undrar - skall jag kanske odla enbart t ex potatis det första året? Eller gissar ni att det är ok att gå igång med den lite större planen redan första året?
Jag har letat runt på nätet efter websiter där man kan läsa om växelbruk i mer detalj - alltså olika förslag på vad som kan samodlas och i vilken ordningsföljd osv. Jag har hittat en del så klart, men känner mig ändå lite vilsen fortfarande - så fler länkar skulle vara fantastiskt att få

MVH
Barajag