Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur stor rundel och hur långt emellan, vid plantering av fruktträd
          fruberglund
          Inlägg 26-12-2006, 14:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Ja, nu när det är så milt ute så har jag den 26 december varit ute och börjat på hålet till päronträdet när det ska flyttas. Lerig blev jag men nu är grässvålen bortgrävd i alla fall laugh.gif

Undrar bara hur stor rundel det måste vara runt ett träd sen för näringens skull, alltså hur nära kan gräset växa. Hålet jag grävde nu är ca 1½ meter i diameter men ska man ha så stort så har man ju ingen tomt kvar snart. Har tänkt lägga sten och plantera gröngödslingsväxter (det kunde man väl göra) och små vårlökar i rundeln sen när det är klart.

Fruktträden det gäller kanske jag skulle säga också är päron (befintligt träd som ska flyttas), plommon (Viktoria eller Opal) och ett äppelträd (sort har vi inte bestämt än).

Dessa träd ska sättas i en triangel med ca 3½ meter emellan har jag tänkt, är det avståndet nog? Mellan plommon och äpple kommer nog avståndet bli längre till och med. Päronträdet blir ju mer högt och smalt än vad det andra blir så jag tror det kan bli bra.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 16:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon