fruberglund
Ja, nu när det är så milt ute så har jag den 26 december varit ute och börjat på hålet till päronträdet när det ska flyttas. Lerig blev jag men nu är grässvålen bortgrävd i alla fall laugh.gif

Undrar bara hur stor rundel det måste vara runt ett träd sen för näringens skull, alltså hur nära kan gräset växa. Hålet jag grävde nu är ca 1½ meter i diameter men ska man ha så stort så har man ju ingen tomt kvar snart. Har tänkt lägga sten och plantera gröngödslingsväxter (det kunde man väl göra) och små vårlökar i rundeln sen när det är klart.

Fruktträden det gäller kanske jag skulle säga också är päron (befintligt träd som ska flyttas), plommon (Viktoria eller Opal) och ett äppelträd (sort har vi inte bestämt än).

Dessa träd ska sättas i en triangel med ca 3½ meter emellan har jag tänkt, är det avståndet nog? Mellan plommon och äpple kommer nog avståndet bli längre till och med. Päronträdet blir ju mer högt och smalt än vad det andra blir så jag tror det kan bli bra.
cato
Hej!
I de riktigt gamla fruktodlingarna sattes träden med 6 m:s mellanrum. Vid senare planteringar minskades detta till 4 m. Med svagväxande grundstammar sätts träden i dag med betydligt mindre avstånd.

Jag tror att du bör ha 4 m mellan dem om du har A2 stammar.

Fri yta rund träden bör gärna vara 1 m i diameter.

Hälsningar
Cato
fruberglund
CITAT (cato @ 26-12-2006, 16:45)
Hej!
I de riktigt gamla fruktodlingarna sattes träden med 6 m:s mellanrum. Vid senare planteringar minskades detta till 4 m. Med svagväxande grundstammar sätts träden i dag med betydligt mindre avstånd.

Jag tror att du bör ha 4 m mellan dem om du har A2 stammar.

Fri yta rund träden bör gärna vara 1 m i diameter.

Hälsningar
Cato

1 meter runtom kan jag lösa men 4 meter emellan blir värre. Ja, allt annat växer ju ihop i den här trädgården (de gamla ägarna satte allt med 2 cm avstånd känns det som, jag har rensat och gallrat en hel del) så varför inte de också.

Nä men 3½ m får räcka mellan päronträdet och de andra, mellan plommon och äpple blir det som sagt mer, lite över 4 meter skulle jag tro.

Ska ut och mäta imorgon bara för skojs skull.
cia73
Jag har satt mina fruktträd på 4 meters avstånd från varandra. Det är tänkt att de ska få växa ihop lite för att bli lite av en häck kring trädgården.
Det är en cirkel, ca 1.5 i diameter, runt träden där jag har satt vårlökar och lite funkia och primula. Jag brukar sätta ett ca 10 cm lager med gräsklipp under träden på försommaren så får de lite gödsel och så hålls ogräset borta. Några träd står i rabatterna och i woodlandet och där är det diverse perenner under träden.
Jag planterade tre äppelträd i en triangel i höst och jag har 4 meter mellan träden även där. Området under dem ska bli en rabatt(som jag stod och vände med grepen fast vi hade fått 5 cm snö laugh.gif ) och dit ska jag plantera olika sorters aklejor, har jag tänkt.
fruberglund
CITAT (cia73 @ 26-12-2006, 19:00)
Jag har satt mina fruktträd på 4 meters avstånd från varandra. Det är tänkt att de ska få växa ihop lite för att bli lite av en häck kring trädgården.
Det är en cirkel, ca 1.5 i diameter, runt träden där jag har satt vårlökar och lite funkia och primula. Jag brukar sätta ett ca 10 cm lager med gräsklipp under träden på försommaren så får de lite gödsel och så hålls ogräset borta. Några träd står i rabatterna och i woodlandet och där är det diverse perenner under träden.
Jag planterade tre äppelträd i en triangel i höst och jag har 4 meter mellan träden även där. Området under dem ska bli en rabatt(som jag stod och vände med grepen fast vi hade fått 5 cm snö laugh.gif ) och dit ska jag plantera olika sorters aklejor, har jag tänkt.

Har du nån bild?

Låter fint med aklejor smile.gif

Vilka växter räknas som gröngödslingsväxter?
cia73
Som gröngöslingsväxter kan man använda olka baljväxter, klöver, ärter, vicker och bönor. De producerar kväve när de växer och förbättrar markstrukturen. Tex persisk klöver(doftklöver) har en underbar doft och blir endast ca 30 cm hög och är ettårig så den blir inget ogräs. Vitklöver är en bra marktäckare, lucern(alfa alfa) är väldigt torktålig, vicker växer bra och blommar med lila blommor likaså foderärten Arvika. Ta kontakt med en lanthandel för att skaffa utsäd.

Jag har inget album här på odla eftersom bilderna inte får vara större än 1 Mt här, men jag har en sida på www.familjeliv.se men du måste vara inloggad på familjeliv för att kunna besöka mina sidor där. Gratis medlemskap på familjeliv... Du hittar mej som veera där. Jag har vald att endast inloggade meddlemmar kan besöka mina sidor eftersom jag tycker det känns lite obehagligt att inte kunna ha nån som helst kontroll över vem som är och ser på mitt familjeliv. Jag har där en mapp med bilder från min trädgård. Trädgården är under uppbyggnad så det mesta har kommit de två senaste åren. Det blev så många äppelträd att vi satte en del träd i rader med en metersbred marktäckningsduk under i ena ändan av trädgården, lite tråkigt men rabatterna började bli fulla och så hade vi redan 40 träd kring trädgården. Träden är ganska så små ännu men i framtiden är det tänkt att fruktträden ska vara som väggar och tak där.... wub.gif
fruberglund
Jag finns på FL men ska gå och sova nu, kikar in en sväng imorgon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon