Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pappegoja i Äppleträdet - uppdatering, Förlåt mig...
          Betty
          Inlägg 26-01-2007, 14:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Vi håller tummarna - hårt. huh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Alba
          Inlägg 26-01-2007, 14:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Oj då - håller tummarna.

Citera
          Piggeplopp
          Inlägg 29-01-2007, 16:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 2 925

Hejsan!
          I lördags morse vaknade jag 08.30 av ett bekant skrik. Det var Beatrice som var hungrig!

Hon har alltså överlevt den ruggiga veckan som varit. Hon såg välmående ut. Jag har tagit fler foton som jag ska lägg i mitt fotoalbum snarast.

Om hon klarar denna kyla som varit tror jag att hon kan klara sig till våren också ( om hon inte blir sjuk).

/Pia

Citera
          Airamya
          Inlägg 29-01-2007, 21:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Tack Pia för att du håller oss underrättade! wub.gif

Jag håller tummarna för gojjan smile.gif Skönt att höra att hon fortfarande är vid liv.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Betty
          Inlägg 29-01-2007, 21:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Kul att höra att det är fortfarande är prima liv i pippin! Verkar vara en riktig tuffing den där Bea, hoppas hon klarar resten av vintern med. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          malin72
          Inlägg 30-01-2007, 00:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (Piggeplopp @ 29-01-2007, 16:13)
          Hejsan!
          I lördags morse vaknade jag 08.30 av ett bekant skrik. Det var Beatrice som var hungrig!

Hon har alltså överlevt den ruggiga veckan som varit. Hon såg välmående ut. Jag har tagit fler foton som jag ska lägg i mitt fotoalbum snarast.

Om hon klarar denna kyla som varit tror jag att hon kan klara sig till våren också ( om hon inte blir sjuk).

/Pia

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif waw tuff pippi som lever det hårda vinter livet wub.gif wub.gif
          tack för att du skrev och tog bilder wub.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          amaira
          Inlägg 30-01-2007, 08:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Verkligen tuff pippi! Håller tummarna jag också. Spännande historia det här. wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Ophelia
          Inlägg 30-01-2007, 18:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Smart liten goja som vet att hålla sig undan när det är otäckt väder wub.gif

Roligt att följa den här tråden med Beatrice, hon verkar veta vad hon vill smile.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 30-01-2007, 19:11
          Länk hit: #29

Medlem

Åh va roligt.

Tack för att du håller oss underrättade.

Glöm inte berätta för Beatrice att hon har en fan-club tongue.gif

Citera
          vickeva
          Inlägg 30-01-2007, 19:36
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Det känns som om man snart måste ta bilen och leta upp var du bor någonstans... smile.gif för det är väl i Malmö? Den där Beatrice hade det ju varit kul att se! Inte klokt att hon håller sig hemma hos er hela tiden, varför ger hon sig inte iväg?

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 30-01-2007, 19:43
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (vickeva @ 30-01-2007, 19:36)
          Det känns som om man snart måste ta bilen och leta upp var du bor någonstans... smile.gif för det är väl i Malmö? Den där Beatrice hade det ju varit kul att se! Inte klokt att hon håller sig hemma hos er hela tiden, varför ger hon sig inte iväg?

Hmm...tror att Beatrice är en liten smart goja som känner till handen som föder henne. Skulle också vilja sitta i ett träd och skräna en stud och sedan kommer maten serverad laugh.gif laugh.gif wub.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-01-2007, 19:48
          Länk hit: #32

Gäster

naaaw vad söt hon är , tror ni hon klara vintrarna ute ?? .

annars får ni bygga ett fågelhus som hon kan krypa in i om det blir för kallt , kanske köpa fler så har ni en hel flock

Citera
          smajlizz
          Inlägg 30-01-2007, 20:03
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

Hej!
          Kände igen mig lite i din berättelse, hittade nämligen själv en undulat i mitt äppleträd i slutet av sommarn smile.gif Men den var såpass tam att den efter att jag jagat runt den en stund satte sig frivilligt på min hand. Sen var det ju ingen konst att ta in den. Satte upp lappar runt området där jag bor och efter ett par dar hörde ägaren av sig.
          Men man blir ju lite oroad av att höra om en goja som bor ute i kylan vid den här årstiden. Tror allvarligt att någon måste fånga in den snart annars är det risk att den blir sjuk. Tror verkligen inte det är bra att den varit ute så länge. sad.gif

Jag är ganska säker på att det är någon som äger den och att den är tam så det borde egentligen inte vara allt för svårt att fånga in den. Prova med att ta bort all ev. mat ni har i trädgården och försök komma närmare den, locka med mat och se om ni kan få den att äta från handen.
          Annars är det en bra idé att försöka när det är mörkt, den ser ju inte så bra då. Men jag tycker verkligen att ni ska försöka fånga in den snarast.

Mvh Lisa

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-02-2007, 12:33
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Piggeplopp @ 29-01-2007, 16:13)
          Hejsan!

/Pia

Inget nytt att berätta Pia?

Om hon klarat vintern så här pass länge tror jag också att hon klarar tiden som kommer. Här nere väntar vi ju på våren vilken dag som rolleyes.gif sleep.gif

OM hon blir infångad en dag kan ni inte hålla henne som burfågel inomhus, tycker jag. Hon har ju vant sig vid stora fria vidder.
          En stor voljär i en fågelpark eller privat tror jag hon behöver.

Citera
          Piggeplopp
          Inlägg 12-02-2007, 12:30
          Länk hit: #35

Medlem

Hejsan!
          Beatrice lever och verkar må jättebra! I helgen har jag flyttat maten från äppleträdet till ett annat ställe (ett bord som står över brunnen) för gräsmattan under äppleträdet existerar inte mer....

Jag var lite orolig att Beatrice inte skulle hitta maten eller inte klara av konkurrensen av de andra fåglarna som brukar äta där men det var dumt tänkt av mig. Hon satt i grannens gran och glodde surt medan jag flyttade "hennes" matskål. Sedan skrek hon och väntade tills jag försvunnit in. Då flög hon ner till gottebordet och vräkte i sig solrosfrön, banan och jordnötter.

Nu är det bevisat att hon är "kung" över trädgården. För normalt sätt är "kungen" över matbordet en koltrast-hona. Koltrasten brukar jaga bort alla småfåglar och ha fullt bry hela dagarna med att passa sitt revir. När Beatrice flög ner till bordet första gången kom koltrasten direkt MEN jagade inte bort Beatrice utan gick runt henne precis som om hon inte existerade. När en småfågel försökte komma till jagades denna bort av koltrasten som vanligt men Beatrice satt lugnt kvar i tumultet och åt. När hon var klar skrek hon till lite förnöjt och flög iväg 3 meter till lagerhäggs-häcken och sat där i nästan en timme och njöt av solen.

Jag tror inte heller att man (om man skulle lyckas att fånga henne) kan sätta in henne i en bur nu efter dessa månader i frihet. Det skulle vara djurplågeri. Med tanke på att hon inte är eller har varit tam är hon nog rätt ung och kommer inte ihåg något annat liv än detta.

Vi har verkligen försökt fånga henne, ni kan läsa mer om detta i min första tråd, "Papegoja i äppleträdet".

Men det är klart att man känner sig som en pensionär. Sitter i timmar och tittar på fåglarna när de äter och springer runt och handlar mat och matskålar för tusentals kronor.

MEN jag har en idé om att jag ska lära Beatrice att äta mördarsniglar. Riktigt hur det ska gå till, vet jag inte ännu. Men det blir dyrt att föda henne året runt så hon borde få jobba lite för maten tycker jag. Skulle detta projekt lyckas ska jag inhandla en hane till Beatrice och sedan föda upp små gröna papegojor som äter mördarsniglar ;-)

/Vid datorn

Pia

Citera
          Alba
          Inlägg 12-02-2007, 12:33
          Länk hit: #36

Medlem

Oh så bra att höra att Beatrice har det så bra.
          Intelligent är hon också - går inte flytta maten utan att hon märker det.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 12-02-2007, 14:33
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag skrattade när jag läste associeringen till pensionärer som matar fåglarna Pia smile.gif

Lyckas du få henne att äta mördarsniglar är din lycka gjord wub.gif Då tror jag du kan leva på inkomster från Beatrice och hennes avkommor smile.gif

Citera
          Piggeplopp
          Inlägg 28-02-2007, 20:43
          Länk hit: #38

Medlem

Hej!
          Beatrice mår bra! Jag gick ner i källaren i helgen (när det snöat så) och snickrade ihop ett snyggt Funkisinspirerat hus till Beatrice. Hon fick ett isolerat golv och ett runt fönster av plast så hon kan hålla koll på läget åt 2 håll. Jag la massor av jordnötter(hennes favorit) inne i huset....

Hon har inte rört sig i närheten av det när jag har sett. Däremot går andra fåglar glatt in i huset och knaprar på nötterna. Jag tror inte hon kommer att vilja sova däri, tyvärr. Fördelen är att det är stort nog till katterna, så det får väl bli deras lekstuga istället, i vår.

Så är det med det! :blush:

/Pia

Citera
          mulle
          Inlägg 28-02-2007, 22:52
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Tack för rapporten! wub.gif
          Härlig läsning!
          När parar sig papegojor? På våren som våra nordiska fåglar? Snart kanske ni har en hane som gör parningskrumelurer i äppelträdet...
          Mulle

Citera
          vickeva
          Inlägg 01-03-2007, 13:23
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Jag måste också skratt, men inte så mycket åt att känna sig som en pensionär, mer åt att du
          "Sitter i timmar och tittar på fåglarna när de äter och springer runt och handlar mat och matskålar för tusentals kronor"
          Jag skulle så gärna vilja se när fåglarna springer omkring och handlar mat och matskålar för tusentals kronor...

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon