Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite sommarbilder på min äng, i mitt album
          Ophelia
          Inlägg 14-01-2007, 13:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Katti med torpet @ 14-01-2007, 10:37)
          Kan bara instämma med övriga, jättefina bilder!
          Måste fråga lite hur du har gjort med ängen. Fanns den från början eller har du hjälpt till? Har själv en bit gammal åker som jag försöker göra om till äng men har förstått att det inte är gjort i en handvändning så jag vill gärna vet allt om hur du har gått tillväga. Markberedning, slåtter, plantering sådder osv...

Lite tips:

http://www.pratensis.se/

http://www.vegtech.se/index.html

http://www.planteco.lu.se/horjel/kil.ang.html

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 14-01-2007, 16:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Tack för länkarna Ophelia!
          Det är dock alltid intressant att praktiska erfarenheter från folk som faktiskt har lyckats (vilket ju Lars-Olof bevisligen har gjort wub.gif ).
          Hur man skall göra rent teoretiskt har jag läst både framlänges och baklänges men finessen med ett forum är ju att man kan få feedback från verkliga människor med verkliga erfarenheter s.a.s

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 14-01-2007, 19:27
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Katti med torpet @ 14-01-2007, 16:32)
          Tack för länkarna Ophelia!
          Det är dock alltid intressant att praktiska erfarenheter från folk som faktiskt har lyckats (vilket ju Lars-Olof bevisligen har gjort wub.gif ).
          Hur man skall göra rent teoretiskt har jag läst både framlänges och baklänges men finessen med ett forum är ju att man kan få feedback från verkliga människor med verkliga erfarenheter s.a.s

Vi har anlagt en äng i en slänt som verkar arta sig bra. Tog kontakt med Pratensis, pratat med andra, läst och använt ett sunt förnuft. Tror resultatet blir bra. Det som vi tog som en första punkt var att "förbättra" näringsvärdet till det sämre (detta påbörjades för 2 år sedan genom att ta bort allt växtmaterial och det har inte gödslats alls på 4 år). Det är en slänt så den är torr och solig. Jordmånen är mestadels lera som inte är så väldigt styv, ph-halten pekar mot kalkrik och har valt fröblandning efter detta.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 15-01-2007, 11:29
          Länk hit: #24

Gäster

Jag hade ett bra utgångsläge när jag flyttade in på stället för snart fem år sedan: En gammal "dålig" gräsmatta där det redan fanns en del ängsblommor som prästkragar, blåklockor, rödklöver, revfibbla, gullris, svartkämpar o s v. Det var egentligen bara att låta det växa och byta ut gräsklipparen mot lien på sensommaren. För att bättra på det hela grävde jag några såytor, fyllde dem med såjord och sådde flera olika ängsfröblandningar, bl a från Pratensis. Sådana experiment är tillåtna när det inte är en "äkta" äng med sällsynta arter och historia som bör värnas. Mest är det förstås svenska vildängsväxter jag vill ha, men helt renlärig på området är jag inte. Jag har t ex också satt in vårblommande lökväxter som krokus, botaniska tulpaner och narcisser, ornithogalum m m. Och jag får nog anse att det har lyckats bra - inte minst blev jag glad när den rödlistade sexfläckiga bastardsvärmaren hittade till ängen i somras.

Olle

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-03-2026, 10:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon