Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili, Hjälp och tips sökes
          Jonas70
          Inlägg 09-01-2007, 08:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Noora, jag tycker det är synd att du inte uppdaterat din sida som du har som länk i din signatur, för har man en gång varit där (och den ser trevlig ut) så kommer man ju inte tillbaka för att läsa om något nytt. rolleyes.gif

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          noora
          Inlägg 09-01-2007, 13:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Jonas70 @ 09-01-2007, 08:41)
          Noora, jag tycker det är synd att du inte uppdaterat din sida som du har som länk i din signatur, för har man en gång varit där (och den ser trevlig ut) så kommer man ju inte tillbaka för att läsa om något nytt. rolleyes.gif

I förrgår började jag faktiskt sortera foton från förra året i syfte att lägga till dem till sidan. I kväll tänkte jag fortsätta med det, så det kanske kommer lite uppdateringar snart smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Jonas70
          Inlägg 11-01-2007, 16:24
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

CITAT (noora @ 09-01-2007, 13:21)
          CITAT (Jonas70 @ 09-01-2007, 08:41)
          Noora, jag tycker det är synd att du inte uppdaterat din sida som du har som länk i din signatur, för har man en gång varit där (och den ser trevlig ut) så kommer man ju inte tillbaka för att läsa om något nytt.  :rolleyes:

I förrgår började jag faktiskt sortera foton från förra året i syfte att lägga till dem till sidan. I kväll tänkte jag fortsätta med det, så det kanske kommer lite uppdateringar snart smile.gif

Det ser jag fram emot wub.gif

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Österläge
          Inlägg 22-01-2007, 14:28
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (myrtille @ 05-01-2007, 22:52)
          Jag ska i år odla Piment d'Espelette som enligt många (bl.a. Phillippe Plönninge) ska vara mild, välsmakande och passa vårt klimat.

Piment d'Espelette har jag som chiliflakes inköpta på plats i Baskien, den är jättegod! Ganska stark men en behaglig styrka, väldigt välsmakande. Var har du hittat frön till den, Myrtille? Den skulle jag jättegärna vilja odla, eftersom jag tycker så mycket om smaken! laugh.gif wub.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          noora
          Inlägg 23-01-2007, 13:55
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (uteplatsen @ 22-01-2007, 14:28)
          Piment d'Espelette har jag som chiliflakes inköpta på plats i Baskien, den är jättegod! Ganska stark men en behaglig styrka, väldigt välsmakande. Var har du hittat frön till den, Myrtille? Den skulle jag jättegärna vilja odla, eftersom jag tycker så mycket om smaken! laugh.gif wub.gif

Örtagårdens plantskola säljer frön till "Espelette". I beskrivningen står det "Det var en av de sorter som gick utmärkt att odla utomhus i år. Bra skörd och Philippe har rätt, den ger ett av det godaste heta paprikapulver jag smakat", så jag antar att det är samma sort fast med en annan stavning smile.gif

--------------------

Citera
          Österläge
          Inlägg 23-01-2007, 18:35
          Länk hit: #26

Medlem

Noora, tack för tipset!!!! Men jag hittar det inte på hemsidan, var såg du det? Piment betyder chilipeppar på franska och och Espelette är namnet på byn det kommer ifrån, så det är nog samma... smile.gif Läste förresten om dig i "Trädgårdslandet", kul!

--------------------

Citera
          aanderss
          Inlägg 23-01-2007, 18:42
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

Citera
          noora
          Inlägg 23-01-2007, 19:17
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (uteplatsen @ 23-01-2007, 18:35)
          Noora, tack för tipset!!!! Men jag hittar det inte på hemsidan, var såg du det? Piment betyder chilipeppar på franska och och Espelette är namnet på byn det kommer ifrån, så det är nog samma... smile.gif Läste förresten om dig i "Trädgårdslandet", kul!

Klicka på "Butik" och sen på C som i "Chile peppar" (deras stavning). Där hittar du alla deras chilisorter, men dom är ganska många så det kan löna sig att använda webbläsarens "sök på denna sida"-funktion för att hitta det smile.gif

Så kul att det blev en artikel! Dom ringde mig i höstas och ville intervjua mig och sa sen att dom skulle skicka en fotograf för att ta några bilder. Det kom aldrig nån fotograf, så jag trodde inte att det blev nåt av det hela. Men nu måste jag ju försöka få tag på ett exemplar, för jag har ingen aning om vad dom har skrivit smile.gif

--------------------

Citera
          Österläge
          Inlägg 27-01-2007, 20:01
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (noora @ 23-01-2007, 19:17)
          QUOTE]
          Klicka på "Butik" och sen på C som i "Chile peppar" (deras stavning). Där hittar du alla deras chilisorter, men dom är ganska många så det kan löna sig att använda webbläsarens "sök på denna sida"-funktion för att hitta det smile.gif

Så kul att det blev en artikel! Dom ringde mig i höstas och ville intervjua mig och sa sen att dom skulle skicka en fotograf för att ta några bilder. Det kom aldrig nån fotograf, så jag trodde inte att det blev nåt av det hela. Men nu måste jag ju försöka få tag på ett exemplar, för jag har ingen aning om vad dom har skrivit smile.gif

Nu hittade jag det! De hade ju råkat lägga Espelette efter F, förmodligen därför jag inte såg det först... tongue.gif Tackar, har beställt deras katalog! Blir säkert nåt mer oxå... sleep.gif

Det blev en bra artikel, med recept på egen örttvål oxå... Säg till om du inte hittar den, så kan jag kopiera o skicka eller scanna in den o maila dig! Men den borde väl inte vara så svår att få tag på... smile.gif

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2007, 19:22
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort Bolivian Rainbow.. Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön sad.gif . Gissar att det är en C. annum men det skulle kunna vara en baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Citrusflickan
          Inlägg 28-01-2007, 20:20
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 6 695

Krävs de att de står ute eller i växthus för att de ska ge frukt, elelr har någon lyckats få frukt på fönsterbrädan? *Sabla korridorsboende*

Vilken erfarenhet har ni från att så fröer direkt från färsk frukt? Större risk för ohyra?

--------------------
          odlar i en etta i zon 4

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2007, 20:34
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Citrusflickan @ 28-01-2007, 20:20)
          Krävs de att de står ute eller i växthus för att de ska ge frukt, elelr har någon lyckats få frukt på fönsterbrädan? *Sabla korridorsboende*

Vilken erfarenhet har ni från att så fröer direkt från färsk frukt? Större risk för ohyra?

Man kan lyckas bra med chili inomhus bara de får sol.

Visst kan man så frön från frukter man köper eller odlar själv. Dock blir de konstiga ibland när man tar frö från F1-hybrider, för när de självpollineras så sker en viss återkorsning och frukten kan få alla möjliga former. Vill man ha samma sort igen så köp alltid sortäkta, men det är inte lätt att veta om man köper en okänd chili i affären.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          noora
          Inlägg 29-01-2007, 10:50
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Leocarpus @ 28-01-2007, 19:22)
          Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort Bolivian Rainbow.. Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön sad.gif . Gissar att det är en C. annum men det skulle kunna vara en baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?

Jag odlade Bolivian Rainbow förra året. Den är ganska lik Korean Hot (säljs av örtagården) i form, lite mörkare blad och frukterna blir lila i början (Korean Hot går från vaxgult till orange till rött, Bolivian Rainbow går från vaxgult med lila till orange till rött). Jag antar att det är en annum, blommorna såg ut som en annum i alla fall, och Korean Hot är en annum. Ett av de bättre sätten att se skillnad på arterna är just blommorna.

Styrkan på frukterna var lite varierande, en del frukter (speciellt omogna) var milda, men de kunde bli en ordentlig styrka i dem när de mognade. Frukterna är små och proppfulla med frön, så de är inte de mest lätthanterliga man kan hitta. Smaken är inte speciellt spännande, men om man bara vill ha styrka utan någon speciell arom fungerar den utmärkt. Plantan är väldigt snygg, lågväxt och tät med färggranna frukter och mörkgröna blad. Nästa gång jag odlar den blir det i första hand för dekorationsvärdet.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-01-2007, 13:24
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (noora @ 29-01-2007, 10:50)
          CITAT (Leocarpus @ 28-01-2007, 19:22)
          Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort Bolivian Rainbow..  Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön sad.gif . Gissar att det är en C. annum men det skulle kunna vara en baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?

Jag odlade Bolivian Rainbow förra året. Den är ganska lik Korean Hot (säljs av örtagården) i form, lite mörkare blad och frukterna blir lila i början (Korean Hot går från vaxgult till orange till rött, Bolivian Rainbow går från vaxgult med lila till orange till rött). Jag antar att det är en annum, blommorna såg ut som en annum i alla fall, och Korean Hot är en annum. Ett av de bättre sätten att se skillnad på arterna är just blommorna.

Styrkan på frukterna var lite varierande, en del frukter (speciellt omogna) var milda, men de kunde bli en ordentlig styrka i dem när de mognade. Frukterna är små och proppfulla med frön, så de är inte de mest lätthanterliga man kan hitta. Smaken är inte speciellt spännande, men om man bara vill ha styrka utan någon speciell arom fungerar den utmärkt. Plantan är väldigt snygg, lågväxt och tät med färggranna frukter och mörkgröna blad. Nästa gång jag odlar den blir det i första hand för dekorationsvärdet.

Det var mest för utseendet jag föll för den. De är så himla snygga de chili som mognar fram i ett spektra av olika färger.
          Tack för hjälpen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          jazza
          Inlägg 29-01-2007, 18:14
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 540

Skulle kunna tänka mig att byta till mig några frön från Bolivan Rainbow

Jag har ett 20 tal olika chilisorter...

Någon intresserad??

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 01-02-2007, 14:27
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Lånar lite - jag skulle vilja ha en chili som funkar när man lagar mat, och enligt receptet ska ha "1 st röd chili" (dummaste doseringen i stan, eller hur? mad.gif ). Alltså inte en som är så stark så man brinner upp, men som ändå ger chilistyrka... Har tittat på de där som får långa röda frukter (kanske 'Rat's Tail', eller 'Arbol' eller något?). Jag har fröer från 'Czechoslovakian Black', eventuellt från 'Habanero Dulce', samt förhoppningsvis sticklingar av dem plus 'Lemon Drop' och 'Omnicolor'. Med reservation för hur det går med rotningen...

Sorttips är lika välkomna som byte/köp!

Citera
          jazza
          Inlägg 01-02-2007, 14:33
          Länk hit: #37

Validating
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 540

Rumänsk chili - röd, till grytor, spec gulash & salsa+ chilipulv

Chili Guindillas - grön avlång, spets,mild smak frukt steks olivolja m vitlök,serv som tapas el grönsak el, konserv i ättika

Chili Cascabell - något rund , brunröd färg varma såser, grytor och soppor Styrkan är mild till medium. .

Är några av de sorter jag har... skulle gärna vilja ha frö av lemon drop

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-02-2007, 21:23
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Mia @ zon 3,01-02-2007, 14:27)
          Lånar lite - jag skulle vilja ha en chili som funkar när man lagar mat, och enligt receptet ska ha "1 st röd chili" (dummaste doseringen i stan, eller hur? mad.gif ). Alltså inte en som är så stark så man brinner upp, men som ändå ger chilistyrka... Har tittat på de där som får långa röda frukter (kanske 'Rat's Tail', eller 'Arbol' eller något?). Jag har fröer från 'Czechoslovakian Black', eventuellt från 'Habanero Dulce', samt förhoppningsvis sticklingar av dem plus 'Lemon Drop' och 'Omnicolor'. Med reservation för hur det går med rotningen...

Sorttips är lika välkomna som byte/köp!

Czechoslovakian black är så mild så den åt jag rå som paprika. Smakar som en paprika med lite mer "sting". Kokar du den i en gryta så ger den inte mkt smak.

Omnicolor gillade jag, gav dessutom mycket frukt. Den är rätt stark men kanske inte så aromatisk.

Dina andra sorter känner jag inte till.

Rumänsk chili ska vara bra till grytor men jag fick så lite med frukt på min förra året så jag har inte provat den.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          arno
          Inlägg 01-02-2007, 23:54
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Mina Czechoslovakian black var väldigt tama innan de mognat färdigt, som Leocarpus skriver, men riktigt mogna blev de helt underbara.Rekommenderas!
          En annan sort jag gillar är Aji Blanco Cristal - även de kommer på slutet.Båda sorterna hade en fyllig rund smak bakom hettan.
          Jag föredrar sorter som man kan kasta i mer av om man vill ha hettan före de som redan från början bits utan att ge "smak".
          Båda dessa sorter har jag gjort flasksås av med kanel,stjärnanis,vitlök och lite honung som smaksättare i.Förutom salt och vinäger då alltså.

Citera
          Österläge
          Inlägg 15-02-2007, 10:57
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (arno @ 01-02-2007, 23:54)
          Båda dessa sorter har jag gjort flasksås av med kanel,stjärnanis,vitlök och lite honung som smaksättare i. Förutom salt och vinäger då alltså.

Låter gott, skulle man kunna få recept med mängdangivelser på dina såser? tongue.gif

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 09:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon