Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Döende orkidéer
          Tomas J
          Inlägg 22-01-2007, 11:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 7 989

CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2007, 13:57)
          Så där gjorde mina första orkideer också (brudorkideer). Det berodde på att de stod alldeles för mörkt inne i rummet, coh på att jag var livrädd för att övervattna. Ett tag fick de nästan inget vatten alls, och då började bladen skrumpna ihop. Till slut trillade de av.

Trodde ett tag att det var en svampsjukdom, men då borde hela växten ha gått åt.

Det blev stor skillnad när de fick stå i ett lagom soligt fönster med regelbunden vattning. Nya blad tittade fram och rötterna satte igång att växa biggrin.gif.

Höjdpunkten var när jag planterade om dem i stora glasskålar. Det växte så det knakade. Lecakulor på botten och orkideejord ovanpå funkar faktiskt jättebra! Vattningen blir lättare också (enligt mej), plus att växten får god luftfuktighet. Än så länge har jag bara prövat detta med brudorkideer.

Vad har du för orkideer förresten? Jag är absolut ingen expert, men något kanske jag kan hjälpa med...

Det funkar alltså att plantera dom i glaskruka?? Jag har varit nyfiken på att testa det men jag är så rädd att jag ska bränna sönder rötterna på mina älsklingar!! tongue.gif Jag tänker att ljuset blir för starkt där innanför glaset.

Står ljust eller lite mera skuggigt??

--------------------
          Tomas i Uppsala

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 22-01-2007, 12:18
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Tomas J @ 22-01-2007, 11:45)
          CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2007, 13:57)
          Så där gjorde mina första orkideer också (brudorkideer). Det berodde på att de stod alldeles för mörkt inne i rummet, coh på att jag var livrädd för att övervattna. Ett tag fick de nästan inget vatten alls, och då började bladen skrumpna ihop. Till slut trillade de av.

Trodde ett tag att det var en svampsjukdom, men då borde hela växten ha gått åt.

Det blev stor skillnad när de fick stå i ett lagom soligt fönster med regelbunden vattning. Nya blad tittade fram och rötterna satte igång att växa  biggrin.gif.

Höjdpunkten var när jag planterade om dem i stora glasskålar. Det växte så det knakade. Lecakulor på botten och orkideejord ovanpå funkar faktiskt jättebra! Vattningen blir lättare också (enligt mej), plus att växten får god luftfuktighet. Än så länge har jag bara prövat detta med brudorkideer.

Vad har du för orkideer förresten? Jag är absolut ingen expert, men något kanske jag kan hjälpa med...

Det funkar alltså att plantera dom i glaskruka?? Jag har varit nyfiken på att testa det men jag är så rädd att jag ska bränna sönder rötterna på mina älsklingar!! tongue.gif Jag tänker att ljuset blir för starkt där innanför glaset.

Står ljust eller lite mera skuggigt??

På orkidéhuset i Sthlm står stora skyltar som varnar för att sätta orkideer i glaskruka.

Jag har dock en brudorkidé i glaskruka sedan länge och den trivs jättebra. Jag tror det är viktigt att den inte får direkt solbestrålning. Den ska nog inte heller stå för mörkt. Har min i ett österfönster. Med tiden blir det väldigt mycket gröna alger på insidan av krukan, så då tror jag att faran med att rötterna kan brännas inte är så stor längre.

Dessutom är min kruka beskaffad så att den har ett jättelitet hål i botten och inga 'klackar' så den ligger dikt mot fatet. Har lagt några en-kronor under för bättre luftning och planterat växten i en väldigt 'lucker' blandning av vitmossa med lite orkidékompost runt omkring, eftersom jag var rädd att den skulle få det för tätt.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          pejori
          Inlägg 22-01-2007, 15:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Sommartorparn @ 22-01-2007, 11:13)
          Klarar dom drag från öppet fönster även när det är minusgrader? wacko.gif

.

mina klarar det, om jag inte öppnar för mycket...värmen innifrån jämnar ut det wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 22-01-2007, 16:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Alger på insidan av glasskålarna har jag aldrig varit med om (och de har växt däri länge nu). Det är väl olika för alla smile.gif .

Mina står nu i ett fönster som har sol hela dagen, fast inte brännande sol. Grannens träd är ett stort plus där biggrin.gif . De håller på att utveckla nya blomstänglar och rötterna bara fortsätter att växa. Tror de trivs bättre sen vi flyttade.

Så det är bara att prova på! Blir det fel så är det bara att snabbt som attan flytta tillbaka dom i en "vanlig" kruka smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Carex
          Inlägg 23-01-2007, 00:00
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

om det är minus är jag lite försiktig, snabbvädring eller ingen, men så länge det ligger över nollgradigt får de stå ut.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon