CITAT (anna_rispan @ 11-01-2007, 09:00)
CITAT (Pjater @ 10-01-2007, 20:46)
För många år sen när jag gick i skolan och hade hemkunskap så gjorde vi nåt som ser ut som plättar fasst var geggiga i konsistens i mitten, vad heter de och nån som har recept till de?
Jag tror jag anar vad det är. Min syster gjorde nåt sånt tror jag när de hade hemkunskap. kan de ha hetat krabbeluring??
Var det som pannkakssmet menar du?? Jag vet nämligen inte hur de gjordes men minns att det var nåt udda. Men geggiga...det vet jag ju inte heller iof. okej, du kan strunta i det här om det verkar helt fel....
Jag vet, jag vet!

Det är en sorts snabbfixat bröd, typ sockerkaka, som heter Skrabbelucker. De kallas även för Krabbeluar och jonsar beroende på var i landet man bor. Jag har fått det här receptet av min syrra nån gång i mitten av 70-talet:
Skrabbelucker
1 ägg
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
3/4 dl mjölk
ev. 2 tsk vaniljsocker
Vispa ihop ägg och socker. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten omväxlande med mjölken.
Gräddas i plättlagg eller stekpanna, ca 1 dsk till varje kaka. Vänd dem när de fått vacker färg på undersidan och grädda klart dem på andra sidan. Vänd dem sedan genast i strösocker, serveras varma.
PS. De ska vara nätt och jämnt färdiggräddade - då är de nästan lite kladdiga i mitten. Gräddar man dem helt klara så blir de nästan lite för torra och sega.
Hittade några fler recept på nätet:
Länk.
Länk,