Full version: Vad kallar ni dess?
Sidor: 1, 2, 3
anna_rispan
Jag lånar en bild ett tag. Vad kallar ni det som de steker?

Har hört att det finns olika namn på det.

Chanku
Plättar. Pannkaka steks i ugn.
Fenja
Tunnplättar norrut och här nere tunnpannkakor. Tjockpannkaka görs i ungen!! tongue.gif
Mvh
Fenja
Kathy
Tunnpannkaka. Ugnspannkaka ( tjockpannkaka) görs i ugn, hörs på namnet. Plättar görs i plättlagg. Sen finns det crepeslagg också.
anna_rispan
Jag bor i Södermanland. Vågar ni skriva vilket landskap ni bor i?
Jag kallar det för pannkakor.
Magdis
Jag säger pannkakor men alla andra här uppe säger plättar.

Ugnspannkaka, pannkaka o plättar säger jag. Är född i Uppland.
*Stintan*
pannkakor

Ugnspannkaka görs som namnet säger i ugn
Plättar är små och görs i plättlagg

Stockholmare på vift
LadyG
Så här är min syn på saken:

plättar - små runda dj***ar som lagas i plättlagg i evigheters evighet (smeten tar ju aldrig slut!!!)
pannkakor - Stora runda dj***ar som gräddar i stekpanna länge (men inte lika länge som plättar!)
ugnspannkaka - lagas ugn (doh)

smile.gif
ninnisky
Säger pannkakor om stora och plättar om små!
AnitaO
CITAT (ninnisky @ 10-01-2007, 18:17)

Samma här smile.gif
askar
Plättar... så klart. smile.gif

Plättlagg finns för både små och stora plättar, fn har jag bara en för små.
Jag har då aldrig sett att det står Tunnpannkakslagg på någon. wink.gif

Pannkaka gräddar man i ugn... vare sig man gör tjock eller tunnare.

Tunnpannkaka låter ju som att man inte riktigt visste vad rätten hette
å så drog man till det som låg närmast = tunnare än pannkaka.
Så tror jag att den benämningen kommit till. rolleyes.gif

Norrbottning av födsel och ohejdad vana. biggrin.gif
mulle
Plättar. Åh, nu blev jag sugen!
Mulle
Magdis
CITAT (mulle @ 10-01-2007, 18:23)
Mulle

jag har nyss inmundigat sådana tongue.gif (de små)
askar
CITAT (mulle @ 10-01-2007, 18:23)
Mulle

med blåbärssylt och grädde wub.gif
herkules
CITAT (ninnisky @ 10-01-2007, 18:17)

samma här
Pjater
Plättar kallar jag de små och pannkakor de stora, vad sugen man blir, hade jag haft sirap så skulle jag gjort ett gäng, hehe.....
anna_rispan
CITAT (askar @ 10-01-2007, 18:23)

Hehehe, står det nåt på dem?? rolleyes.gif Vi steker pannkakor i pannkakslagg iallafall.
Min sambo är en hejare på att steka pannakaor. Jag föredra att steka plättar, plättlaggen är dessutom bra att steka leverbiff i. O amerikansk pannkaka. Fast nu har vi fått en crepes-lagg (Som jag inte ens visste fanns förrens vi fick den) Så nu kan jag steka amerikansk pannkaka på crepse-laggen istället.

Det blev nästan en tungvrickare det där va. hehe
askar
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 18:40)
CITAT (askar @ 10-01-2007, 18:23)

Hehehe, står det nåt på dem?? rolleyes.gif Vi steker pannkakor i pannkakslagg iallafall.
Min sambo är en hejare på att steka pannakaor. Jag föredra att steka plättar, plättlaggen är dessutom bra att steka leverbiff i. O amerikansk pannkaka. Fast nu har vi fått en crepes-lagg (Som jag inte ens visste fanns förrens vi fick den) Så nu kan jag steka amerikansk pannkaka på crepse-laggen istället.

Det blev nästan en tungvrickare det där va. hehe

På Coop iaf så hängde det en lapp på skaftet
där det stod Plättlagg biggrin.gif
anna_rispan
CITAT (askar @ 10-01-2007, 18:45)
där det stod Plättlagg biggrin.gif

Vad häftigt!! Snacka om att kunna sin marknad. För du menade väl att pannkakslaggen (för de stora) hade namnlapp där det stod plättlagg??
askar
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 18:46)
CITAT (askar @ 10-01-2007, 18:45)

där det stod Plättlagg  :D

Vad häftigt!! Snacka om att kunna sin marknad. För du menade väl att pannkakslaggen (för de stora) hade namnlapp där det stod plättlagg??

Japp. smile.gif Jag har aldrig någonsin sett lapp där det står
pannkakslagg.

på en sån till vänster fanns lappen Plättlag.
Björken
Plättar för de små, pannkakor för de stora och ugnspannkaka i ugnen.
För alltid smålänning.
anna_rispan
Jag är helt fascinerad. Jag måste banne mig kolla i alla affärer här o se vad de har satt för namnlapp på.

O det är ju rätt logiskt att du inte sett en som kallats för nåt annat än plättlagg. Om det är det gängse ordbruket hos er.
Anma
I finland sa vi "Lättyjä"=plättar, de små var pikkulättyjä. Så för mig var det självklart plättar oavsett storlek. Ugnspannkaka är pannkaka. Men så fick jag huting om att de stora heter pannkakor och de små plättar. Den i ugn således ugnspannkaka. Fick lära om där.
Skönt att veta att jag inte hade helt fel när jag kallade dem plättar! biggrin.gif
anna_rispan
Det verkar helt klart bero på var man bor. Så om du Anne R hade flytta upp i norra sverige hade du kankse kunnat forstätta plättar om allt.

O jag vill ju gärna göra mig förståd. Därför skulle jag nog säga tunnpannkakor om jag åkte till kiruna tillexempel. För jag är inte beredd att säga plättar. Plus att om jag säger plättar så kanske kirunabon tänker att jag säger plättar för att jag menar plättar o så steker de mina plättar. OM jag säger pannkakor kanske kirunabon tror att jag vill ha ugnspannkaka o det vill jag ju inte. wacko.gif
askar
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 18:54)
Jag är helt fascinerad. Jag måste banne mig kolla i alla affärer här o se vad de har satt för namnlapp på.

O det är ju rätt logiskt att du inte sett en som kallats för nåt annat än plättlagg. Om det är det gängse ordbruket hos er.

Ja men de tillverkas och namnas inte här laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Stintan43 @ 10-01-2007, 18:15)
.....pannkakor

Ugnspannkaka görs som namnet säger i ugn
Plättar är små och görs i plättlagg........

Född i Västerbotten
bor
i Västrenorrland (där de inte begriper att det heter så utan de säger "plättar" som är HELT fel!!)
ninnisky
hi hi hi - http://sv.wikipedia.org/wiki/Pl%C3%A4ttar
anna_rispan
CITAT (askar @ 10-01-2007, 19:03)
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 18:54)

Ja men de tillverkas och namnas inte här laugh.gif

nej men det är mycket som tillverkas o namnas nånannanstans. så det betyder inte så mycket i sammanhanget.
yenny
Plättar är de små platta ...pannkakor de stora platta.
Ugnspannkaka är tjock och den gör man i ugnen. Det finns fläskpannkaka också( tjock) den görs i ugnen med fläsk i också.
anna_rispan
okej, på wikipedia hade någon skrivit in att små pannkakor heter plättar. hahaha, vilken ordröra. rolleyes.gif
stina
Pannkakor. Plättar är små och gräddas i plättlagg (fler åt gången). Ugnspannkaka är tjockare och gräddas som namnet säger i ugn.

Jag är uppvuxen i Sörmland, hela mitt vuxna liv har jag bott i Stockholm.
Gossen Ruda
Pannkakor stora, plättar små. Så här skriver bl.a. Svenska Akademiens Ordbok om plätt:

BETYDELSE: ss. maträtt brukad liten tunn, mjuk, skivformig (oftast rund) kaka av ägg, mjöl, mjölk m. m., som gräddas i en stekpanna (numera vanl. en plättlagg), liten tunn (oftast rund) pannkaka; äv. i utvidgad anv., om liknande kakor av annan smet l. massa; i pl. ofta ss. namn på maträtten.

Plätt betyder ju också någon liten rund fläck eller liknande.
Anma
CITAT (ninnisky @ 10-01-2007, 19:05)

Ja, där ser man! Skulle ha flyttat till norrland istället som sagt var... laugh.gif laugh.gif
wolkenkrabber
jag säger pannkaka eller tunnpankaka.... plättar är inte mer än 10cm i diamter eller så och görs i speciella lagg....
Helen i Skåne
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda
Ugnspannkaka = tjock i ugnen
Fläskpannkaka = som ugnsp fast med fläsk i

Helskåning! laugh.gif
netaave
CITAT (Scrollan @ 10-01-2007, 18:12)
Tunnpannkaka. Ugnspannkaka ( tjockpannkaka) görs i ugn, hörs på namnet. Plättar görs i plättlagg. Sen finns det crepeslagg också.

Precis!
Allis
Men det är godare med plättar, fast det är sammma smet. Dom blir liksom frasigare... åh, jag som har gett bort min plättlagg till dottern hmm....
Gossen Ruda
Hur många kommer ihåg Thore Skogman med Plättlaggen? tongue.gif
Whiskuchi
Pannkakor förstås. Plättar är mycket mindre och ofta tjockare. Gör man det i ugn är det ugnspannkaka. tongue.gif
Inga från Närke
CITAT (Helen i Skåne @ 10-01-2007, 19:55)
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Helskåning! laugh.gif

Säger jag också och jag är närking.

Anna! Vad kallas de finska plättarna (pannkakorna) som man steker utomhus på ett jättefat. De kan var 50-60 cm i diameter och är jättegoda.
Pjater
För många år sen när jag gick i skolan och hade hemkunskap så gjorde vi nåt som ser ut som plättar fasst var geggiga i konsistens i mitten, vad heter de och nån som har recept till de?
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 10-01-2007, 20:43)
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Helskåning!  :lol:

Anna! Vad kallas de finska plättarna (pannkakorna) som man steker utomhus på ett jättefat. De kan var 50-60 cm i diameter och är jättegoda.

Frågar u mig så måste jag svara ingen aaaaning! smile.gif
Castea
Plättar säger jag - som ursprungligen är från Uppland - om bägge stekpannevarianterna - både småplättarna och den stora plätten.

Kuriosa: När jag var liten gräddade min snälla och tålmodiga mor riktiga pyttepytteplättar till mig och mina dockor i mitt lilla leksaks-plättlagg. wub.gif
Stussi
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Säger jag också och jag är född och uppvuxen i Hälsingland/Södra norrland! smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Stussi @ 10-01-2007, 21:32)
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Helskåning!  laugh.gif

Säger jag också och jag är född och uppvuxen i Hälsingland/Södra norrland! smile.gif

Jag med.... Stockholmare.
Anki
renate
Pannkaka så klart,mina barnbarn älskar farmors pannkakor som jag grädda i en stekpanna av gjutjärn(Skeppshult). tongue.gif
Eva i Skåne
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Helskåning! laugh.gif

Här har ni en äkta skåning till. laugh.gif
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2007, 22:05)
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Jag kanske ska flytta till Skåne i så fall för jag säger precis som er. biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2007, 22:18)
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2007, 22:05)
Plättar = små runda
Pannkakor = stora runda

Helskåning!  laugh.gif

Jag kanske ska flytta till Skåne i så fall för jag säger precis som er. biggrin.gif

Bara säg till Magdis, om det blir aktuellt.
Då bjuder jag dig på skånsk äggakaka. biggrin.gif Mycket godare är stabbig fläskpannkaka fast det är samma ingredienser. smile.gif
Berith
Först tyckte jag det var en väldigt konstig fråga. ohmy.gif Men ju fler inlägg man läser förstår jag undringen. Även om jag inte förstår hur ni kan blanda ihop begreppen. tongue.gif

Plättar är dom små.
Pannkakor är dom stora, tunna.
Ugnspannkaka är den tjocka från ugnen.
Fläskpannkaka är den tjocka från ugnen med fläsk i.

Lätt som en plätt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon