Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min stora lilla trädgårdsplan!, Behöver nog lite expertråd...
          Plain
          Inlägg 11-01-2007, 10:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 7 048

Hej på er!

Nu när jag ändå sitter här med skållad fot (fråga inte hur det gick till...) så kan jag passa på att berätta om mina planer för baksidan i år.

I dagsläget ser den ut så här:

Den runda gropen drar till sig all möjlig uppmärksamhet - folk stannar och gissar väl vad jag ska göra med den - det har varit så sen augusti.

Men tanken är att det ska bli ett grönsaksland. Runtom vill vi ha rabatter. För att ge lite proportion till bilden - landet är 4 meter i diameter.

Jag har nummermärkt ringarna - det jag tänkt mig hittils är följande - kommentera gärna och kom med förslag på vad annat kul som jag kan odla - det får gärna vara perenner som man frösår själv.

1. Syrenbuddleja - Buddleja davidii
          2. Jättetåtel - Molinia arundinacea
          3. Jättevädd - Caphalaria gigantea
          4. Röd Rudbeckia - Echinacea purpurea (fast den är väl lila?)
          5. Vit Rudbeckia - Echinacea White swan
          6. Franskt Kungsljus - Verbascum chaixii
          7. Varmkompost, likt den ni ser på grannens tomt
          8. Vitt franskt Kungsljus - Verbascum caixii album
          9. Riddarsporre - tagit frön från några plantor som jag köpte hos plantagen. Inte säker på vad för sort det är, blir ca 1,5 meter hög
          10. Silvernattljus - Oenothera ?? Tänkt att växa över torvblocken som jag tänkt ska skapa den långa rabbatten som blir lite som en halvmåne runt grönsakslandet
          11. Spanska Jungrun - Nigella hispanica - vår 6åriga dotter ville prompt ha sådana

Som ni ser så har jag en hel del plats kvar - i dagsläget har jag tre rätt stora lysrör och kommer väl ha plats för ett 100 tal plantor - hoppas jag.

Jag har läst igenom Helens frötips tråd - dock hade jag tänkt försöka begränsa mina inköp till ett fåtal leverantörer - misstänker att om jag köper från utlandet och likande, så kommer jag inte få hem det i tid osv. Har hittils tittat på Impecta och Raraväxter.com.

Tacksam för förslag.

Mvh

David i Viksjö, zon 3

--------------------
          David i Viksjö, zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon