Nu när jag ändå sitter här med skållad fot (fråga inte hur det gick till...) så kan jag passa på att berätta om mina planer för baksidan i år.
I dagsläget ser den ut så här:
Den runda gropen drar till sig all möjlig uppmärksamhet - folk stannar och gissar väl vad jag ska göra med den - det har varit så sen augusti.
Men tanken är att det ska bli ett grönsaksland. Runtom vill vi ha rabatter. För att ge lite proportion till bilden - landet är 4 meter i diameter.
Jag har nummermärkt ringarna - det jag tänkt mig hittils är följande - kommentera gärna och kom med förslag på vad annat kul som jag kan odla - det får gärna vara perenner som man frösår själv.
1. Syrenbuddleja - Buddleja davidii
2. Jättetåtel - Molinia arundinacea
3. Jättevädd - Caphalaria gigantea
4. Röd Rudbeckia - Echinacea purpurea (fast den är väl lila?)
5. Vit Rudbeckia - Echinacea White swan
6. Franskt Kungsljus - Verbascum chaixii
7. Varmkompost, likt den ni ser på grannens tomt
8. Vitt franskt Kungsljus - Verbascum caixii album
9. Riddarsporre - tagit frön från några plantor som jag köpte hos plantagen. Inte säker på vad för sort det är, blir ca 1,5 meter hög
10. Silvernattljus - Oenothera ?? Tänkt att växa över torvblocken som jag tänkt ska skapa den långa rabbatten som blir lite som en halvmåne runt grönsakslandet
11. Spanska Jungrun - Nigella hispanica - vår 6åriga dotter ville prompt ha sådana
Som ni ser så har jag en hel del plats kvar - i dagsläget har jag tre rätt stora lysrör och kommer väl ha plats för ett 100 tal plantor - hoppas jag.
Jag har läst igenom Helens frötips tråd - dock hade jag tänkt försöka begränsa mina inköp till ett fåtal leverantörer - misstänker att om jag köper från utlandet och likande, så kommer jag inte få hem det i tid osv. Har hittils tittat på Impecta och Raraväxter.com.
Tacksam för förslag.
Mvh
David i Viksjö, zon 3