Plain
Hej på er!

Nu när jag ändå sitter här med skållad fot (fråga inte hur det gick till...) så kan jag passa på att berätta om mina planer för baksidan i år.

I dagsläget ser den ut så här:

Den runda gropen drar till sig all möjlig uppmärksamhet - folk stannar och gissar väl vad jag ska göra med den - det har varit så sen augusti.

Men tanken är att det ska bli ett grönsaksland. Runtom vill vi ha rabatter. För att ge lite proportion till bilden - landet är 4 meter i diameter.

Jag har nummermärkt ringarna - det jag tänkt mig hittils är följande - kommentera gärna och kom med förslag på vad annat kul som jag kan odla - det får gärna vara perenner som man frösår själv.

1. Syrenbuddleja - Buddleja davidii
2. Jättetåtel - Molinia arundinacea
3. Jättevädd - Caphalaria gigantea
4. Röd Rudbeckia - Echinacea purpurea (fast den är väl lila?)
5. Vit Rudbeckia - Echinacea White swan
6. Franskt Kungsljus - Verbascum chaixii
7. Varmkompost, likt den ni ser på grannens tomt
8. Vitt franskt Kungsljus - Verbascum caixii album
9. Riddarsporre - tagit frön från några plantor som jag köpte hos plantagen. Inte säker på vad för sort det är, blir ca 1,5 meter hög
10. Silvernattljus - Oenothera ?? Tänkt att växa över torvblocken som jag tänkt ska skapa den långa rabbatten som blir lite som en halvmåne runt grönsakslandet
11. Spanska Jungrun - Nigella hispanica - vår 6åriga dotter ville prompt ha sådana

Som ni ser så har jag en hel del plats kvar - i dagsläget har jag tre rätt stora lysrör och kommer väl ha plats för ett 100 tal plantor - hoppas jag.

Jag har läst igenom Helens frötips tråd - dock hade jag tänkt försöka begränsa mina inköp till ett fåtal leverantörer - misstänker att om jag köper från utlandet och likande, så kommer jag inte få hem det i tid osv. Har hittils tittat på Impecta och Raraväxter.com.

Tacksam för förslag.

Mvh

David i Viksjö, zon 3
kerstin z5-6
KUl och välplanerat -Trist med skållad fot , men man kan göra roliga saker då med smile.gif

Några frågor -och några svar
Fråga : Ringarna som markerar perenner -tex rudbeckian -(som är mer vinröd än lila) Hur står de -alltså vad är underlaget -är det öppen jord ?

Fröleveranser : Det tar ca 2v att få sina frö från tex Kanada eller Tyskland , eftersom det nu är början av Jauari har du gott om tid att beställa varifrån du önskar
Glöm inte fröbyte här !

Kombinationen av växter ser fin ut -kungsljusen måste du hålla efter frökapslarna på -annars sår de sig hej vilt , gula och vita är ju de du valt -finns även lila och rosa phoenicum -men de lägger sig gärna -
med riddarsporrarna blir de fina under sluet juni början juli
sensommar o vår :
Jag skulle ev tillägga tex Thalictrum delavyii som är en skir lila sky till jättevädden och rudbeckian, kanske någt mer höstblommande Gentiana ?
ascleipiadea är vacker och blommar augusti september 50 cm höga ruggar i blått vitt eller lila
ev vårlök tex allium( Köps ) och primula (sås ) för våren

Torvblocken :mertensia asiatica (maritima )-Ostronört -är en rolig slingrare som kan ringla sig ut från joden strax bakom torvblocket mot söder

Blommar länge i blått -kan sås

Eryngium alpinum blommar lite senare och kan passa med grönsakerna -en vacker tistel utan större spridningsförmåga -Alpmartorn -sås

så här ser min Gentiana ut i augusti

Plain
Tack för dina tips Kerstin.

Vad det gäller rudbeckian - de kommer stå i en upphöjd rabatt, öppen jord - som hålls tillbaka med torvblock - blocken kommer att ligga cirka 60 cm från grönsakslandets kant och sträcka sig från Väster till där de vita rudbeckiorna slutar - mellan dem och de gula kungsljusen blir en liten gång - då jag behöver komma in med skottkärran och annat.

Det syns inte på bild - men bakom häcken som vätter mot gångbanan så sluttar det en del - runt 20 cm på metern som är bakom häcken, så det blir bra att fylla upp det.

Hmm - Allium, behöver inte de sättas på hösten? Eller tänkte du på lökar som fördrivits att köpa?

Primula - blommar den första året ifall jag sår den från frö?

Gentiana ascleipiadea - snygg! Hmm hittar dem på Jelitto - huvva 18 Euro för en fröpåse ??? Vad har jag gett mig in på - såråd på dessa ? Hmm - ok hittar dem hos STA, men jag är ju inte medlem där än - vet inte om man får tillgång till 2006 års fröer när man tecknar sig som medlem 2007. Sen hittar jag dem både under frö samt Färska Fröer. wacko.gif

Mvh

David i Viksjö, zon 3
kerstin z5-6
De gror bäst färska och är lite knepiga -jag kan spara nästa omgång -verkar vara många som gillar den här

Jodu detta kan bli ett dyrt nöje .. titta bara på denna ganska oansenliga plutt

Dionysia areteoides från Jelitto, de fröna grävde ett litet hål i plånboken ....
Dessutom är den dåligt härdig i z6 , slagit vad om att den ska överleva har jag gjort med ..nää man är inte riktigt frisk ... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon