|
|
  |
Förbannade ungj-r!, Vad ska vi ta oss till!? |
|
|
|
16-01-2007, 18:12
|

Medlem
Antal inlägg: 817
Medlem nr: 33

|
I Helsingborg där jag bor ligger det en skola i kvarteret intill vårt. Många ungar passerar på gången utanför vårt hus på väg till och från skolan varje dag, inget konstigt med det. Men det är 4 ligister som i stort sett dagligen; sparkar på vår ytterdörr, bankar på våra fönster, kastar saker på våra fönster, rycker upp blommorna ur krukorna och slänger iväg, vräker ut krukorna i gången så att jorden far omkring, ringer på porttelefonen, skriker in genom eventuellt öppna fönster osv! Nu är jag så trött på detta så det är inte klokt, och jag blir sällan arg! Kontaktade skolan som säger att de känner till problemet men de kan inget göra (SIC!) Flera andra på de andra gatorna har också hört av sig och de kan bara rekommendera att vi polisanmäler... Undrar vilken prio det skulle få Än så länge har jag inte lyckats få en bild på dem MEDAN de gör det här, får väl läga mig i bakhåll, men jag har tagit bild på skador OCH på ungj-a utanför en annan dörr. Är helt övertygad om att andra på skolan skulle känna igen dem och kunna identifiera dem men frågan är; ska vi gå vidare och riskera att ännu mer blir förstört eller hålla andan och vänta på att de går sitt sista år på skolan och sedan flyttar någon annanstans? Jag är emot aga och alla sorters våld men just nu skulle de inte vara säkra i mitt sällskap!
--------------------
Vänliga hälsningar Helen i Skåne
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Shit pommesfrittes!! Förstå att ni är arga!!!
Kan ni inte provamed skolna igen?? Att de pratar allvarligt med eleverna. De kan ju säga att om de inte slutar så blir det polisanmälan.
Hoppas att det går bra för er och att de slutar.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Ni borde gå ihop alla grannar och gå tillsammans till skolan och prata. Kanske kan man prata med eleverna öga mot öga och säga att det blir polisanmälan om det inte slutar?
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Har ni kontaktat föräldrarna! Om inte, börja där. De kanske är helt ovetande om vad deras ungar håller på med. Men samtidigt borde det ju vara så att om nu skolan vet om problemet, har väl de kontaktat föräldrarna får man hoppas.
Usch! Stackars er. Förstår mycket väl att ni är arga.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:19
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Att polisanmäla hjälper tyvärr inte. OM polisen skulle bry sig så är ligisterna förmodligen under 15 år och därmed inte straffmyndiga. Skaffa ett gäng större ungar och låt dom ge ligisterna lite bonk så blir det människor av dom.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:24
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:26
|

Medlem

|
Men då är det väl bara o ställa krav på att skolan o andra organisatiooner sdtäller upp för ungsdomarna då. Det är väl bättre att de lägger ner lite extra krut nu än om några år.
Nej man ska inte slåss.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:46
|

Medlem

|
Tyvärr är det inte så enkelt anna_rispan... Skolan har inte pengar att ha mer personal Det finns inte pengar till fritidsgårdar, de som finns blir vandaliserade Det hjälper inte att prata med föräldrarna till vissa barn eftersom de inte klarar av att ta hand om sina telningar eller sätta gränser. Då borde det finnas stöd för föräldrarna så att de kan lära sig det och det tvivlar jag på att det finns pengar till. Även om vi boende går på möten och klagar så HÄNDER det inget ändå. Dessa barn är inte straffbara, de är för unga. Alltså kan de hålla på, tills någon en dag hittar deras svaga punkt och lyckas "platta till" dem, då först är de "nåbara" ELLER så bygger vi höga staket med el och larm och låser in oss i olika områden...känns inte särskilt lockande men jag kan förstå varför sådana områden uppstår. Naturligtvis ska man inte slåss!!! Men jag har svårt att hantera att mina saker blir förstörda, jag har ju inte gjort DEM något! Men det vet jag också att det inte är så de tänker... eller tänker och tänker...
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:52
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
kan inte några av grannarna som är hemma starta någon form av patrulltjänst vid dom tidpunkter som skolan börjar och slutar? offtast räcker det med att vuxna finns ute, för att dom ska hålla sig på mattan att sedan ha med en kamera som ungarna ser, är också bra ta kontakt med skolan och upplys dom om att ungarna är deras ansvar på dagtid, samt till och från skolan, och att det är deras skyldighet att ta tag i problemet...hota med att anmäla till skolverket...det brukar ta skruv lycka till
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:53
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Tror inte det här är ett skolärende, vad ska de göra? Möjligen ordna poliseskort ifall eleverna uteblir från undervisningen.
Fritidsgårdar vet jag inte heller om det hjälper, om där inte finns många vuxna samt tydliga disciplinregler. Annars brukar bråkstakarna ta över även där, säger min lilla erfarenhet.
Polisanmäl vandalismen, samt passa gärna på att ta bilder på hus och trädgård medan slöddret är där.
Jag håller med om att ungarna behöver hjälp, kanske från socialtjänsten vad vet jag, men även om deras usla beteende kan *förklaras*, rentav *förstås*, så kan det inte *ursäktas*.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Polisanmäl. Visst är det inget högprioriterat fall, men det är en markering. Därefter skulle jag ta kontakt med skolan igen och berätta att polisanmälan gjorts samt be skolan att ta kontakt med föräldrarna och tala om att deras barn är polisanmälda. Skolan och föräldrarna har ett uppfostranansvar för barn som är minderåriga, klarar de inte av det, så är det sociala myndigheter som ska kopplas in för stöd och insatser.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:57
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 16-01-2007, 18:52) kan inte några av grannarna som är hemma starta någon form av patrulltjänst vid dom tidpunkter som skolan börjar och slutar? offtast räcker det med att vuxna finns ute, för att dom ska hålla sig på mattan att sedan ha med en kamera som ungarna ser, är också bra ta kontakt med skolan och upplys dom om att ungarna är deras ansvar på dagtid, samt till och från skolan, och att det är deras skyldighet att ta tag i problemet...hota med att anmäla till skolverket...det brukar ta skruv lycka till  lite ligger nog i det Pejori skriver. Det kanske skulle hjälpa om vuxna också rörde sig i området. det behöve rju intevara nån slags mobb som går med batonger och grymma miner. jag är väl naiv o blåögd men jag håller fortfarande på att det ska gå på fredlig väg. på nåt sätt. är det unga människor som är friska går det väl att nå dem? eller knarkar de o går i en bubbla??
|
|
|
|
|
16-01-2007, 18:58
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Jag tycker att du ska polisanmäla och det ska du göra varenda gång som det händer något. Polisen måste agera, trots att så många andra säger att de inte gör det. Eftersom de är minderåriga så kopplas socialen in. Jag jobbar själv på en skola och för några år sedan hade vi liknande problem med "några mycket besvärliga" ungj*vlar, kan inte annat säga som gick på vår skola. Skolan gjorde vad de kunde för att få eleverna att sluta förstöra för människor i närområdet. Att skolan verkligen gjorde allt kan jag med gott samvete säga men som sagt inget hjälpte och föräldrarna hade ju så gulliga och fina barn, de kunde inte förstå att det var några problem. Till slut gjorde grannarna polisanmälningar, på skolans inrådan varenda gång något hände och då tog det hus i h*vete för när soc kontaktade föräldrarna så fattade de äntligen vad deras änglar hade ställt till med.
Kanske det inte hjälper er men det är värt ett försök för så där ska ni inte behöva ha det.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 19:33
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag tror också på varianten att polisanmäla VARENDA gång. Ta dessutom själv kontakt med poliserna som jobbar med ungdomar i närpolisområdet där du bor. Dom brukar ha väl koll på vilka ungdomarna är och kan hålla ett extra öga på dom.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 20:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Tag kontakt med socialen och be någon komma ut vid den tidpunkten som vandalisterna brukar komma. Kanske det kan hjälpa lite så kan de gå till skolan och ta kontakt med föräldrarna. Sätt en attrapp av en webbkamera i ett bra hörn på huset, kanske kan skrämma dem något. Det måste vara attrapp för det är inte tillåtet att filma. Men samtidigt skulle man vilja. Vi hade några som målade vårt staket bl.a. och vi satte upp en atrapp och det slutade.
Skriv en insändare "Tummen ner" om ni har sådan i er tidning och namnge skolan och ert bostadsområde, du kan ju vara anonym i tidningen och ställ t.ex. frågan: Var finns föräldrarna när barnen går till/från skolan och vandaliserar i bostadsområden. Ska vi behöva tolerera detta. Ni som vet vem det är eller om det är ni själva, detta kommer att polisanmälas om det inte slutar och då blir ni och era föräldrar skadeståndsskyldiga m.m.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
16-01-2007, 20:18
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
CITAT (pejori @ 16-01-2007, 18:52) kan inte några av grannarna som är hemma starta någon form av patrulltjänst vid dom tidpunkter som skolan börjar och slutar? offtast räcker det med att vuxna finns ute, för att dom ska hålla sig på mattan att sedan ha med en kamera som ungarna ser, är också bra ta kontakt med skolan och upplys dom om att ungarna är deras ansvar på dagtid, samt till och från skolan, och att det är deras skyldighet att ta tag i problemet...hota med att anmäla till skolverket...det brukar ta skruv lycka till  Jag är inte så säker på att det verkligen är skolans ansvar när det gäller till och från skolan, men jag kan ha fel, men jag ska kolla detta under morgondagen och återkomma.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 20:28
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Skolan har inget ansvar för ungdomar varken på väg till/från skolan eller under skoltid....som t.ex. skolkande ungdommar som drar på stan, det är föräldrarna som ska ha uppfostrat sina barn så dom kan bete sig som folk och inte en skock vilddjur.
|
|
|
|
askar
|
16-01-2007, 22:33
|
Gäster

|
Men så tråkigt:( Polisanmäl varje gång det händer, kontakta också socialen och be dem ta kontakt med och besöka skolan. Felet vi ofta gör... är att vi tycker sååå synd om ungdomarna (ligisterna) och låter bli att agera. Där gör vi dem en björntjänst. Ungdomarna börjar betrakta sig som offer som vi ska tycka synd om eftersom ingen bryr sig... inget att göööra osv. Det största felet ligger hos föräldrarna... vi har yttersta ansvaret för barnens uppfostran och uppförande. Om vi känner att vi inte klarar av det så kan vi få hjälp... bara vi ber om den. Det värsta jag har varit med om... det var när ungar slängde snöboll på fönstret. Nästa gång jag såg dem... hade jag kameran i beredskap... smällde av en blixt... det blev inget på kortet. Ungarna har aldrig kommit tillbaka.
|
|
|
|
|
16-01-2007, 23:08
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Reserv @ 16-01-2007, 20:28) Skolan har inget ansvar för ungdomar varken på väg till/från skolan eller under skoltid... Så skolan ska strunta i, när pedofiler och andra lurar på barnen, när de ska hem.  Hittills har skolorna - och polisen - agerat. CITAT (Helen i Skåne @ 16-01-2007, 18:12) Kontaktade skolan som säger att de känner till problemet men de kan inget göra (SIC!) Mycket dåligt och svagt. Förr i tiden, förra millenniumet, kallade man till föräldrarmöte.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|