Full version: Förbannade ungj-r!
Sidor: 1, 2
Helen i Skåne
I Helsingborg där jag bor ligger det en skola i kvarteret intill vårt. Många ungar passerar på gången utanför vårt hus på väg till och från skolan varje dag, inget konstigt med det. Men det är 4 ligister som i stort sett dagligen; sparkar på vår ytterdörr, bankar på våra fönster, kastar saker på våra fönster, rycker upp blommorna ur krukorna och slänger iväg, vräker ut krukorna i gången så att jorden far omkring, ringer på porttelefonen, skriker in genom eventuellt öppna fönster osv! mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Nu är jag så trött på detta så det är inte klokt, och jag blir sällan arg! Kontaktade skolan som säger att de känner till problemet men de kan inget göra (SIC!) Flera andra på de andra gatorna har också hört av sig och de kan bara rekommendera att vi polisanmäler... Undrar vilken prio det skulle få sad.gif
Än så länge har jag inte lyckats få en bild på dem MEDAN de gör det här, får väl läga mig i bakhåll, men jag har tagit bild på skador OCH på ungj-a utanför en annan dörr. Är helt övertygad om att andra på skolan skulle känna igen dem och kunna identifiera dem men frågan är; ska vi gå vidare och riskera att ännu mer blir förstört eller hålla andan och vänta på att de går sitt sista år på skolan och sedan flyttar någon annanstans?
Jag är emot aga och alla sorters våld men just nu skulle de inte vara säkra i mitt sällskap! mad.gif mad.gif mad.gif
anna_rispan
Shit pommesfrittes!! Förstå att ni är arga!!!

Kan ni inte provamed skolna igen?? Att de pratar allvarligt med eleverna. De kan ju säga att om de inte slutar så blir det polisanmälan.

Hoppas att det går bra för er och att de slutar.
yenny
Ni borde gå ihop alla grannar och gå tillsammans till skolan och prata.
Kanske kan man prata med eleverna öga mot öga och säga att det blir polisanmälan om det inte slutar?
Gillan
Har ni kontaktat föräldrarna! Om inte, börja där. De kanske är helt ovetande om vad deras ungar håller på med. Men samtidigt borde det ju vara så att om nu skolan vet om problemet, har väl de kontaktat föräldrarna får man hoppas.

Usch! Stackars er. Förstår mycket väl att ni är arga.
Gossen Ruda
Att polisanmäla hjälper tyvärr inte. OM polisen skulle bry sig så är ligisterna förmodligen under 15 år och därmed inte straffmyndiga. Skaffa ett gäng större ungar och låt dom ge ligisterna lite bonk så blir det människor av dom.
Helen i Skåne
Detta har drabbat många i området och jag har sett hur de härjar på när de rusar förbi, ringer på andras dörrar osv, helt klart av den stökigare sorten. Självklart vet skolan vilka de är, det vet man alltid eftersom sådana utmärker sig tidigt. Men för att kunna sätta dit dem behöver jag bevis och jag tror egentligen inte att föräldrarna gör så mycket åt saken. Är det "kända" ungar så vet föräldrarna redan och kan ändå inte göra något åt saken... mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Jodå Ruda, mina två storvuxna söner har erbjudit sig att agera men jag är samtidigt rädd för repressalier om de gör något sad.gif sad.gif sad.gif Den sorten är inte så lättskrämda och har kanske ännu större syskon eller nåt... sad.gif sad.gif sad.gif
anna_rispan
Men då är det väl bara o ställa krav på att skolan o andra organisatiooner sdtäller upp för ungsdomarna då. Det är väl bättre att de lägger ner lite extra krut nu än om några år.

Nej man ska inte slåss.
Helen i Skåne
Tyvärr är det inte så enkelt anna_rispan... sad.gif

Skolan har inte pengar att ha mer personal

Det finns inte pengar till fritidsgårdar, de som finns blir vandaliserade

Det hjälper inte att prata med föräldrarna till vissa barn eftersom de inte klarar av att ta hand om sina telningar eller sätta gränser. Då borde det finnas stöd för föräldrarna så att de kan lära sig det och det tvivlar jag på att det finns pengar till.

Även om vi boende går på möten och klagar så HÄNDER det inget ändå. Dessa barn är inte straffbara, de är för unga.

Alltså kan de hålla på, tills någon en dag hittar deras svaga punkt och lyckas "platta till" dem, då först är de "nåbara"

ELLER så bygger vi höga staket med el och larm och låser in oss i olika områden...känns inte särskilt lockande men jag kan förstå varför sådana områden uppstår.

Naturligtvis ska man inte slåss!!! Men jag har svårt att hantera att mina saker blir förstörda, jag har ju inte gjort DEM något! Men det vet jag också att det inte är så de tänker... eller tänker och tänker...
unsure.gif
pejori
kan inte några av grannarna som är hemma starta någon form av patrulltjänst vid dom tidpunkter som skolan börjar och slutar?
offtast räcker det med att vuxna finns ute, för att dom ska hålla sig på mattan smile.gif
att sedan ha med en kamera som ungarna ser, är också bra smile.gif
ta kontakt med skolan och upplys dom om att ungarna är deras ansvar på dagtid, samt till och från skolan, och att det är deras skyldighet att ta tag i problemet...hota med att anmäla till skolverket...det brukar ta skruv wub.gif

lycka till smile.gif
AnitaO
Det bästa brukar vara att dom får smaka på sin egen medecin.
Gäller ju bara att komma på nåt bra att "återgälda" med rolleyes.gif
Pirum
Tror inte det här är ett skolärende, vad ska de göra? Möjligen ordna poliseskort ifall eleverna uteblir från undervisningen.

Fritidsgårdar vet jag inte heller om det hjälper, om där inte finns många vuxna samt tydliga disciplinregler. Annars brukar bråkstakarna ta över även där, säger min lilla erfarenhet.

Polisanmäl vandalismen, samt passa gärna på att ta bilder på hus och trädgård medan slöddret är där.

Jag håller med om att ungarna behöver hjälp, kanske från socialtjänsten vad vet jag, men även om deras usla beteende kan *förklaras*, rentav *förstås*, så kan det inte *ursäktas*.
Kathy
Polisanmäl. Visst är det inget högprioriterat fall, men det är en markering.
Därefter skulle jag ta kontakt med skolan igen och berätta att polisanmälan gjorts samt be skolan att ta kontakt med föräldrarna och tala om att deras barn är polisanmälda. Skolan och föräldrarna har ett uppfostranansvar för barn som är minderåriga, klarar de inte av det, så är det sociala myndigheter som ska kopplas in för stöd och insatser.
anna_rispan
CITAT (pejori @ 16-01-2007, 18:52)
kan inte några av grannarna som är hemma starta någon form av patrulltjänst vid dom tidpunkter som skolan börjar och slutar?
offtast räcker det med att vuxna finns ute, för att dom ska hålla sig på mattan smile.gif
ta kontakt med skolan och upplys dom om att ungarna är deras ansvar på dagtid, samt till och från skolan, och att det är deras skyldighet att ta tag i problemet...hota med att anmäla till skolverket...det brukar ta skruv wub.gif

lycka till smile.gif

lite ligger nog i det Pejori skriver. Det kanske skulle hjälpa om vuxna också rörde sig i området.
det behöve rju intevara nån slags mobb som går med batonger och grymma miner.

jag är väl naiv o blåögd men jag håller fortfarande på att det ska gå på fredlig väg. på nåt sätt.

är det unga människor som är friska går det väl att nå dem? eller knarkar de o går i en bubbla??
Björken
Jag tycker att du ska polisanmäla och det ska du göra varenda gång som det händer något.
Polisen måste agera, trots att så många andra säger att de inte gör det. Eftersom de är minderåriga så kopplas socialen in.
Jag jobbar själv på en skola och för några år sedan hade vi liknande problem med "några mycket besvärliga" ungj*vlar, kan inte annat säga som gick på vår skola. Skolan gjorde vad de kunde för att få eleverna att sluta förstöra för människor i närområdet. Att skolan verkligen gjorde allt kan jag med gott samvete säga men som sagt inget hjälpte och föräldrarna hade ju så gulliga och fina barn, de kunde inte förstå att det var några problem.
Till slut gjorde grannarna polisanmälningar, på skolans inrådan varenda gång något hände och då tog det hus i h*vete för när soc kontaktade föräldrarna så fattade de äntligen vad deras änglar hade ställt till med.

Kanske det inte hjälper er men det är värt ett försök för så där ska ni inte behöva ha det.
Eva i Skåne
Jag tror också på varianten att polisanmäla VARENDA gång. Ta dessutom själv kontakt med poliserna som jobbar med ungdomar i närpolisområdet där du bor. Dom brukar ha väl koll på vilka ungdomarna är och kan hålla ett extra öga på dom.
Inga från Närke
Tag kontakt med socialen och be någon komma ut vid den tidpunkten som vandalisterna brukar komma. Kanske det kan hjälpa lite så kan de gå till skolan och ta kontakt med föräldrarna.
Sätt en attrapp av en webbkamera i ett bra hörn på huset, kanske kan skrämma dem något. Det måste vara attrapp för det är inte tillåtet att filma.
Men samtidigt skulle man vilja. Vi hade några som målade vårt staket bl.a. och vi satte upp en atrapp och det slutade.

Skriv en insändare "Tummen ner" om ni har sådan i er tidning och namnge skolan och ert bostadsområde, du kan ju vara anonym i tidningen och ställ t.ex. frågan:
Var finns föräldrarna när barnen går till/från skolan och vandaliserar i bostadsområden. Ska vi behöva tolerera detta.
Ni som vet vem det är eller om det är ni själva, detta kommer att polisanmälas om det inte slutar och då blir ni och era föräldrar skadeståndsskyldiga m.m.
Björken

lycka till smile.gif

Jag är inte så säker på att det verkligen är skolans ansvar när det gäller till och från skolan, men jag kan ha fel, men jag ska kolla detta under morgondagen och återkomma.
Reserv
Skolan har inget ansvar för ungdomar varken på väg till/från skolan eller under skoltid....som t.ex. skolkande ungdommar som drar på stan, det är föräldrarna som ska ha uppfostrat sina barn så dom kan bete sig som folk och inte en skock vilddjur.
askar
Men så tråkigt:(
Polisanmäl varje gång det händer, kontakta också socialen och be dem
ta kontakt med och besöka skolan.
Felet vi ofta gör... är att vi tycker sååå synd om ungdomarna (ligisterna)
och låter bli att agera.
Där gör vi dem en björntjänst.
Ungdomarna börjar betrakta sig som offer som vi ska tycka synd om
eftersom ingen bryr sig... inget att göööra osv.

Det största felet ligger hos föräldrarna... vi har yttersta ansvaret för barnens uppfostran och uppförande.
Om vi känner att vi inte klarar av det så kan vi få hjälp...
bara vi ber om den.

Det värsta jag har varit med om... det var när ungar slängde snöboll på fönstret.
Nästa gång jag såg dem... hade jag kameran i beredskap...
smällde av en blixt... det blev inget på kortet.
Ungarna har aldrig kommit tillbaka. smile.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 16-01-2007, 20:28)
Skolan har inget ansvar för ungdomar varken på väg till/från skolan eller under skoltid...
Så skolan ska strunta i, när pedofiler och andra lurar på barnen, när de ska hem. wacko.gif
Hittills har skolorna - och polisen - agerat.

CITAT (Helen i Skåne @ 16-01-2007, 18:12)
Kontaktade skolan som säger att de känner till problemet men de kan inget göra (SIC!)

Mycket dåligt och svagt.
Förr i tiden, förra millenniumet, kallade man till föräldrarmöte.
Snöflinga
Gå tillsammans alla ni som blivit drabbade till rektorn för skolan och be h*n att informera i samtliga klasser om problemet och att det fr.o.m. nu kommer att polisanmälas varje skadegörelse ... att föräldrarna är skadeståndsskyldiga och att barnen visserligen inte är straffmyndiga men att socialtjänsten blir inkopplad och att det kan ha negativa konsekvenser för dem i framtiden .... be att få skolkatalogen för att kunna identifiera ungarna ... visst får man sätta opp bevakningskameror på egen tomt, finns att köpa på Claes Olsson ...

PS Rektor bör även be samtliga lärare ta opp problemet på föräldramöten ..
KURT
Uppmärksamhet är bra, därför skall man göra allt man kan d v s polis, social, skola men framförallt media. Eller varför inte lägga ut en film av dem på youtube?
pimpim
Vi hade problem med skolungdomar här som sprängde våra brevlådor. Någon i närheten visste vilken skola de kom ifrån. Vi ringde skolan och polisen, både personal från skolan och polisen kom hit och kollade. Sen åkte de gemensamt till skolan och polisen pratade med skoleleverna. Vad som hände sen och vilka det var vet vi inte men här blev lugnt igen och det räckte för oss.
malin72
jo det är så att skolorna har ett visst ansvar...har en mamma som arbetar som rektor, och jag kommer ihåg när det var ungar som kastade ägg på en tants fönster (höll på med det länge)...ansvaret föll inom skolan för det var på skoltid....

så det som hände var bla att skolan gjorde anmälan och en utredning av vilka ungdomar det gällde, och sen fick dom bla gå och be om ursäkt och städa bort allt som dom gjort..

som förälder ska du kunna lämna ditt barn och tro att det som gäller, följs även i skolan och när något inträffar så ska skolan ta tag i problemet gemon att först och främst kontakta föräldrarna..

kan med jobbets egna erfarenhet tyvärr säga att det som man som föräldrer tror sig gälla sina barn i uppfostran mm ,hur sitt egna barn beter sig kan många gånger vara helt fel...

så att säga att skolan inte har ansvar är fel...sen hur dom lägger sitt jobb är en annan sak

självklart ska skolan informeras annars kan dom inte ta tag i problemen som finns
Rapchic
det bästa tipset jag har hört är att polisanmäla varje gång

och om inte det funka får väl alla skaffa sort air guns
och när ungarna kommer så får ni kuta ut och se helt galna ut och
vråla som bara den (utan kuler i magasinen)

(ok kanske inte så bra vet inte hur det är med lagar och sort air guns i städer)
LadyG
Polisanmäl, anmäl till socialförvaltningen (kräv omhändertagande eligt Lagen om Vård av unga). Det är ju uppenbart att de inte kan ta hand om barnen eftersom de löper amok.
malin72
men om skolan vet om det så måste det polisanmälas....vet du om någon annan gjort det???

kan säga att det ska mycket till innan någon ingriper tyvärr..det är konstigt att skolan har sagt att dom inget kan göra för dom ska ha kontakt med soc..hm ja alla kommuner arbetar väl annurluna, men dom har regler att följa
netaave
Dokumentera förödelsen, även med foto varje gång det händer och be grannarna göra likadant. Du måste ju ha ett bevis för vad som gjorts.
Polisanmäl varje gång och skicka med det du dokumenterar, ta kontakt med rektor och berätta att ni har polisanmält varje gång skicka med bevis även dit.
Till slut måste dom ju göra något, tyvärr finns det även rektorer som inte orkar ta tag i saker, så verkar det ju vara i det här fallet.
malin72
sant.... sad.gif
kristerh
CITAT (KURT @ 17-01-2007, 06:20)
varför inte lägga ut en film av dem på youtube?

då blir de ju hjältar wink.gif
malin72
CITAT (kristerh @ 17-01-2007, 11:52)
CITAT (KURT @ 17-01-2007, 06:20)
varför inte lägga ut en film av dem på youtube?

då blir de ju hjältar wink.gif

ja det tycker dom noog e skitballt...tills att dom fattar att det blir polisbelägg..men som sagt det leder inte till något för dom ska göra mycket grövre saker innan någon kliver in.... sad.gif
Björken
CITAT (Björken @ 16-01-2007, 20:18)

lycka till smile.gif

Jag är inte så säker på att det verkligen är skolans ansvar när det gäller till och från skolan, men jag kan ha fel, men jag ska kolla detta under morgondagen och återkomma.

Nu har jag kollat, händer något under skoltid, alltså den tid barnet ska vara i skolan så har skolan ansvar.

Händer det däremot på väg till eller från skolan har inte skolan ansvar, det är föräldrarna som har ansvaret då.

Däremot så kan skolan oftast hjälpa till att identifiera vilka elever det rör sig om och på så sätt vara behjälpliga.
kristerh
Har du tagit dem på bar gärning någon gång? om inte lägg dig på vakt och när du ser att de sprecis gjort något eller kommer att göra något,
testa med att en överdrivet vänlig ton fråga varför de gör så och förklara att det inte är så kul det de håller på med, vet av egen erfarenhet att när man var liten och gjorde något jättekul bus och det kom någon tant eller farbror och vänligt bad oss sluta så blev det inget kul längre, kändes inte lika kul att busa med någon snäll människa, om det var någon ilsken däremot då blev det spännande...

Hjälper inte vänlighet så är det bara att leja någon som gossen ruda skrev som ger dem ett rejält kok stryk, behöver inte vara att de gjort något utanför dig (just då) utan de som "uppfostrar" kan ju hänvisa till hela gatan
olgak
Polisanmäl! Jättesvårt lösa sånt där själv tror jag. De måste få se att det är allvar och att de är ansvariga för sina handlingar.
Kakaduan
Själv skulle jag försöka hitta någon lösning med riggad kamera/videokamera i ett fönster. Finns väl band som går jättelänge? Riktas mot grinden (eller var det nu är de kommer in). Slå på när ni går hemifrån. Har inget hänt när ni kommer hem spolar ni bara tillbaks och gör om det nästa dag tills något händer - då kan ni spola fram och se om grabbarna kan identifieras. Då pratar ni med skolan om identifiering och gör en polisanmälan.

Om det inte är möjligt att få en bild av dem skulle jag sätta upp en skylt på grinden där jag luras och skriver att kamera numera är uppsatt, att förövarna finns på bild och att ärendet är polisanmält. Förhoppningsvis blir de rädda. Det märker ni ju.

För j-igt att det ska vara så här. Hämnd tror jag inte på i något fall eftersom våld föder våld.

Kakaduan
Rapchic
CITAT (Kakaduan @ 17-01-2007, 16:39)
Själv skulle jag försöka hitta någon lösning med riggad kamera/videokamera i ett fönster. Finns väl band som går jättelänge? Riktas mot grinden (eller var det nu är de kommer in). Slå på när ni går hemifrån. Har inget hänt när ni kommer hem spolar ni bara tillbaks och gör om det nästa dag tills något händer - då kan ni spola fram och se om grabbarna kan identifieras. Då pratar ni med skolan om identifiering och gör en polisanmälan.

Om det inte är möjligt att få en bild av dem skulle jag sätta upp en skylt på grinden där jag luras och skriver att kamera numera är uppsatt, att förövarna finns på bild och att ärendet är polisanmält. Förhoppningsvis blir de rädda. Det märker ni ju.

För j-igt att det ska vara så här. Hämnd tror jag inte på i något fall eftersom våld föder våld.

Kakaduan

om jag har förstått rätt så är det olagligt
man får ha övervakningskamror hemma inomhus
men då ska man antingen ha en skriftlig eller muntlig varning
Pirum
Sätt upp kameran att filma fåglar utanför dörren. Helt lagligt, då man ju är bevisat naturintresserad. Om sen några andra sorters bofinkar fastnar på bandet, det är ju bara rena slumpen, tur, bonus. Alla bevis kan användas i svensk domstol, oavsett om de kommit till på ett sätt i lagens ytterkanter.
Blomstertanten
Det går ju att identifiera dom genom skolkatalogen ! Där finns ju kort på ungarna.
Så gjorde vi här och sedan gick vi till skolan och fritidsgården och pratade med dom, som i sin tur pratade med ungarna. Det hjälpte i alla fall ett tag och nästa gång det hände något så var det i alla fall inte samma ungar tongue.gif
Vi grannar bestämde oss för att hålla extra uppsikt och vara lite mer uppmärksamma , så nu går ungarna oftast andra vägar , för dom vet att vi har koll och känner igen dom.
Jag tycker det är dåligt av skolan att slå ifrån sig med att det inte är deras ansvar vad ungarna gör på väg till o från skolan ! Det är väl alla vuxnas ansvar !!!!
Som tur är så har vi väldigt engagerad personal på ungdomsgården här , som verkligen bryr sig om ungarna och som tar tag i saker. Oavsett vilken tid på dygnet det inträffar !
Kakaduan
Ja? Vad är problemet??? Då sätter man upp en lapp (som jag skrev) vid grinden om att man filmar/fotar. Busenkelt. Antingen slutar de (bra!) eller så kommer de med på film och då åker de dit.

Kakaduan
FixaIgenväxtTrädgård
Jag tog kort på ungar som rökte i vår trappuppgång, det hjälpte men jag gjorde det medan jag pratade med dem och sa att jag skulle använda korten för att få fram föräldrarna och deras adresser, genom skolkatalogen eller lärarna.

I erat fall är det inte lika begränsat utrymme de agerar i, så då funderar jag på om ni inte skulle ringa polis eller kommunens rättsjurist för att fråga hur långt ni får gå själva, med foto på skadegörelse och de som gör det, adress till föräldrarna och bekräftelse av lärare på identitet, så kanske ni kan skicka räkning till föräldrarna på kostnaderna för skadorna (bifogat foto), skulle då rekommendera inlejd reparatörskostnad (ev florist om det endast är blommor) för att de ska fatta.

Men eftersom de inte är dömda kanske det inte är tillåtet, dock skulle ni kunna göra det i alla fall, jag tror det slår slint.

Se till att fota dem, ni är ju fler som drabbas så något foto lär ni ju få. Ni kan ju alltid följa efter dem hem också, ett gäng grannar liksom.

/Sara
Gossen Ruda
Beträffande filmning så är det inte tillåtet att sätta upp en kamera för videobevakning, däremot är det tillåtet att filma om man själv håller i kameran. Lite svårt för missdådarna att bevisa olaglig filmning mao.
Boxer
CITAT (kristerh @ 17-01-2007, 12:02)
Har du tagit dem på bar gärning någon gång? om inte lägg dig på vakt och när du ser att de sprecis gjort något eller kommer att göra något,
testa med att en överdrivet vänlig ton fråga varför de gör så och förklara att det inte är så kul det de håller på med, vet av egen erfarenhet att när man var liten och gjorde något jättekul bus och det kom någon tant eller farbror och vänligt bad oss sluta så blev det inget kul längre, kändes inte lika kul att busa med någon snäll människa, om det var någon ilsken däremot då blev det spännande...

håller med!
Helen i Skåne
Så där ja! Där rök en fönsterruta! Men nu har de skitit i det blå skåpet som man säger... Ringde rektorn och skällde ut henner efter noter, tro mig jag blir sällan arg men där kom nog för de senaste 10 åren! Hon hade ju naturligtvis inte ansvar för något eller kunde något göra. Jag ringde förvaltningschefen, alltså rektorns chef och berättade och då lät det minsann helt annorlunda. Har mailat honom bilden som jag tog med mobilen, som inte blev så otydlig som jag trodde, och han lovade att direkt ta tag i det här. Jag sa att jag polisanmält och tänkte gå vidare och väsnas utav bara h-e i press och allt jag kan komma på om det inte blir stopp på det här. Ha! Känner mig tuff som en bandyboll även om jag bara blev ledsen just när det hände. Så håll tummarna för mig nu alla!
AnitaO
Håller tummarna smile.gif
Tror nog att bästa taktiken är att "väsnas" och få fokus på problemet.
Det blir nog lätt bortglömt annars i högen av ärenden.
Alba
Oh vad du gjorde rätt. Jag tycker du är modig.
Man ska tydligen l leva om och bråka för att det ska hända något.

Nu håller jag tummarna och hoppas detta kan blir början på slutet.
LadyG
CITAT (Helen i Skåne @ 30-01-2007, 14:04)
Så där ja! Där rök en fönsterruta! Men nu har de skitit i det blå skåpet som man säger... Ringde rektorn och skällde ut henner efter noter, tro mig jag blir sällan arg men där kom nog för de senaste 10 åren! Hon hade ju naturligtvis inte ansvar för något eller kunde något göra. Jag ringde förvaltningschefen, alltså rektorns chef och berättade och då lät det minsann helt annorlunda. Har mailat honom bilden som jag tog med mobilen, som inte blev så otydlig som jag trodde, och han lovade att direkt ta tag i det här. Jag sa att jag polisanmält och tänkte gå vidare och väsnas utav bara h-e i press och allt jag kan komma på om det inte blir stopp på det här. Ha! Känner mig tuff som en bandyboll även om jag bara blev ledsen just när det hände. Så håll tummarna för mig nu alla!

Bra jobbat!!

Nu ska det väl bli fart på kan man hoppas!
pimpim
Bra gjort! Hoppas att det blir ändring nu.
kristerh
Bra gjort, nu kanske det händer något,
Helen i Skåne
Hahaha, nu har det tagit hus i h-e! Nu ringde bitr rektor (nyanställd, manlig) och ville veta ALLT! Han bad mig dessutom maila bilden till honom och sedan ringde han tillbaka direkt och sa att ; ja, de där känner jag igen, jag tar dem direkt imorgon så återkommer jag! Han sa dessutom att det visst är skolans ansvar under skoltid! Undrar vad "överrektorn" egentligen gör på jobbet... Fast nu verkar jag ha rört om i grytan och det kan jag inte låta bli att känna mig VÄLDIGT nöjd med! Hmpf!
Boxer
*poff*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon