Hej!
Efter noggrann koll av de lite längre väderprognoserna här på SMHI ser det nu utan tvivel ut som om vi får ett omslag till vinterväder framåt den kommande helgen. Kanske bara tillfälligt men trots allt minst ett par, tre dagar med åtskilliga minusgrader (-5/-10) även i Götaland.
Som trädgårdsfantast ser jag fram emot det här med viss oro. I min trädgård har en del växter redan börjat spira som om det vore vår. Exempelvis finns det mer än centimeterlånga skott på ett flertal rosor. Det gäller både bukettblommande rabattrosor, buskrosor och klängrosor. Även klematis har skjutit stora skott som precis är på väg att ge sig iväg lite mer än bara vad bladknoppen tillåter. I grannträdgårdarna ser jag även att exempelvis olika sorters magnolia och azalea börjar få svällande knoppar.
Hur kommer dessa växter att klara 10 minusgrader under några dagar? Om dessa knoppar fryser, kan växten skjuta nya skott senare under "normal" vår? Naturligtvis skall jag försöka skydda och täcka vad jag kan men då man har uppåt 50 olika sorters rosor är det inte så lätt.
Vad tror ni om oddsen för rosor och klematis om det nu kommer en köldknäpp? Vad finns det mer för känsliga växter som man bör försöka skydda p g a abnorm tillväxt denna underliga varma vinter?
Även om det nu kanske inte blir så kallt i helgen så bedömer jag sannolikheten ändå som mycket, mycket stor att vi kommer att få några rejäla köldknäppar under februari och mars. Det vore naivt att tro något annat. Det är snarare normalt att vädret varierar mycket - att tro att den här värmen stannar hela vintern är dumt. Med tanke på detta - ser vi framför oss en rätt så förstörd växtsäsong eller klarar naturen denna rätt så extrema klimatvariation som varit den gångna vintern som nu högst sannolikt följs av någon eller några köldknäppar?
|