Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Konsekvenser av omslag till vinterväder, Nu kommer kylan - tål växterna det?
          flaxss
          Inlägg 18-01-2007, 20:43
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 18-01-2007, 20:03)
          Ja vi får väl hålla tummarna för att det går bra med denna köldknäpp som kommer. Som det ser ut nu (och de flesta prognoskörningar är eniga om detta) så kommer vi att få temperaturer ner mot -10 grader i större delen av Götaland (även Skåne), kanske ner mot -15 i inre Götaland, på tisdag morgon nästa vecka. Under helgen blir det före detta omslag till kallare väder rätt så ostadigt och kanske en hel del snö i norra Götaland men framförallt i Svealand. Så kanske får vi lite hjälp med ett skyddande snötäcke i dessa områden.

Lyckligtvis ser kylan ut att bli kortvarig, redan på onsdag eller torsdag har vi troligen plusgrader igen i Götaland. Sen är det omöjligt att säga mer om framtiden mer än att vi faktiskt har en hel vintermånad kvar (februari) innan vi med solens och ljusets hjälp så småningom kan få lite mer säkert vårväder. Vi får hoppas på det bästa. Nu i helgen skall i alla fall jag ut och se över om jag kan skydda mina rosor lite bättre (det skadar i alla fall inte att göra det lilla man kan).

-5c i skåne sa dom sist nu på vädret . sen skulle det komma milda väder igen sen kalt igen . kortvarigt kallt och lugnt -15c tror jag inte att jag får -10c som lägst .

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-01-2007, 20:51
          Länk hit: #22

Gäster

smhi säger +3c på måndag sen på natten -2c . sen mitten och slutet av den veckan skulle det slå om till milt igen . tror inte det blir nåt hiskligt kallt inte direkt några vinter temperaturer wub.gif

måndag

http://www.smhi.se/natvaderDL/data/jsfiles...20070122_12.png

om dom talar sanning så är det inte så kalt väder som ska bli , tisdag vet jag inte exakt

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 18-01-2007, 21:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Nej, Linus, du kanske klarar dig (som sagt, Skåne har det lite bättre förspänt än övriga landet). Här i Norrköping lär det dock bli -10 och även stora delar av Småland där det rent av blir ännu kallare. Men där kanske inte finns så många som odlar exklusiva rosor (visa av erfarenheten av tidigare kalla vintrar i inlandet).

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 19-01-2007, 08:58
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (Kajsa @ 18-01-2007, 19:53)
          Vi hoppas på det, idag gick jag förbi min kinesiska buskpion i trädgården och fick hjärtslag den hade knopp och blad som såg ut att veckla ut sig när som helst. Så jag in och hämtade en stor spann snodde in buskpionen i ett par tidningar och satte försiktigt över buskpionen och hoppas jag inte bröt av något. Men som den grönskat nu så brukar den se ut april/maj mad.gif

Och jag går och sneglar på mina (småttingar, nysatta i höstas), för de ser stendöda ut.... Allt möjligt annat knoppas & har sig, men de är svarta och stilla. Får verkligen hålla mig i skinnet, så jag inte gräver upp dem bara för att kolla om de lever - tålamod är en dygd sägs det ju.... unsure.gif

Det ska som sagt bli intressant att se om det blir någon vinter, och vad som blir effekterna av det. Jag bor ju inte så långt ifrån dig, Karl-Göran, så vi har nog liknande förutsättningar.

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 19-01-2007, 12:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

CITAT (Kajsa @ 17-01-2007, 17:27)

Här en bild som jag har i Rosforum, en del ömtåliga rosor snurrar jag in i grön väv på sen hösten, väven finns hos trädgårdsmästaren på metervara billigt, den skyddar mycket, men man kan naturligtvis inte snurra in allt man har. Väven bör inte gå för tajt vid marken då kan smådjur boa in sig.

Kajsa, jag har snott in en av mina rosor med skuggväv (jute). Tror du det fungerar lika bra?

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-01-2007, 12:16
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (monka @ 19-01-2007, 12:12)
          CITAT (Kajsa @ 17-01-2007, 17:27)

Här en bild som jag har i Rosforum, en del ömtåliga rosor snurrar jag in i grön väv på sen hösten, väven  finns hos trädgårdsmästaren på metervara billigt, den skyddar mycket, men man kan naturligtvis inte snurra in allt man har. Väven bör inte gå för tajt vid marken då kan smådjur boa in sig.

Kajsa, jag har snott in en av mina rosor med skuggväv (jute). Tror du det fungerar lika bra?

det funkar det med , men detta den gröna vinterväven funkar bättre ,
          den har mörkare färg är inte så tung . sen är väl inte jute väv tät heller !!?!

Citera
          Kajsa
          Inlägg 19-01-2007, 16:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Det är en ganska kraftig väv, jag köpte till flera meter hos min trädgårdsmästare igår och täckte in min Flammentanz vid väggen, fryser alla grenar på klängrosen får vi inga blommor i sommar. Väven är bra normala vintrar, det här är det lilla man kan göra monka, jag har även snurrat in rosor i vanlig säckväv men inbillar mig att den här gröna väven är bättre, den är tätare, kraftigare men jag är ingen expert, det var ett tips. Men kylan är gå gång här - 5 grader nu och vi har fått lite snö inatt i Västerås.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 19-01-2007, 18:30
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

CITAT (Kajsa @ 19-01-2007, 16:28)
          Det är en ganska kraftig väv, jag köpte till flera meter hos min trädgårdsmästare igår och täckte in min Flammentanz vid väggen, fryser alla grenar på klängrosen får vi inga blommor i sommar. Väven är bra normala vintrar, det här är det lilla man kan göra monka, jag har även snurrat in rosor i vanlig säckväv men inbillar mig att den här gröna väven är bättre, den är tätare, kraftigare men jag är ingen expert, det var ett tips. Men kylan är gå gång här - 5 grader nu och vi har fått lite snö inatt i Västerås.

Men visst är du expert, iaf jämfört med mig. Och imorgon är det jag som går till Granngården och köper den gröna väven. Jag litar på dig. tongue.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-01-2007, 19:37
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (monka @ 19-01-2007, 18:30)
          CITAT (Kajsa @ 19-01-2007, 16:28)
          Det är en ganska kraftig väv, jag köpte till flera meter hos min trädgårdsmästare igår  och täckte in min Flammentanz vid väggen, fryser alla grenar på klängrosen får vi inga blommor i sommar. Väven är bra normala vintrar,  det här är det lilla man kan göra monka, jag har även snurrat in rosor i vanlig säckväv men inbillar mig att den här gröna väven är bättre, den är tätare, kraftigare men jag är ingen expert, det var ett tips.  Men kylan är gå gång här - 5 grader nu och vi har fått lite snö inatt i Västerås.

Men visst är du expert, iaf jämfört med mig. Och imorgon är det jag som går till Granngården och köper den gröna väven. Jag litar på dig. tongue.gif

en sak till den gröna vinterväven blir blöt och torkar upp snabbt så ingen isande is bildas .

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 20-01-2007, 17:44
          Länk hit: #30

Medlem

Det står nu klart (med stor sannolikhet) att vi får fyra dagar (måndag-torsdag) med kallt vinterväder. Temperaturer på mellan -10 och -15 på morgonen kommer att förekomma under dessa dagar i en stor del av Götaland (ännu kallare i Svealand, lite mildare i sydligaste Götaland).

Efter det ser det faktiskt ut som om det extrema mildvädret kommer tillbaka (!). Man kan tycka att det var väl onödigt med denna köldknäpp!

I mitt fall så är det väl bara att förbereda sig på att klängrosorna kommer att frysa tillbaka rejält och det blir en hel del att klippa bort till våren. I vilket fall så har jag ingen möjlighet att skydda alla klängrosor med väv eftersom det inte riktigt låter sig göra med de största exemplaren (mina Flammentanz och Alchymist har flera över 5 meter långa grenar). Men förhoppningsvis kommer de nog att klara sig för att kunna ge större blomprakt kommande säsonger.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 20-01-2007, 18:39
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Samma här, snön vräker ner ikväll vilket skyddar växterna, men alla gröna grenar som sticker upp ovanför snön kommer att få klippas i vår, då vi ska få -10-15 grader kallt i veckan som du skrev.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          fruberglund
          Inlägg 21-01-2007, 11:46
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Känns ändå skönt på nåt sätt att det äntligen kommer snö och lite kyla smile.gif Både för växternas skull och för att Isak ska få prova sin pulka han fick i julklapp biggrin.gif

Ligger bara snön kvar och det inte blir för mycket barfrost så är det nog ingen större fara men jag förstår att man är orolig om man är zonknäckare och ligger på gränsen med en massa rosor som dig Kajsa. Jag är lite orolig för min Graham Thomas och att blomningen på några rosor kommer utebli i sommar men överlever tror jag de gör i alla fall.

Igår hade vi snöstorm, inatt har det spöregnat och nu faller snön igen så idag är det nog stor risk för trafikkaos, måste ju vara svinhalt ute unsure.gif

Vad det här gör för växterna är ju tyvärr bara att vänta och se men som sagt kommer nog inte klematisen som blommar på förra årets skott få några blommor i sommar och Magnolian som redan börjat med sina knoppar har nog ingen större chans men så länge de överlever så kommer det ju fler år att njuta på wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2007, 12:20
          Länk hit: #33

Gäster

jag tror klematisen kommer blomma , plus roserna wub.gif

snön har nästan smält bort och nu nästa vecka verka skåne komma lindrigt undan med omkring 0c

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 21-01-2007, 22:12
          Länk hit: #34

Medlem

Sorry, men Skåne ser nog ut att få en del minusgrader också de närmaste dagarna. Och framåt tisdag-onsdag även en ettrig nordanvind som kan kännas lite tuff. Dock verkar snöfallet hålla sig längre österut över Baltikum. Men - närheten till alla öppna havsytor gör väl ändå att ni slipper temperaturer under -10 grader. För här i Norrköping får vi nog ner mot -15 på tisdag eller onsdag morgon. Tyvärr fick vi inte något vidare med snö här så det lär bli barfrostväder vilket jag ju egentligen inte ville ha. Fast långfärdsskridskofantasterna jublar naturligtvis ("Äntligen!!!").

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2007, 22:20
          Länk hit: #35

Gäster

på smhi står det så här du har kanske läst det ??

Minusgrader i hela landet

Det intensiva lågtryck, som under helgen gett blåsigt och besvärligt väder i södra och mellersta Sverige, ligger nu över Baltikum och är på väg bort österut. Över mellersta Götaland är en kallfront på väg söderut och bakom den utbreder sig kallare och torrare luft med nordliga vindar. Det gör att vi i morgon får minusgrader i hela landet och över landets mellersta och norra delar blir det också stora klara områden.

Fortsatt kallt i mitten av veckan

På tisdag får sydligaste Sverige snöbyar på en del håll och fram på dagen omkring noll grader. Längre norrut tidvis molnigt med i stort sett uppehåll och 5-15 minusgrader, i norra Norrland 15-25. På onsdag fortsätter det kalla vädret med mest uppehåll men längs syd- och ostkusten upp till södra Norrland snöbyar här och var.

Mildare i slutet av veckan

I slutet av veckan utbreder sig mildare luft med kraftig västlig vind, med början över landets norra del, och ger snöfall eller snöbyar, främst i västra Norrlandsfjällen. Temperaturen stiger efterhand till flera plusgrader i söder och längst i norr fortfarande flera minusgrader.

Meteorolog: Magnus Carlsson

och dom minus grader som skulle komma till skåne kommer någ inte bli mer än -2c -3c som max , kan ha fel men jag tror inte att det blir så farligt , sen på tisdag och tills det blir mildare igen står där runt 0c . så jag tror vi på natten kan få som lägst -5c .

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2007, 22:22
          Länk hit: #36

Gäster

men hur vintern än blir kommer jag inte skydda några växter mer än mina oliver,palmer

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 21-01-2007, 23:08
          Länk hit: #37

Medlem

Jag har rätt bra koll på SMHIs väderprognoser (jag jobbar ju som meteorolog själv i Norrköping!) så du behöver nog inte uppdatera mig. Och prognoserna är färskvaror - d v s de senaste är i regel de mest tillförlitliga. De senaste prognoserna talar om betydligt kallare än de -3 du nämner som minimum för Skånes del. Detta lär inträffa lite senare (tisdag-onsdag)än här i Norrköping eftersom omslaget till allmänt med minusgrader i Skåne inte sker förrän i morgon.

Men du behöver ju inte vara orolig. Med din tillförsikt ordnar sig väl allt, eller hur?

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2007, 23:17
          Länk hit: #38

Gäster

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 21-01-2007, 23:08)
          Jag har rätt bra koll på SMHIs väderprognoser (jag jobbar ju som meteorolog själv i Norrköping!) så du behöver nog inte uppdatera mig. Och prognoserna är färskvaror - d v s de senaste är i regel de mest tillförlitliga. De senaste prognoserna talar om betydligt kallare än de -3 du nämner som minimum för Skånes del. Detta lär inträffa lite senare (tisdag-onsdag)än här i Norrköping eftersom omslaget till allmänt med minusgrader i Skåne inte sker förrän i morgon.

Men du behöver ju inte vara orolig. Med din tillförsikt ordnar sig väl allt, eller hur?

jag skriver bara om dags temperaturer natten blir någ kallare wub.gif

och vad jag kan se på smhi så har dom visat som lägst -6c för skåne då natt temperatur . och i morgon på måndag 0c till ca -3c -5c för hela Götaland . sen på tisdag

''på tisdag får sydligaste Sverige snöbyar på en del håll och fram på dagen omkring noll grader ''

sen resten av veckan runt 0c i skåne kanske max som -3c på dagen . slutet av veckan torsdag och framåt skulle det bli ostadigt med västliga vindar ytligare framåt kallare igen i hela landet wub.gif men meteorologen sa osäkert hur det blir i slutet av nästa vecka , och dom kanske ändrar för veckan fler gånger men så här ser det ut nu i skåne vad jag kan läsa och förstå

Citera
          Flyguy
          Inlägg 21-01-2007, 23:22
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

Här börjar det krypa ner mot -7 grader nu (strax söder om Örebro), men i dagarna har vi fått ett hyfsat snötäcke som tar mycket av den stöten. Dessutom har växterna än så länge hållit sig ganska lugna och inte dragit igång för våren på allvar. Magnoliorna har haft stora knoppar sen i höstas och har förhoppningsvis förberett sig på hårdare temperaturer än de som nu kommer.
          Temperaturen i sig är nog ingen fara så länge inte värmen "satt igång" växterna.
          Däremot hoppas jag att vi slipper köldknäppar längre fram när solen börjat visa sig lite mer på allvar, Februari och framåt vill jag gärna se lite jämna, milda temperaturer.... unsure.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2007, 23:24
          Länk hit: #40

Gäster

jag hoppas vi inte får en frost natt i april för det skulle någ ta hårt på växterna speciellt mina växter och alla växter som står i fullblom sad.gif sad.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 10:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon