Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Konsekvenser av omslag till vinterväder, Nu kommer kylan - tål växterna det?
          flaxss
          Inlägg 21-01-2007, 23:34
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 21-01-2007, 23:08)
          Jag har rätt bra koll på SMHIs väderprognoser (jag jobbar ju som meteorolog själv i Norrköping!) så du behöver nog inte uppdatera mig.

jobbar du så vet du ju vad det står på smhi , och även natte tid skulle vi få ner till -6 som lägst , och dagarna var inte heller så kalla , och om det inte är så så får du väl ringa till smhi och be dom uppdatera , för jag säger bara vad jag kan läsa på smhi wub.gif

dom -5c -15c var norr över skåne dom skulle komma dagtid . och kollar man så ska vi få ca -1c och +3c i skåne på dagen och på natten -4c -6c . och lokalt kan det väl vara lägre eller högre , även så är det inga jätte farliga temperaturer förr växterna då mina roser har varit med om värre utan att ta skada

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 22-01-2007, 08:46
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

De flesta växter klarar nog den kommande kylan bra bara den inte blir alltför intensiv och långvarig utan snö. Rosor som trott att våren redan varit här och börjat växa kan nog få det lite kämpigt med kylan fast det behöver inte bli någon katastrof. Några av mina rosor (Peace och Queen Elisabeth) hade börjat växa med skott på flera cm för ett par år sedan när kylan kom med ner mot 15 minusgrader i mars. De nya skotten frös naturligtvis bort och en del av de äldre grenarna också men rosorna klarade sig ändå bra och växte och blommade under sommaren som om inget hänt. Vinterskador på rosor som blommar på fjolårskotten är dock värre eftersom det kan leda till att det inte blir några blommor alls det året. Det finns en del andra växter som jag tror kan få större problem med kylan än rosorna. Till exempel säppliljor som börjat växa fryser lätt bort om det blir kallt utan snö eller annat skydd. Så har man sådana bör man absolut skydda dem extra nu.

Citera
          flaxss
          Inlägg 23-01-2007, 12:02
          Länk hit: #43

Gäster

roserna klarade natten utan några problem . wub.gif

Citera
          Kajsa
          Inlägg 23-01-2007, 13:07
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Här i Västerås - 15 grader i natt, bor utanför stan omgiven av kalla fält, men är tacksam för de 30-40 cm snö som kom i lördags har skottat upp snö i rabatterna dessutom. Så får vi se i maj vad som klarat sig.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-01-2007, 21:12
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har inte läst alla inlägg här i detalj. Min bedömning av min trädgård är att jag kommer att få mer grendöd och barkfläcksjuka på rosorna eftersom de inte bara knoppar utan också lät bli att avmogna ordentligt i höstas. Trots många dagars minusgrader här har rosorna fortfarande gröna blad och årsskott som ser sparrismjuka ut.

Jag har så många rosor att jag inte klarar att täcka deras grenverk, men att skydda rotsystemen mm gör jag både med löv och snö. De flesta av mina rosor är härdiga, djupplanterade och kan visserligen starta om. Men det är inte helskoj att behöva börja om från 10 cm med klätterrosorna som nu är 5 meter höga och ganska breda.

Å andra sidan är det ganska skönt med problem som man inte kan rå på... Det som blir det blir helt enkelt.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-01-2007, 21:19
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Skriver under ... barfrost med minus 25 lär inte göra klätterosor nån tjänst .. tack o lov knäppte det till för jul så löven föll .. annars vete gudarna -men mycket död ved lär det bli i vår ..nåja .. dör nån har man plats för en ny ros smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-02-2007, 16:18
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Japp, så resonerar jag med allt nu för tiden. Där det dör blir det plats för nytt, och mer plats behövs hela tiden.

Det enda som jag skulle sörja och verkligen sakna är om något de stora träden skulle duka under. Det jag själv planterat från 1995 till nu går att ersätta, och förresten är några av de träd jag satte för 10 år sedan felplacerade så om de skulle duka under blir det plats för bättre val och placeringar...

--------------------

Citera
          MB1965
          Inlägg 12-02-2007, 18:11
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Nåja, trots täckning och kupning verkar 3-4 av min Per Gynt rosor ha dött. Suck. UNdrar vad mer som är dött pga väderomslag från +12 ena dagen och -12 nästa i fleravändor.

Nåja Kan alltid plantera nåt nytt där. Tex nya per gynt!:P

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 10:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon