Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur många plantor/shok ska det vara, för att det inte ska se "plottrigt" ut
          fruberglund
          Inlägg 17-01-2007, 18:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Håller på och planerar en stoooor rabatt och kommer ha plats med massor med växter, har en fundering bara.

Hur stora shok ska det vara för att det inte ska se plottrigt eller rörigt ut, alltså hur många av varje sorts blomma/växt. Jag kommer så själv så det kommer finnas gott om de sorter jag har tänkt ha men jag kommer nog ha plats med fler sorter.

Rabatten kommer nog bli ca 10-12 m lång och 3-4 m djup och slingra sig lite. I mitten kommer stå en bollpil.

Jaha, skitroligt, hade precis suttit 30 min med att göra en ritning på hur det ska se ut...och så kraschar programmet mad.gif Orkar inte göra om nu *suck*

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 17-01-2007, 18:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Åh, det låter härligt biggrin.gif !
          Hm, fast jag kan inte ge några direktiv direkt, har inte så stor erfarenhet av att anlägga rabatter. Därför kommer jag att följa diskussionen så att jag lär mej nåt smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 18:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

du får visa bilder när den är klar så man får se wub.gif

vad ska du ha för tema ??

vilka färger ??

jag själv är sugen på att göra en rabatt i vit och silver och grönt

Citera
          Margith
          Inlägg 17-01-2007, 19:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Hur många är nog svårt att svara på, utan att veta vad det är du har tänkt dig för blommor.
          Jag har iaf "lärt" mig att ojämnt antal är bäst.
          Men 3 verbascum tar en himla plats jämfört med 3 heucheror smile.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 17-01-2007, 19:54
          Länk hit: #5

Gäster

För att "knyta ihop" en rabatt kan man låta samma sort återkomma flera gånger i rabatten inte en och en, förutom de riktigt bamsiga, men om man har tex 15 st av en viss växt kan man dela den på tre grupper. Ögat får då upplevelsen att rabatten hör ihop, en helhet. Sen kan man ha hur vilda och galna växter som helst repetition kan ändå inge ett visst lugn smile.gif
          Vill man ha det strikt och symetriskt sätter man grupperna på samma avstånd och samma djup i rabatten. Vill man uppnå ett friare intryck kan man placera ut grupperna som man känner för. Man behöver inte heller sätta växt A med växt B, C och D i varje grupp utan låta växt A få byta till andra matchande kompisar wink.gif

/Ewa

Citera
          fruberglund
          Inlägg 17-01-2007, 20:04
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-01-2007, 18:55)
          du får visa bilder när den är klar så man får se wub.gif

vilka färger ??

Tema vet jag inte, sätter sånt jag gillar bara men jag dras nog mot den romantiska och lantliga stilen tror jag.

Färgerna ska gå i lila och vitt har jag tänkt men det smyger sig nog in något annat också, dock inga starka färger. Ska försöka rita om min amatörritning men nu är det Poirot så det får vänta biggrin.gif

Det här ska ingå i alla fall

Lila Malva
          Vit-grön riddarsporre
          Stjärnflocka
          Brokfunkia
          Rudbeckia vit
          Violruta
          Veilchenblau klätterros som ska klättra på järsgården (lila)
          Lila pionvallmo
          Lila Stockros
          Lila och vit klematisakleja
          Bollpil

Eventuellt någon buske, funderar på Rödbladig smällspirea som jag tycker har mer purpurfärg än rött. Kunde nog funka bra. Eventuellt Trier buskros men den blir rätt stor.

Massor med vårlökar såklart, har t.ex. redan köpt de där jättefina lila-svarta tulpanerna och härliga lila papegojtulpaner. De får flytta dit sen.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Wetter
          Inlägg 17-01-2007, 20:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 8 886

Hej!
          man brukar sätta ojämt antal som 3,5 osv. i olika formationer. Eller som man behagar själv.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 20:59
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (fruberglund @ 17-01-2007, 20:04)
          CITAT (flaxss @ 17-01-2007, 18:55)
          du får visa bilder  när den är klar så man får se wub.gif

vilka färger ??

Tema vet jag inte, sätter sånt jag gillar bara men jag dras nog mot den romantiska och lantliga stilen tror jag.

Färgerna ska gå i lila och vitt har jag tänkt men det smyger sig nog in något annat också, dock inga starka färger. Ska försöka rita om min amatörritning men nu är det Poirot så det får vänta biggrin.gif

Det här ska ingå i alla fall

Lila Malva
          Vit-grön riddarsporre
          Stjärnflocka
          Brokfunkia
          Rudbeckia vit
          Violruta
          Veilchenblau klätterros som ska klättra på järsgården (lila)
          Lila pionvallmo
          Lila Stockros
          Lila och vit klematisakleja
          Bollpil

Eventuellt någon buske, funderar på Rödbladig smällspirea som jag tycker har mer purpurfärg än rött. Kunde nog funka bra. Eventuellt Trier buskros men den blir rätt stor.

Massor med vårlökar såklart, har t.ex. redan köpt de där jättefina lila-svarta tulpanerna och härliga lila papegojtulpaner. De får flytta dit sen.

det blir någ fint wub.gif
          lova en bild sen på det

Citera
          fruberglund
          Inlägg 17-01-2007, 21:17
          Länk hit: #9

Medlem

Ska försöka komma ihåg det men det tar nog nåt år innan det blir nåt av det laugh.gif

Ojämna antal vet jag men blir det plottrigt med 3 och 5 eller ska det kanske vara 15 när det är så pass stora ytor. Självklart beror det på sort. Ojämna antal borde väl bara gälla när det är ett fåtal, har man över 10 på en sort så borde det ju inte synas om det är jämna eller ojämna antal när det växer ihop?

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          mulle
          Inlägg 17-01-2007, 21:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag har kört med stora rabatter i tre år nu och lärt mig ett par saker:
          - Jag hamnar att flytta plantor hur jag än funderar på helheten i förväg
          - Så länge färger och former är spännande ihop blir det inte någon plottrig känsla, ibland kan en enda utstickare tillföra massor...

Det roliga är att pröva sig fram.

Mulle

Citera
          malin72
          Inlägg 17-01-2007, 22:52
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (mulle @ 17-01-2007, 21:36)
          - Så länge färger och former är spännande ihop blir det inte någon plottrig känsla, ibland kan en enda utstickare tillföra massor...

Mulle

det tycker jag är så svårt...vilka färger som passar bra och vilka som INTE ser bra ut ihop wink.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          mulle
          Inlägg 17-01-2007, 22:54
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (malin72 @ 17-01-2007, 22:52)

Mulle

det tycker jag är så svårt...vilka färger som passar bra och vilka som INTE ser bra ut ihop wink.gif

Det är just därför jag flyttar på plantorna... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
          Mulle

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-01-2007, 22:56
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

smile.gif Instämmer med föregående talare och tillägger
          Utstickaren " bör synas -Ibland kan man -om man har plats välja en stor planta, tex Crambe cordifolia -som behöver metern o mer i omkrets
          Ibland vill man ha en annan perenn
          -EN riddarsporre i ljusblått ger inget maffigt uttryck -sätt tre i tringel , men med bara 15 cm mellanrum -så ser de ut som en enda stor planta .

Vanlig kommentar :
          Vad stora perenner du har ! Jaaa -LOL
          Passar även bra för mindre ytor

Tänk inredning - tre glasvaser med tre tulpaner , en i varje vas -ger ett mer vilsamt uttryck än fyra vaser med samma tulpaner

Likadant i trädgård 3, 5 7 11, 15, 27 perenner -allt beror på rabatt
          Gärna återkommande grupper -tänk perspektiv -låt något blått -gifta sej med något annat blått längre bort ..till exempel -det finns massor av sätt att göra på
          Tänk på att skira ex -som rutor -mycket väl kan placeras framför andra robustare perenner (Thalictrum)

Bäst blir den i alla fall fyra år , och fjortisjutton flyttar senare : laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          malin72
          Inlägg 17-01-2007, 22:57
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (mulle @ 17-01-2007, 22:54)
          CITAT (malin72 @ 17-01-2007, 22:52)

Mulle

Det är just därför jag flyttar på plantorna... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
          Mulle

aha ok laugh.gif laugh.gif ja så mycket som jag sår och ska så får väl helt enkelt jag gräva upp hela tomten och göra om den tongue.gif sen är det ju höga,låga olika former mm hjälp ohmy.gif ohmy.gif

men vad har ni emellan allt nu när jag gjort nya rabattet så kommer det se så konstigt ut...tomt och jord som syns ,ja ni vet ju

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

min trädgårdsdröm

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-01-2007, 23:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

I början är det en del tom jord -men inte särskilt länge hos mej -jag planterar tätt , mycket låga växter mellen de höga i färgsjok , bar jord är för jobbigt att sköta -jag flyttar hellre o delar växterna

Täck marken mellan med vad du har , påsjord +bark , gräsklipp före midsommar osv ..till dess det vuxit ihop

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          malin72
          Inlägg 17-01-2007, 23:12
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 23:10)
          I början är det liet tom jord -men inte särskilt länge hos mej -jag planterar tätt , mycket låga växter mellen de höga i färgsjok , bar jord är för jobbigt att sköta -jag flyttar hellre o delar växterna

Täck marken mellan med vad du har , påsjord +bark , gräsklipp före midsommar osv ..till dess det vuxit ihop

aha smart....äsch jag har kamera innan sommaren så får ni skrika till på mig och mina bilder laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          mulle
          Inlägg 17-01-2007, 23:13
          Länk hit: #17

Medlem

Jag planterar också tätt, tätt. Och använder mig av marktäckande växter.
          ALDRIG bar jord är ett motto hos mig eftersom det är grogrund för ogräs = onödigt extrajobb!
          Mulle

Citera
          fruberglund
          Inlägg 18-01-2007, 00:12
          Länk hit: #18

Medlem

Mulle

Jo men nån sorts planering vill man ju ha så man inte står där med 100-tals plantor och inte har nån aning om hur man ska sätta dem biggrin.gif

Nu har jag gjort en ritning, jag är helt värdelös på frihandsritning med mus så därför blir det lite hajsingvajsing men ni fattar i alla fall hur jag menar nu.

Till vänster om rabatten och i ovankant kommer den nya järsgården sitta. Det här blir alltså i utkanten av tomten. Till höger är köksträdgården och där har jag tänkt sätta en halvhög häck av nån sort som jag inte bestämt än, denna häck kommer alltså bli bakgrund till högra rabatten som inte är planerad alls än.

Grusgång blir det nog och så tror jag att de kanske blir nån pergola i anslutning nånstans. Många frågetecken och det här blir nog inte verklighet allt i år heller. Bollpilen ska jag åka och köpa i vår har jag tänkt och sen får rabatten växa fram allt eftersom, det måste ju vara realistiskt också. En sån stor rabatt djupgräver man ju inte på en dag direkt och nu är det gräs över hela biten så den ska grävas bort först...jodå, allt kommer troligtvis göras för hand wacko.gif

Kom gärna med förslag om hur jag ska sätta växter. Det blir nog rätt skuggigt under bollpilen och därför har jag försökt planera in skuggtåliga växter där skuggan kommer ligga mest men halvskugga får man nog räkna rabatten som på vissa delar. Resten är full sol.

Plantera tätt....jo då känns det som att jag kommer få plats med miljoooooner plantor. Får nog så en fröpåse/år om jag ska fylla hela min yta känns det som. Den är riktigt stooooor alltså!

Jättefint Kerstin...sådär är ju drömmen. Nån gång kommer jag nog lyckas jag också rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-01-2007, 00:25
          Länk hit: #19

Medlem

detta ser väl bra ut wub.gif
          ska du ha nån ros med ??

Citera
          mulle
          Inlägg 18-01-2007, 00:35
          Länk hit: #20

Medlem

Jag tycker också att utgångsläget ser alldeles ypperligt ut.
          Hur skulle det vara att upprepa den vita riddarsporren också på nr 10? Och att sätta någonting lägre på nr 3, 11 och 12?

(Redigerat: Jag tryckte iväg svaret för tidigt.)

Jag tror också att du eventuellt kan komma att reta dig på att du har så höga växter kring bollpilen så att du inte ser stammen och trädets form.

Mitt förslag är att du planterar ut enligt din vision och nästa år gör du de korrigeringar som du tycker att behövs.
          Och glöm inte heller att du kan ha sommarblommor i de tomma fälten det första året.

Mulle

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon