CITAT (myrtille @ 18-02-2007, 07:38)
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 23:41)
det kan även vara hoppstjärt
Japp. Jag gjorde en sökning på Google/Bilder, och hoppstjärtarna liknar mina på pricken. Jag läste också att de trivs i fuktig jord, så därför kan man göra det otrivsamt för dem genom att låta krukan torka ut mellan vattningarna. Eller så kan man dränka dem genom att sänka ner krukan i vatten som flaxxs skriver.
är du säker på att du hittade rätt ohyra ??
för googlar jag dom så hittar jag bara vanliga hoppstjärtar dom med små kropp som hoppar iväg . det finns fler sorter över hela världen . liknar dom en tusenfoting så är den oftast skadlig för växter då dom äter rötterna men dom äter även förmultnat material men i brist på annat äter dom mer av rötterna . har man sånna små som hoppar gör dom ingen skada och dom kan den dom flesta om man håller torrt men då får man se till växtens hälsa med så det inte blir för torrt men då dock kan det finans vilande som kommer igen när det blir fuktigt , för man kan inte torka ut växten så pass mycket så där är alltid nån som överlever . så har ni det !!
spola av rötterna med en hård stråle sen dränk rötterna i vatten under natten och dagen lägg gärna ner i vattnet provado pinnar