Full version: Larver
Iza
Jag tog fram min hibiskus från källaren. Då såg jag att det kröp
larver eller maskar på jorden i krukan ca 1cm långa. Vad kan det vara och hur blir jag av med dem?
Åsa, mälardalen zon 2
det behövs nog en bild för att man ska kunna veta vad det är eller en något mer beskrivande text över hur de ser ut för att man ska kunna svara.
Iza
Bild kan jag inte ordna, men de är ca 1cm långa med många ben, beigefärgade. Om man sprutar något på dem rullar de ihop sig. Har bytt jord och spolat av rotklumpen så gott det gick.
KURT
Har de ben längs hela kroppen? Om de har det så låter det ju snarare som någon form av tusenfoting? De brukar i alla fall inte skada växter, utan är rovdjur, eller äter multnande växter.
Iza
Ja, det har den. Äckligt! Hur har de kommit i krukan? När den var på balkongen i somras? Vad kan jag göra?
myrtille
Jag har också såna och undrar samma - hur kom de dit (balkongodlare) och hur får man bort dem? Hur gjorde du när du spolade rotklumpen? Använde du kokhett vatten då?
Iza
Nej, jag tog ljumet vatten i badkaret och spolade bort så mycket jord jag kunnde.
Alexander-VG-zon3
det kan även vara hoppstjärt då dock sällsynt för jordar innehåller medel ( bra jordar ) som ska motverka dom , då dom gör stor skada på växten men oftast kommer dom här larverna från växter som är importerade från utlandet eller har nån bak historia om dom har varit importerade från utlandet och när växten är på plantskolan lever oftast larverna vidare . men dom skulle inte klara sig ute om vintern därför är det sällsynt att man får sånna i Sverige ( vad jag har hört ska dom inte klara sig ute ) . och jag menar inte dom små insekterna som hoppar utan detta är andra saker som liknar beige aktiga tusenfotingar som också heter hoppstjärt och dom äter rötterna på växten och lever i grövre rötter och äter helt upp små . ett sätt är att spola va så mycket va rötterna man kan och dränka rötterna i en spann eller likande och ha rötterna i vatten över natten ( vattnet ska vara varmt 40c ) , kan även lägga i provadopinnar i vattnet . jag har själv haft det två gånger på palmer .
det kan även vara tusenfoting och då gör den ingen skada men förr att vara säker få veck dom
myrtille
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 23:41)
det kan även vara hoppstjärt

Japp. Jag gjorde en sökning på Google/Bilder, och hoppstjärtarna liknar mina på pricken. Jag läste också att de trivs i fuktig jord, så därför kan man göra det otrivsamt för dem genom att låta krukan torka ut mellan vattningarna. Eller så kan man dränka dem genom att sänka ner krukan i vatten som flaxxs skriver.
Alexander-VG-zon3
CITAT (myrtille @ 18-02-2007, 07:38)
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 23:41)
det kan även vara hoppstjärt

Japp. Jag gjorde en sökning på Google/Bilder, och hoppstjärtarna liknar mina på pricken. Jag läste också att de trivs i fuktig jord, så därför kan man göra det otrivsamt för dem genom att låta krukan torka ut mellan vattningarna. Eller så kan man dränka dem genom att sänka ner krukan i vatten som flaxxs skriver.

är du säker på att du hittade rätt ohyra ??
för googlar jag dom så hittar jag bara vanliga hoppstjärtar dom med små kropp som hoppar iväg . det finns fler sorter över hela världen . liknar dom en tusenfoting så är den oftast skadlig för växter då dom äter rötterna men dom äter även förmultnat material men i brist på annat äter dom mer av rötterna . har man sånna små som hoppar gör dom ingen skada och dom kan den dom flesta om man håller torrt men då får man se till växtens hälsa med så det inte blir för torrt men då dock kan det finans vilande som kommer igen när det blir fuktigt , för man kan inte torka ut växten så pass mycket så där är alltid nån som överlever . så har ni det !!
spola av rötterna med en hård stråle sen dränk rötterna i vatten under natten och dagen lägg gärna ner i vattnet provado pinnar smile.gif wub.gif
myrtille
De hoppar inte utan slingrar sig och ser precis ut som tusenfotingar (bilderna stämmer inte så bra som jag först tyckte), och min övervintrande chiliplantor ser döende ut vilket i och för sig kan bero en mängd andra faktorer. Jag ska prova att spola rotklumpen, bara jag kan komma på hur man gör det på ett snyggt sätt i lägenhet. Tack för alla bra tips!
Alexander-VG-zon3
CITAT (myrtille @ 19-02-2007, 23:09)
De hoppar inte utan slingrar sig och ser precis ut som tusenfotingar (bilderna stämmer inte så bra som jag först tyckte), och min övervintrande chiliplantor ser döende ut vilket i och för sig kan bero en mängd andra faktorer. Jag ska prova att spola rotklumpen, bara jag kan komma på hur man gör det på ett snyggt sätt i lägenhet. Tack för alla bra tips!

men då är det säkert då dom ,
spola med hård stråle det är det ända säkra och sen ett vatten bad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon