Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skall gymnasielever få bestämma?, Kaffebryggare
          gammelnalle
          Inlägg 20-01-2007, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Ska gymnasieelever få vara med och bestämma?

På en gymnasieskola någonstans i Sverige finns en ”avdelning” som ligger en bit bort från cafeterian. (ca 4-5min promenadväg ) Där vill eleverna ha en kaffebryggare i sitt uppehållsrum. Ärendet har gått via elevrådet som är villig att skjuta till pengar till detta. (eleverna hinner inte alltid till och från cafeterian på sina raster)
          Lärarna och rektorn motsätter sig detta.
          ”Det funkar inte” ”Vi har haft kaffe-AUTOMATER och varuautomater som eleverna inte klarar att sköta” (Åverkan och stöld)
          ”Hur skall de kunna sköta den?”
          Det är svårt att ha kaffebryggare inne i lektionssalarna då dessa (lokalerna) inte får lämnas utan översyn av lärare (farliga maskiner och dyra program).
          I skolpolicyn står klart att eleverna SKALL ha stort inflytande över sin situation.
          Rektorn och vissa lärare menar att man istället skall förlänga en rast så att eleverna hinner med att, dels ta sig till och från samt hinna fika i cafeterian. Vilket de facto skulle innebära LÄNGRE skoldagar.
          Andra lärare menar att det är vuxna människor man har att göra med och man måste låta eleverna pröva, d.v.s. ge dem KLARA direktiv om vilka regler som gäller, VEM som skall vara ansvarig NÄR och HUR. Och vad som händer OM det inte sköts. DVS att elverna får växa med sin uppgift.

SYNPUNKTER??? Eller var frågan FÖR retorisk??

Citera
          Rapchic
          Inlägg 20-01-2007, 20:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

på estet var det nån som hade tagit dit en gammal
          kaffe bryggare, och dom turades om att köpa dit kaffe m.m

om det går där så varför skulle dom inte
          kunna göra det där
          (men då är det ju inte folk som förstör saker på estet)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          pejori
          Inlägg 20-01-2007, 20:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

förstår inte rektorn och lärarnas argument där...låt dom ha en bryggare...går den sönder eller försvinner, så vet dom att tåget har gått för den saken smile.gif smile.gif
          tror dom kommer att klara det galant, och att dömma ut dom innan dom fått prova, är förkastligt wub.gif wub.gif
          det är lika mycket elevernas arbetsplats, som lärarnas...och skolan är frivillig, så lite mera bestämmanderätt bör dom få wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          faith
          Inlägg 20-01-2007, 20:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

Instämmer med pejori.

--------------------

Citera
          askar
          Inlägg 20-01-2007, 20:29
          Länk hit: #5

Gäster

Beror väl på. Ska det utses någon/några som har ansvar för bryggaren?
          Som sköter om den och laddar den innan raster osv och ser till att den inte är
          tom och påslagen så att en olycka kan inträffa.

Sedan... skall den/de som tar ansvaret... få gå från lektioner tidigare
          för att hinna göra kaffet?

När du säger att de redan haft kaffeautomater... men att dessa saboterats
          då är väl risken stor att det upprepas... tyvärr.

Citera
          pejori
          Inlägg 20-01-2007, 20:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

tror iofs. inte att dom behöver lämna lektionen tidigare, och dom ska ändå vara vuxna, så varför inte ge dom en chans att visa det? smile.gif
          en bryggare = 150 kr. så det är ingen svidande förlust om det inte fungerar wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Rapchic
          Inlägg 20-01-2007, 20:31
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (askar @ 20-01-2007, 21:29)

på estet var det helt enkelt dom som
          drack kaffe som ansvarade för automaten

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 20-01-2007, 20:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (askar @ 20-01-2007, 20:29)

Jag är ju jävig....

men tycker att du pekar på några saker som JAG menar FÖRST måste fixas:

Att slå på /från bryggaren är iofs inga problem: Lagen föreskriver att en kaffebryggare som inte står under uppsyn skall brytas efter en viss tid. (TIMER)
          Och DET anser JAG att det är ENKELT OCH BILLIGT ATT FIXA.
          Att "ladda" (?) bryggaren måste dock någon göra. Och även här menar jag att det går att ordna utan att det påverkar lektionerna. (Dvs laddas INNAN lektionerna börjar, både på morgonen och kanske på lunchen?)

SABBOTAGE-SKADEGÖRELSE- menar JAG - sker i mindre utsträckning OM/NÄR eleverna känner att de är delaktiga.
          (inom parantes: vi har haft en del kollegor som har åkt runt till andra gymnasier-inför en ombyggnad- och de rapporterar att NYA eller uppfrächade skolor- visar tydligt på mindre klotter och skadegörelser.....)

Men är det SAMMA elever som går nu som för 1-2 år sedan??

GIVETVIS kan jag ha fel... men jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet......

b

Citera
          faith
          Inlägg 20-01-2007, 20:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (gammelnalle @ 20-01-2007, 20:46)
          men jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet......

Människor växer när man känner förtroende från andra. smile.gif

--------------------

Citera
          askar
          Inlägg 20-01-2007, 20:55
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (faith @ 20-01-2007, 20:48)
          men  jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet......

Människor växer när man känner förtroende från andra. smile.gif

Håller jag med om. smile.gif

Citera
          fjodor
          Inlägg 20-01-2007, 21:58
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 4 191

Men kanske (om jag förstått det rätt) så har dina kollegor MER erfarenhet än vad du har??
          Så varför inte lyssna på dem!!

f

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 20-01-2007, 22:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

SABBOTAGE-SKADEGÖRELSE- menar JAG - sker i mindre utsträckning OM/NÄR eleverna känner att de är delaktiga.

Kommer sen dessutom pengarna från elevrådet och inte skolan är man också kanske mera mån om bryggaren.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-01-2007, 23:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag tycker nog att unga ska få växa med ökat eget ansvar för att successivt bli mer ansvarsfulla och självständiga. Om man inte kan anförtro 15-16 åringar en kaffebrygg hur ska det då gå när de blir myndiga inom 2-3 år och får rösta, köra bil, gå på krogen, bli invalda i riksdagen blink.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-01-2007, 23:56
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag tycker också de ska få sin kaffebryggare. smile.gif Sabbar de den så blir de ju utan sen men då har man iallafall försökt.

Citera
          Pirum
          Inlägg 21-01-2007, 00:35
          Länk hit: #15

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Låt dem ha kaffebryggare. Fast på min tid drack inte barn kaffe tongue.gif wink.gif

Kanske har skolan gjort någon deal med nåt företag som ska ha ensamrätt på kaffeserveringen i skolan, vem vet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-01-2007, 00:40
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Pirum @ 21-01-2007, 00:35)
          Låt dem ha kaffebryggare. Fast på min tid drack inte barn kaffe  :P  ;)

Va säger du, drack inte barn kaffe ohmy.gif Jag är iofs född på landet och då får man nästan kaffe i nappflaskan laugh.gif Det tillhör ritualen ute på vischan att alltid bjuda på kaffe så fort tillfälle ges oavsett om gästerna vill ha det eller ej.

Åter till ämnet: På vårt gymnasie drev eleverna café som en ekonomisk förening vars avkastning gick till klasskassan. Sedan finns ju Ung företagsamhet UF, det projektet brukar en del program deltaga i. Eleverna kan ju få en möjlighet att sälja kaffe till självkostnadspris om inte skolan vill sponsra en bryggare.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gillan
          Inlägg 21-01-2007, 01:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:23)
          förstår inte rektorn och lärarnas argument där...låt dom ha en bryggare...går den sönder eller försvinner, så vet dom att tåget har gått för den saken smile.gif  smile.gif
          tror dom kommer att klara det galant, och att dömma ut dom innan dom fått prova, är förkastligt wub.gif  wub.gif
          det är lika mycket elevernas arbetsplats, som lärarnas...och skolan är frivillig, så lite mera bestämmanderätt bör dom få wub.gif

Kunde inte ha sagt det bättre själv rolleyes.gif

sen tycker jag att Leocarpus ( som vanligt) har bra synpunkter......Fast det var nog inte det jag hade tänkt att säga från början
          wub.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Nu är det nog för länge sedan dags att sova rolleyes.gif

edit: vet inte vad som verkligen hände

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-01-2007, 10:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Och själv tror jag inte att själva kaffebryggaren är orsak till varför det sägs nej från skolledningen och lärarna. Det kanske är så att man inte vill ha eleverna kvar i klassrummet under rasterna det är ju den läraren som undervisar i klassrummet som har ansvar för klassrummet och dess utrustning. Skulle jag vara den läraren skulle jag aldrig gå med på att eleverna var kvar i klassrummet när det är rast, alltför många har attityden att skolans grejer är OK att förstöra det går ju bara att köpa nya grejer. Många klassrum idag har datorer, projektorer och liknande så det är mycket som kan förstöras och stjälas som kostar skolan en hel del pengar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.

Men finns det något grupprum eller så som man kan hålla fri från dyr utrustning så skulle de ju kunna ha det som fikarum.

Kan även tillägga att gymnasiet INTE är frivilligt. Visst det är frivilligt att söka till gymnasiet men när man har blivit elev på skolan är det INTE frivilligt då är det som att ha ett jobb man måste vara där för att få pengar, man måste lämna in sjukintyg vid längre sjukdom etc. I en frivillig skola kan man dyka upp och gå när man vill det kan man inte i gymnasiet (även om väldigt många tror det).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Rapchic
          Inlägg 21-01-2007, 10:15
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 11:09)
          Och själv tror jag inte att själva kaffebryggaren är orsak till varför det sägs nej från skolledningen och lärarna. Det kanske är så att man inte vill ha eleverna kvar i klassrummet under rasterna det är ju den läraren som undervisar i klassrummet som har ansvar för klassrummet och dess utrustning. Skulle jag vara den läraren skulle jag aldrig gå med på att eleverna var kvar i klassrummet när det är rast, alltför många har attityden att skolans grejer är OK att förstöra det går ju bara att köpa nya grejer. Många klassrum idag har datorer, projektorer och liknande så det är mycket som kan förstöras och stjälas som kostar skolan en hel del pengar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.

Men finns det något grupprum eller så som man kan hålla fri från dyr utrustning så skulle de ju kunna ha det som fikarum.

Kan även tillägga att gymnasiet INTE är frivilligt. Visst det är frivilligt att söka till gymnasiet men när man har blivit elev på skolan är det INTE frivilligt då är det som att ha ett jobb man måste vara där för att få pengar, man måste lämna in sjukintyg vid längre sjukdom etc. I en frivillig skola kan man dyka upp och gå när man vill det kan man inte i gymnasiet (även om väldigt många tror det).

vi har kaffebryggaren i uppehålls rummet
          men där är ju bara esteter
          och alla estetare håller reda på om det är
          nån icke estetare där och håller koll på dom
          nere på estet kan man till och med lämna
          pengar framme utan att nån ta dom
          (och tex dyra musikinstrument, skolböcker m.m)
          bättre än alla vakter tongue.gif

jo det är frivillligt man har ett val
          gå i skola eller dö av svält wink.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2007, 10:21
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Japp det var ju just i uppehållsrummet eleverna ville ha en kaffebryggare inte i klassrummet så det borde väl inte vara några problem. Fånigt att säga nej till det tycker jag. wink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 04:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon