Ska gymnasieelever få vara med och bestämma?
På en gymnasieskola någonstans i Sverige finns en ”avdelning” som ligger en bit bort från cafeterian. (ca 4-5min promenadväg ) Där vill eleverna ha en kaffebryggare i sitt uppehållsrum. Ärendet har gått via elevrådet som är villig att skjuta till pengar till detta. (eleverna hinner inte alltid till och från cafeterian på sina raster) Lärarna och rektorn motsätter sig detta. ”Det funkar inte” ”Vi har haft kaffe-AUTOMATER och varuautomater som eleverna inte klarar att sköta” (Åverkan och stöld) ”Hur skall de kunna sköta den?” Det är svårt att ha kaffebryggare inne i lektionssalarna då dessa (lokalerna) inte får lämnas utan översyn av lärare (farliga maskiner och dyra program). I skolpolicyn står klart att eleverna SKALL ha stort inflytande över sin situation. Rektorn och vissa lärare menar att man istället skall förlänga en rast så att eleverna hinner med att, dels ta sig till och från samt hinna fika i cafeterian. Vilket de facto skulle innebära LÄNGRE skoldagar. Andra lärare menar att det är vuxna människor man har att göra med och man måste låta eleverna pröva, d.v.s. ge dem KLARA direktiv om vilka regler som gäller, VEM som skall vara ansvarig NÄR och HUR. Och vad som händer OM det inte sköts. DVS att elverna får växa med sin uppgift.
SYNPUNKTER??? Eller var frågan FÖR retorisk??
|