Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 1 376
Hej! Min gröna plasttermometer har gått sönder helt mystiskt efter 4 år. Kvicksilverpelarna bara rör sig inte helt enkelt, ingenting hjälper. Dessutom är den lite trasig i plasten så nu blir det en ny till våren. Frågan är bara vad jag ska köpa? Har ni några tips?
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
Det är förhoppningsvis inte några "Kvicksilverpelare" i din gamla termometer, Kvicksilver har varit förbjudet i över 10 år. Köp en digital min-max termometer om du kan ha den inne (med detektorn ute), kostar ca 50 kr. Eller en digital sladdlös om om den skall sitt längre från ett fönster .
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 1 376
Hej, tack för svar. Jag tänkte mig ingen digital, jag vill ha den i växthuset och tänker mig att den inte tål fuktig luft och ev nerblötning, fast jag kanske har fel där? Bra att kvicksilver är förbjudet, hade ingen aning om det faktiskt. Att det finns andra material som kan användas i termometrar.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
jag har digitala i bägge mina växthus -så länge de slipper direkt takdropp händer inget -Dessutom finns de med fjärrfunktion -så man kan kolla växthustempen innifrån huset
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2007, 20:58)
jag har digitala i bägge mina växthus -så länge de slipper direkt takdropp händer inget -Dessutom finns de med fjärrfunktion -så man kan kolla växthustempen innifrån huset
va vad kortar dom och var hittar man sånna??????
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935
Jag har också en temperaturmätare (detektor) inne i växthuset som sänder ut radiovågor till min central som står inne i huset. Den visar luftfuktighet, temperaturen inne och ute i växthuset, tid och det förväntade vädret de kommande 24 timmarna. Jag hade planerat att köpa en liknande termometer från Oregon Scientific som du hittar i de flesta elbutiker men så fanns denna på OBS! för under 200:-. Har för mig att jag gav 179:- för den men det är ju ett tag sen. Den funkar kanonbra. Utetempen uppdateras varannan minut.
Medlem
aha men hur fungerar det där genom dörrar och så....eller är det från vägg till vägg om ni förstår mig
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 11:43)
fjärr -går tom genom väggar -inga sladdar
aha så jag skulle kunna ha en i förrådet och läsa av den här inne oj vad häftigt
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483
Jag har en trådlös i växthuset och kan stå i köksvärmen och se hur kallt det är ute...jättepraktiskt.. Har en sån stektermometer också..då kan jag stå i växthuset och se hur varmt det är i steken i ugnen..