Full version: Max-min termometer
Anna Maria
Hej!
Min gröna plasttermometer har gått sönder helt mystiskt efter 4 år. Kvicksilverpelarna bara rör sig inte helt enkelt, ingenting hjälper. Dessutom är den lite trasig i plasten så nu blir det en ny till våren. Frågan är bara vad jag ska köpa? Har ni några tips?

Maria utanför Enköping
KURT
Det är förhoppningsvis inte några "Kvicksilverpelare" i din gamla termometer, Kvicksilver har varit förbjudet i över 10 år. Köp en digital min-max termometer om du kan ha den inne (med detektorn ute), kostar ca 50 kr. Eller en digital sladdlös om om den skall sitt längre från ett fönster .
askar
ÖB har min - max termometrar som visar både inne och utetemperatur... kostar 19kr
Coop forum och ICA har också, där kostar de 75 - 100kr.

Den billiga fungerar lika bra som de dyra... vet jag för jag har bägge sorter. smile.gif
Anna Maria
Hej, tack för svar.
Jag tänkte mig ingen digital, jag vill ha den i växthuset och tänker mig att den inte tål fuktig luft och ev nerblötning, fast jag kanske har fel där?
Bra att kvicksilver är förbjudet, hade ingen aning om det faktiskt. Att det finns andra material som kan användas i termometrar.

maria
kerstin z5-6
jag har digitala i bägge mina växthus -så länge de slipper direkt takdropp händer inget -Dessutom finns de med fjärrfunktion -så man kan kolla växthustempen innifrån huset smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2007, 20:58)
jag har digitala i bägge mina växthus -så länge de slipper direkt takdropp händer inget -Dessutom finns de med fjärrfunktion -så man kan kolla växthustempen innifrån huset smile.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif va vad kortar dom och var hittar man sånna??????
AndreasBlomquist
Jag har också en temperaturmätare (detektor) inne i växthuset som sänder ut radiovågor till min central som står inne i huset. Den visar luftfuktighet, temperaturen inne och ute i växthuset, tid och det förväntade vädret de kommande 24 timmarna.
Jag hade planerat att köpa en liknande termometer från Oregon Scientific som du hittar i de flesta elbutiker men så fanns denna på OBS! för under 200:-. Har för mig att jag gav 179:- för den men det är ju ett tag sen. Den funkar kanonbra. Utetempen uppdateras varannan minut.
KURT
Clas Ohlson har ett par modeller bla:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.a....aspx?id=382895
malin72
aha men hur fungerar det där huh.gif genom dörrar och så....eller är det från vägg till vägg om ni förstår mig unsure.gif wink.gif
kerstin z5-6
fjärr -går tom genom väggar -inga sladdar laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 11:43)
fjärr -går tom genom väggar -inga sladdar laugh.gif

aha så jag skulle kunna ha en i förrådet och läsa av den här inne ohmy.gif ohmy.gif oj vad häftigt smile.gif
Tesa
Jag har en trådlös i växthuset och kan stå i köksvärmen och se hur kallt det är ute...jättepraktiskt..
Har en sån stektermometer också..då kan jag stå i växthuset och se hur varmt det är i steken i ugnen.. biggrin.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Håller förresten med om att de ganska billiga är minst lika bra som de ganska dyra varianterna

larm finns med .. så man slipper ligga vaken om nätterna -frost nätterna alltså ..
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Håller förresten med om att de ganska billiga är minst lika bra som de ganska dyra varianterna

larm finns med .. så man slipper ligga vaken om nätterna -frost nätterna alltså ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon