CITAT (flaxss @ 06-02-2007, 19:37)
CITAT (Leocarpus @ 06-02-2007, 18:06)
"........mina rosmarin lever dom har blivit lite solskade och lite frostskade men inga större skador efter en beskärning och dom kommer fint igen ,........."
Rosmarin bör väl inte vara något problem att övervintra hos dig eller? Har du någon uppfattning om till vilken zon den är härdig? Jag läste i min örtabok men den ger lite konstiga besked ibland beroende på att den är översatt direkt från engelska och inte skriven för svenskt klimat. På ett ställe står det i min bok att rosmarin kan övervintra i skyddat läge och gärna i söderläge. Sedan står det längre ned i texten något om;
i hårt klimat som i Sverige kan den inte övervintra... Men det låter lite flummigt tycker jag för HELA Sverige har inte
"hårt klimat".
Kan den växa i zon 1 på kontinenten så borde den kunna växa i det i Sverige med tycker jag och kanske även i 2 om man skyddar den. Jag har alltid tagit in min Rosmarin över vintern med resultatet att den alltid har stendött p.g.a för torr inomhusluft. Så jag är lite sugen på att pröva den ute i zon 3. Min grekiska oregano växer som ogräs fast den kommer från medelhavet så jag tycker att det borde gå med andra kryddväxter oxå

jo jag vet , har en del böcker (svenska där det står den klara sig i zon 1 och i andra klara den ingen frost alls

. jaja
av min egen erfarndhet så klara den -15c utan större problem (blåser det blir det lite skador ) men som sagt minimalt värre med solen i mars , vad jag har lläst så ska den klara -17c . så jag komemr givitvis skydda min i stränga vintarar men som i falsterbo blir dom som buskar utan vintertäckning . och efter man har klippt ner dom så komemr nya skott varje sommar ch man har kraftiga skott som överlver vintern . den är satt som härdiga i usda zon 7a och jag är i usda z6b-z7a . på vintern ska den ha det torrt annars tar kylan den om det är blöt i marken , där dne växer vilt blir dte ner mot -10c så frost klara den min har tat -10c utan äns att ändra färg , men som en vargvinter komemr där oftast skyddande snö , så om du bor i zon 3 så får du läga över frost skydd (grön vinterväv ) och sen hoppas på ett tjock lager med snö . typ som mina plam dom delana som var ovan för snön var bruna dom som låg i snön var gröna så snön skyddar bra
Om den klara ned mot -15C då borde jag kunna ha den ute. Så kallt har vi knappt haft denna vintern (-13,5 som mest tror jag). Om man vintertäcker den väl så borde det gå. Det kan ju skilja upp mot en zon inom en trädgård har jag förstått och mina föräldrar har en del av trädgården väldigt skyddad i söderläge med en mur runt. Där tänkte jag sätta kryddor till sommaren.
Annars är nog regn ett större problem än kyla. Du har säkert fler soltimmar som bor mer på sydöstra sidan av landet. I västsverige har vi däremot väldigt gott om regn
Men i vilket fall. Mina kryddväxter brukar dö ändå när jag försöker förvar dem inne i min lägenhet i kruka över vintern så det kan inte skada att pröva på friland året om.
nu har jag kapat din tråd när jag började diskutera rosmarin

men det är intressant att höra vad någon tror som vågar utsätta sina växter för hårda prövningar.