Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nektarinträd och kyla
          jegi
          Inlägg 25-01-2007, 11:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

CITAT (Big Gardener @ 24-01-2007, 22:10)
          Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är.

Jo, nu vet ju inte jag riktigt vilken sort det är. Jag har bara sett såna som rekommenderas för zon 1-2 och denna kom omärkt till min trädgårdshandel. Jag har kanske ordnat zon 3 här med ett vindskyddat soligt läge i en upphöjd bädd med bra dränage. Helt enkelt det bästa förutsättningar jag kan åstadkomma här.
          Möjligen har några grenar dött och nu har ju tempen legat kring -15 här i en vecka och det räknar jag med att den ska tåla. Dessutom finns det ju gott om skyddande snö.
          Skyddet på våren och vårvintern blir nog avgörande för dess överlevnad, men det som var mest intressant nu är ungefär hur pass låga temperaturlägen som skulle kunna knäcka den redan under vintern, givet mina förutsättningar.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Fenja
          Inlägg 25-01-2007, 13:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Men snälla... Jegi och Big Gardner måste väl också få säga vad de tycker? De har på ett rakt sätt berättat vad de stör sig på och den sortens kritik kan kanske vara svår att ta till sig, men själv fördrar jag det kommunikationssättet framför omskrivningar.
          Flaxxs kanske kan sluta med alla personliga påhopp så skulle det bli bra mycket trevligare här också.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-01-2007, 13:32
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Fenja @ 25-01-2007, 13:28)
          Men snälla... Jegi och Big Gardner måste väl också få säga vad de tycker? De har på ett rakt sätt berättat vad de stör sig på och den sortens kritik kan kanske vara svår att ta till sig, men själv fördrar jag det kommunikationssättet framför omskrivningar.
          Flaxxs kanske kan sluta med alla personliga påhopp så skulle det bli bra mycket trevligare här också.
          Mvh
          Fenja

det var bara för jag blev arg , jag är direkt inte den personen som ger ut personliga på hopp och jag har sagt till Big Gardener förlåt .

ni kanske själva hur det är i stundenshetta

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-01-2007, 13:34
          Länk hit: #24

Gäster

kan säga det även här

förlåt till Big Gardener , men jag blev ändå arg och lässen över dom sakerna som h'n skrev

Citera
          Fenja
          Inlägg 25-01-2007, 13:36
          Länk hit: #25

Medlem

Det är bra Flaxss! wub.gif Strongt!
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 25-01-2007, 13:52
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Cool kille smile.gif !

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 25-01-2007, 15:33
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Flaxss och jag har diskuterat enskilt och jag tror allt är löst nu. Ber uttryckligen om förlåtelse för att jag uttryckte mig klumpigt.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Fenja
          Inlägg 25-01-2007, 15:54
          Länk hit: #28

Medlem

Det tycker jag är strongt av er båda två! smile.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 25-01-2007, 17:25
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (jegi @ 24-01-2007, 18:08)
          Ärligt talat, så är jag inte intresserad av dina spekulationer, för något annat är det inte.

Ideligen ska du svara på sådant som du uppenbarligen inte vet.  Det är bara irriterande och jag betackar mig för det.

CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2007, 22:31)

Det är absolut inget fel i att spekulera, det är mycket lärorikt. Men det är betydligt mer lärorikt för läsaren om det skrivna språket låter som svammel. Du får ursäkta flaxss, men jag tycker ditt skrivna språk bildligt talat är svammel. Jag tvivlar inte på att du har mycket kunskap men ibland verkar det som om du inte tänker innan, utan under tiden du skriver. Det tror jag är källan till både min och jegis irritation.

Det är betydligt mera lärorikt om det skrivna låter som svammel ? blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

Vi verkar vara många som tänker medan vi skriver , jag med

Tror jag citerar Margit
          Har man inget snällt att säga -är det bättre att vara tyst

Ja herre je... hur ni låter, vuxna karlar...
          huh.gif Hoppas du inte tar åt dig sånt där flaxss.
          Margits ord är väl värda att begrundas.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Ophelia
          Inlägg 25-01-2007, 18:13
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (jegi @ 25-01-2007, 11:43)
          Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är.

Jo, nu vet ju inte jag riktigt vilken sort det är. Jag har bara sett såna som rekommenderas för zon 1-2 och denna kom omärkt till min trädgårdshandel. Jag har kanske ordnat zon 3 här med ett vindskyddat soligt läge i en upphöjd bädd med bra dränage. Helt enkelt det bästa förutsättningar jag kan åstadkomma här.
          Möjligen har några grenar dött och nu har ju tempen legat kring -15 här i en vecka och det räknar jag med att den ska tåla. Dessutom finns det ju gott om skyddande snö.
          Skyddet på våren och vårvintern blir nog avgörande för dess överlevnad, men det som var mest intressant nu är ungefär hur pass låga temperaturlägen som skulle kunna knäcka den redan under vintern, givet mina förutsättningar.

Ganska häftigt med en nektarin i odling i zon 4 (eller i faktisk zon 3). Du måste uppdatera oss med vad som sker.

Den kanske är en testprodukt där man ympat in på grundstam av Prunus cerasifera. Hur detta skulle inverka på en nektarin är "ympexperterna" bättre lämpade att svara på. Jag behöver säkert inte nämna att jag är MYCKET nyfiken på grundstammen smile.gif smile.gif Eller så kanske det är en "ny" sort. Det kommer ju en hel del nytt inom prunus persicefronten gällande persikor och aprikoser i olika varianter men nektariner är ju en tämligen okänd marknad (normalt sett gällande friland).

Kan bara tipsa om "huvskydd" (typ av juteväv) som håller om kronan. Vet att sådana kan användas vid känsliga stamträd m.m. Själva huvan snörps om kring stammen och däri fylls med torrt material.

Hoppas nektarinen överlever smile.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 25-01-2007, 19:50
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (jegi @ 24-01-2007, 07:04)
          Någon med erfarenhet av nektarinträd?

CITAT (jegi @ 24-01-2007, 18:08)
          Ärligt talat, så är jag inte intresserad av dina spekulationer, för något annat är det inte.

Hela idéen med Odla är ju att vi ska lära oss av varandras erfarenhet, det finns många zonknäckare här.
          Vill man bara ha ren fakta, kan man köpa en trädgårdsbok.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-02-2007, 15:47
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Jag har en kärnsådd nektarin som klarade förra vintern utan problem. Då hade vi -29c° på nätterna mer än en vecka i min by. Den står i nästan ren sand och i skydd från nordanvindar av huset. Denna vintern är jag mer orolig, eftersom det varierar så kraftigt i temperaturen. Som kallast har vi haft -16c° och som varmast +12c°. Hittills ser den pigg och glad ut. Men kommer det rejält med kyla nu så vete katten.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Ophelia
          Inlägg 04-02-2007, 17:00
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Christer i Falköping @ 04-02-2007, 15:47)
          Jag har en kärnsådd nektarin som klarade förra vintern utan problem. Då hade vi -29c° på nätterna mer än en vecka i min by. Den står i nästan ren sand och i skydd från nordanvindar av huset. Denna vintern är jag mer orolig, eftersom det varierar så kraftigt i temperaturen. Som kallast har vi haft -16c° och som varmast +12c°. Hittills ser den pigg och glad ut. Men kommer det rejält med kyla nu så vete katten.
          Christer.

Du får hålla oss a jour om vad som sker. Jag är så nyfiken på odlingar av känsligare frukter och bär smile.gif smile.gif

Citera
          jegi
          Inlägg 04-02-2007, 21:44
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Intressant. Ungefär samma zon som jag har. Sandodling har jag inte provat ännu. Jag har sett att man blandar med gräsklipp. Hur blir det näringsmässigt för övrigt. Får man räkna med extra gödsling?

Christer, du som är i branschen kanske har någon aning om vad det är för sort jag har? Den är alltså ympad på någon grundstam och har mörkröda frukter. Har tyvärr ingen bild.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 05-02-2007, 20:41
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Är tyvärr inte kvar i branchen längre. Var tvungen att stänga för ett par veckor sedan. Har visst missat att skriva det på detta forum.
          Men faktum är att trots en mycket bra leverantör i Tyskland, så finns det nästan inga nektarinsorter att få tag i. Persikor och aprikoser finns det en hel del, men icke nektariner.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          yingko
          Inlägg 04-12-2025, 03:19
          Länk hit: #36

Gäster

неиÑ255.8BettGlauRemiредаNeveHighМианJeweокиÑalbaMileManyСоде
          ShowSupeKurtМамаБурыÑнваТумаСодеUltiдиÑÑКоÑÑ‚ÐлекComeMaurPasc
          немеКÑзиThesвперIvanзащиЕрмаRainБелÑXIIIМироÐнатWillMagaДобр
          КороGarnТринИллюHenrредкрепрпротÑзыкELEGИнфоELEGXIIINameSela
          RubyПомеЛибиТилаMarkгодаКоваШухоГайдRichRobeELEGCircAdidSela
          SelaБарбVentPALIКалиavosModoZoneКириGuntMinoÑтарвузоГалоCirc
          Pier(194ZoneоднаZoneZoneZoneZoneKarlZoneфакуПÐ22ZoneZoneZone
          ZoneZoneИллюпримZoneZoneZoneгорк9003ZoneВиктплаÑфарфYF-6мета
          ThisПроиRozaTheoZeppдрузтемаRushOlmeFlowProtWoodGreeARAGThom
          greeВУЗоReggBALI1239инÑтПавлраÑтцветкраÑзавеWindRooiалфаBrau
          ГрупОщептекÑfullТроиЛитРоборЛитРЛитРСевеKostSongЛитРWindBenj
          МетаМонгРыкл1877VertBeraВороиздаКорзTherJeweGaliБелоWillJaws
          MambтопобокÑИванWatsпереМартСухиКанаDeutБлагавтоДавыlateОрло
          ВаÑиКазаиздаТатьGoreПанкÐцетДуваMicrКоноYF-6YF-6YF-6wwwmвозр
          ПимеГалаОнегСумаУтинСальчитахудоОрлоÑкзаtuchkasInteПлет

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 15:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon