Jag har haft mitt citroträd i 2 år nu och det är c:a 1,5 m. I somras upptäckte jag att en del blad hade ett jack men det var ingen insekt som hade ätit på bladen. Det såg snarare ut som att det hade växt på det viset.
När jag kollade på nätet så hittade jag en hel del uppgifter om en sjukdom som snart har drabbat alla citrus odlar i världen. Jag har inte hittat det svenska namnet på sjukdomen men på engelska heter det Citrus greening eller som det heter i kina (huanglongbing). Nu undrar jag om det kan vara detta som jag råkat ut för och om det finns botemedel. Jag har provat med det mesta jag har hittat på bauhaus utan resultat. Desperationen sätter nu in för att få fram en lösning. I början på december blommade trädet med massor av blommor men alla citroner skrumpnade bort i denna blommning. nu finns bara dom som kom i somras kvar. 2/3 av bladen har fallit av. Jag brukar ha trädet sående på vår altan tillsammans med alla andra blommor som ska övervintra. Temperaturen skiftar mellan 8-13 grader under vintern. Alla andra växter mår utmärkt. Det ska tilläggas att jag har ytterligare två citrusträd som blommar och ger frukt och är friska.
Vad kan felet vara. Jag behöver snarast få hjälp med detta så det överlever.
MVH// Mats i Tyresö