mats i tyresö
27-01-2007, 10:15
Jag har haft mitt citroträd i 2 år nu och det är c:a 1,5 m. I somras upptäckte jag att en del blad hade ett jack men det var ingen insekt som hade ätit på bladen. Det såg snarare ut som att det hade växt på det viset.
När jag kollade på nätet så hittade jag en hel del uppgifter om en sjukdom som snart har drabbat alla citrus odlar i världen. Jag har inte hittat det svenska namnet på sjukdomen men på engelska heter det Citrus greening eller som det heter i kina (huanglongbing). Nu undrar jag om det kan vara detta som jag råkat ut för och om det finns botemedel. Jag har provat med det mesta jag har hittat på bauhaus utan resultat. Desperationen sätter nu in för att få fram en lösning. I början på december blommade trädet med massor av blommor men alla citroner skrumpnade bort i denna blommning. nu finns bara dom som kom i somras kvar. 2/3 av bladen har fallit av. Jag brukar ha trädet sående på vår altan tillsammans med alla andra blommor som ska övervintra. Temperaturen skiftar mellan 8-13 grader under vintern. Alla andra växter mår utmärkt. Det ska tilläggas att jag har ytterligare två citrusträd som blommar och ger frukt och är friska.
Vad kan felet vara. Jag behöver snarast få hjälp med detta så det överlever.
MVH// Mats i Tyresö
Lady Hamilton
27-01-2007, 10:25
Hej och välkommen hit
Citrusar brukar vara "självrensande" = de låter inte fler frukter utvecklas än vad de klarar av att bära. Det kan vara en förklaring till att blommorna inte blev "till kart" Sedan undrar jag vilken näring du ger dina citrusar?
Bladen med "jack" har det blivit flera av de? På min citrus lemon planta har jag sådana blad, men bara ett par stycken och jag har inte brytt mig om det. Min planta växer blommar och mår bra. Sjukdomen du berättar om har jag tyvärr ingen som hellst kunskap om. Temperaturen som du har dina citrusar i är idealisk

Så dina plantor bör må bra där de står
mats i tyresö
28-01-2007, 12:14
Hej
Följande har använts.
Besprutning = pyrex eftersom det ska ta det mesta + svag såplösning.
Gödning = Blomstra citrus gödning med extra järn. c:a 1 gång per vecka. Jorden hålls fuktig men ej blöt hela tiden. tyvärr fortsätter trädet att tappa bladen. Jag kan nu konstatera att även alla nya skott skrumpnar ihop och blir svarta. Bladen har blivit lite marmorerade och på undersidan så har jag mörka prickar. Det finns även svarta små grejor som går att borsta bort. Har ingen aning om vad detta är. Jag hittade även ett litet spinnangrepp på en gren.
Jag lägger med lite bilder så det blir lättare att analysera.
http://www.trollbacken.net/Vaxter/vaxter.htmMVH//Mats
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2007, 12:20
De där mörka sakerna som sitter längs nerven under bladet ser ut som sköldlöss och dessa kan du inte spruta bort sköldarna skyddar lössen mot kontakt med div. medel. Medel som sugs upp av växten och hamnar inuti växten funkar dock utmärkt mot sköldlöss (ex. provadokapslar). Sköldlöss brukar spridas mycket lätt så man bör kolla alla växter runtomkring och ev. även behandla dem.
Gödning 1 gång per vecka under viloperioden när det står kallt är för mycket, växten går på sparlåga och använder inte så mycket, för höga näringstal i marken bränner på rötterna och ger ofta samma symptom som för lite näring och kan även leda till bladfall.
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2007, 12:40
Kan tillägga att de där "missbildade" bladen inte är någon sjukdom de har blivit sådär p.g.a yttre förhållanden som inte var optimala när bladen bildades (ex. på yttre förhållanden: ljus, temperatur, luftfuktighet, vattning)
mats i tyresö
28-01-2007, 20:44
Hej Åsa
Tack. Då vet jag var jag ska börja. Ingen gödning på ett tag och inhandling av medel mot sköldlöss.
Från det att man startat kuren, hur lång tid tar det innan man ser resultat?
MVH//Mats
Lady Hamilton
28-01-2007, 21:11
Försök att ta bort så många sköldlöss du kan "manuellt" = peta och skrapa loss dem, då går det fortare att bli av med "lössen" Hellst skall du även "tvätta" med en blandning av rödsprit/såpa/vatten på de ställen där du tagit bort "lössen" "dutta" med en Topz
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2007, 08:49
Om man använder provadokapslar när man har plantorna svalt så tar det lite längre tid innan medlet transporteras upp i växten så jag kan tippa att det tar någon vecka för medlet att komma ut i hela växten (sedan ligger det kvar i växten i ganska många veckor så ev. överlevare dör när de suger på växten). Sköldarna brukar sitta kvar efter att lössen dött.
mats i tyresö
29-01-2007, 16:20
Hej
Rekomenderar ni att jag tar in plantan i värmen under kuren. Det borde gå fortare då, eller?
//Mats
kerstin z5-6
29-01-2007, 21:05
Kanske , men lövfallet kommer att öka ... jag skulle låta den vara kvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.