|
Varför kommer dom inte?, Fågelbord |
|
|
|
30-01-2007, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
Vid mitt barndomshem är det en sevärdhet när domherrarna kommer - min far ringer ibland och rapporterar stolt att "nu är det minsann tre stycken!". Jahaja, tänker jag, som numera är van att ha minst 5 om dagen, och ibland upp emot 20 st åt gången... Och det är inte ens 2 mil mellan platserna! Så det är nog väldigt mycket beroende på vilken "biotop" man bor i. Hos pappa är det nästan bara ekskog och hagar. Här är det mycket mer barrskog och blandskog.
Jag har just nu bara solrosfrö i mataren, men jag brukar köpa en säck solrosfrö och en vildfågelblandning och mixa ihop. Havren går alltid åt, det inte gulsparvarna tar städar fasanerna upp. Talgbollar är poppis, men vi har mycket kajor, och de är hur snillrika som helst vad gäller att sno dem. Äpplen är hårdvaluta - vi har mycket koltrastar etc. Sedan håller jag med om vikten av att ha mycket buskar etc som skydd, men även för att erbjuda varierad mat. Vi har mycket hägg, lönn, syren, prydnadsapel, nyponrosor osv, och det drar ju mycket fåglar också.
Tror nog att de hittar till ditt matställe snart, Mademoiselle. De ska nog bara vänja in sig först tror jag.
|
|
|
|
|
30-01-2007, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 30-01-2007, 10:04) CITAT (Sommartorparn @ 30-01-2007, 09:33) CITAT (Mademoiselle @ 29-01-2007, 08:31) Kanske kan köpa solrosfrön och späda ut det  Vildfågelblandning är lurendrejeri. Det sägs att den innehåller havre för att locka domherrar, men hur vanligt är det med sådana nuförtiden? Vildfågelblandningar borde Plus-anmälas. Mina domherrar äter solrosfrö och jag brukar ha mellan tio och femton stycken Har inte sett en domherre sedan jag var barn. Och på julkort förstås. Kanske är dom utdöda i stockholms förorter? Inte heller mina föräldrar har några domherrar längre, fastän dom hade massor på 60-70-talen. Tror ändå att vildfågelblandingen är något som Hammenhögs har hittat på för att kunna ta ut ett högt kilopris för en billig råvara. En affärsidé som gynnar dom. Att ha en massa havrefrön liggande under balkongen som drar dit råttor o möss är inte så kul. Hellre göra egen blandning av de frön som fåglarna gillar.
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
30-01-2007, 10:48
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Många gör egna varianter av talgbollar. Genom att blanda havremjöl (mixade havregryn) med rapsolja och solrosfrön. Det ger en hög fetthalt.
|
|
|
|
|
30-01-2007, 12:15
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 30-01-2007, 10:48) Många gör egna varianter av talgbollar. Genom att blanda havremjöl (mixade havregryn) med rapsolja och solrosfrön. Det ger en hög fetthalt. Ja, min son gjorde fröklockor hemma hos en kompis! Ni som inte vet hur man gör: Tag en lerkruka med hål i botten, trä igenom ett snöre med fastknuten spik inifrån = själva "klockan" är klar. Sätt en tejp på insidan över hålet, så att inte fyllningen läcker ut innan den stelnat. Fyllningen görs av smält kokosfett blandat med fröer, jordnötter, kanske torkad frukt osv. När fyllningen har stelnat hänger man ut klockan till pippisarna. Jättebra just för att det inte är lika lätt för kajorna att komma åt godiset (inte så att jag har något emot kajor, men när de tar mina talgbollar och flyger bort med dem så känns det här som ett bättre alternativ...)
|
|
|
|
|
30-01-2007, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Fick ett tips av en herre som sa att pippisarna är lite kräsna och att man skulle locka dem med jordnötter för fåglar. Jag bytte ut solrosfröna mot jordnötter och vips hade jag massor av fåglar... Det blev slagsmål vid borden... Sedan när jag fått hit dem blandade jag upp nötterna med solrosfrön, annars blir det för dyrt... De är fortfarande kvar Mina fåglar äter ca 130 kg solros frön och 30 kg jordnötter på en vinter samt ett antal talgbollar Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
31-01-2007, 10:51
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (ciczi @ 30-01-2007, 22:05) Jag bytte ut solrosfröna mot jordnötter och vips hade jag massor av fåglar... Det blev slagsmål vid borden... Sedan när jag fått hit dem blandade jag upp nötterna med solrosfrön, annars blir det för dyrt... De är fortfarande kvar  samma sak här, sedan jag började med jordnötter så vill ingen ha simpla solrosfrön längre  och om jordnötterna är slut så har jag inga fåglar heller
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
01-02-2007, 14:23
|
Medlem
Antal inlägg: 790
Medlem nr: 2 733

|
Vi har också skippat vildblandningen för flera år sedan. Köper solrosfrön och blandar i lite jordnötter också. Talgbollarna brukar vara populära, men i år har de inte gått åt riktigt - kanske det inte är tillräckligt kallt?
Matrester lägger vi ut på marken under bordet, men aldrig på kvällen pga råttrisken. Jag visslar alltid en speciell trudelutt när jag lägger ut något extra gott och då kommer skator och kråkor direkt. De har lärt sig det jättefort. Blir maten liggande är jag rädd att råttorna kommer. När matresterna och de jordnötter som fallit till marken tagit slut sticker de stora fåglarna och lämnar fältet fritt för de små vid fågelbordet.
Till skillnad från de flesta andra har jag kråkorna som favoriter! Skatorna är också kul - de leker och busar och är väldigt vackra.
Kakaduan
|
|
|
|
|
01-02-2007, 14:29
|

Medlem

|
Jo, jag är också mycket förtjust i kråkfåglar! Men just kajorna är lite trista när de kommer i stora flockar... Och så snor de ju maten med sig, så man inte ens får titta på dem när de gör slut på den!
|
|
|
|
|
01-02-2007, 19:41
|
Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 3 763

|
Det tar nog bara ett tag innan dom hittar! Talgbollarna jag hängt upp i trädet har blivit attackerade av alla möjliga fåglar. Ser så kul ut när stora kajor och skator försöker äta av dom!
|
|
|
|
|
02-02-2007, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 507
Medlem nr: 4 322

|
Någon som har ett tips hur man kan ge mat till småfåglar men inte locka skator och kråkor? Läste något om att ha hönsnät runt, men det ska väl ha en öppning eller hur ska småfåglarna nå? Jag vill inte ha 20-30 st stora bråkande fåglar i min trädgård, de drar sönder torvblocken, äter blomfröerna på hösten (visst, jag kan ge dem frö redan då men jag vill inte locka hit fler), jagar småfåglarna från dammen, bajsar totalt ner trädgårdsmöblerna... Jag hänger talgbollsmataren inne i hagtornen(kul att fylla på...). Frömataren hänger inne i paradisbusken flera meter ifrån hagtornen(för att kanske småfåglarna ska ha chans på ena stället). Trots det knölar de sig in och tömmer allt på mindre än en dag. Men vi har lite pilfink, talgoxe, blåmes, koltrast och grönfink(?)
--------------------
Xelma zon 1, Helsingborg
|
|
|
|
askar
|
02-02-2007, 13:53
|
Gäster

|
Vi har inga öppna matbord, talgboll har vi stoppat i hållare (stålspiral) Då finns där inget lockande för större fåglar, eftersom de inte kommer åt maten.
|
|
|
|
|
02-02-2007, 15:08
|

Medlem

|
Stålspiralen hjälper inte här, den kan de hacka igenom. Men det finns talgbollshållare som är som ett plaströr med en liten "korg" i botten. Där kan man fylla på massor med talgbollar, och så ramlar nästa ned när en är slut. Jättesmart! Har funnits på K-Rauta, tror jag.
|
|
|
|
|
08-02-2007, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 507
Medlem nr: 4 322

|
Jag har talgbollsmatare som är plaströr med en "skärm" över ett nät där de kan sitta under och äta. Men de stora fåglarna klänger sig ändå fast och äter. Kanske får göra en bur av något, lite synd. Trots nät av nylonstrumpor mm runt fröer på hösten tar de allt... Och torvblocken har de dragit sönder några till hälften på två år. Jag kanske bara ska mata dem mer och tidigare, så de låter allt annat vara  Bara det inte lockar fler än de skator, kråkor och duvor som brukar komma till oss. Inte kul att ha 25 skator (på en gång!) på 900kvm.
--------------------
Xelma zon 1, Helsingborg
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|