Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bananflugor, De är överallt
          Ophelia
          Inlägg 03-02-2007, 16:47
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Finns Radar insektsspray när man testat allt och de ändå flyger runt som irriterande utropstecken från ingenstans.

Citera
          Scout
          Inlägg 05-02-2007, 09:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Nu är det bevisat det är sorgmyggor! jag lyckades fånga en som inte blev så platt. Så jag tog min lupp och tittade på den. Enligt google verkar det vara en typisk sorgmygga. Det var ju surt, jag som var så säker på att det var bananflugor.

Då är ju frågan vilka krukor de bor i, jag har ju över 40st. De kan ju inte bo i alla och det är ju synd att behandla alla krukor i fall i fall.

Citera
          noora
          Inlägg 05-02-2007, 10:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Nematoderna är inte farliga för växterna, så det är lika bra att behandla alla krukor. Köp ett par påsar nemablom, så borde det räcka till alla krukorna (beror lite på krukans storlek). Du kan spara ena påsen i kylen om två påsar visar sig vara för mycket. Jag blandade nemablom i vatten i en sportdrycksflaska, så var det lätt att portionera ut små skvättar även till småkrukorna.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Scout
          Inlägg 05-02-2007, 15:31
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (noora @ 05-02-2007, 10:44)
          Nematoderna är inte farliga för växterna, så det är lika bra att behandla alla krukor. Köp ett par påsar nemablom, så borde det räcka till alla krukorna (beror lite på krukans storlek). Du kan spara ena påsen i kylen om två påsar visar sig vara för mycket. Jag blandade nemablom i vatten i en sportdrycksflaska, så var det lätt att portionera ut små skvättar även till småkrukorna.

vad kostar det? är det prisvärt?

Citera
          Scout
          Inlägg 05-02-2007, 15:34
          Länk hit: #25

Medlem

Om de får härja fritt som nu, vad ställer de till med? Tar det kol på växterna eller bara försvagardem eller vad blir resultatet? Antar att vissa växter är känsligare än andra.

Citera
          noora
          Inlägg 05-02-2007, 15:49
          Länk hit: #26

Medlem

Citerar tillverkarens webbsida: "En förpackning NEMAblom kostar 60:- + frakt och faktureringsavgift + moms. Räcker till ca 20 krukor." (http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1)

Sorgmyggans larver smaskar i sig rötter. Småplantor kan i alla fall dö, och större plantor lider. Nemablom är prisvärt om alternativet är att en stor del av ens frösådd blir uppäten wink.gif Det fungerar i alla fall bra, och en behandling brukar räcka om man ser till att behandla alla krukor.

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 06-02-2007, 12:59
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Man kan smula sönder en cigarett och strö över jorden (om det är en vuxen planta som inte ska ätas av). Bästa sättet hittills att använda tobak, enligt mig...

Citera
          Scout
          Inlägg 06-02-2007, 15:53
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (noora @ 05-02-2007, 15:49)
          Citerar tillverkarens webbsida: "En förpackning NEMAblom kostar 60:- + frakt och faktureringsavgift + moms. Räcker till ca 20 krukor." (http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1)

Sorgmyggans larver smaskar i sig rötter. Småplantor kan i alla fall dö, och större plantor lider. Nemablom är prisvärt om alternativet är att en stor del av ens frösådd blir uppäten wink.gif Det fungerar i alla fall bra, och en behandling brukar räcka om man ser till att behandla alla krukor.

Ja int var det billigt inte... Har ju inte märkt några skador ännu, så jag vet inte om det är riktigt värt.

Citera
          Egon J
          Inlägg 09-02-2007, 22:32
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 9 072

Ondsinta små kryp...

Har fått ett stort angrepp nu igen och småttingarna slokar...

Och det går inte o skicka nematoder nu när det e minus ute tydligen.

Har provat tobak, kaffe, vinäger och småstenar ovanpå jorden men det funkar inte så där jättebra

Har blandat ihop lite eget medel i en sprutflska som jag provar på min experimentpaprika, och sorgmyggorna dog rätt snabbt...men det gjorde paprikan också...surt

Egon

Citera
          Monica, Norrbott...
          Inlägg 11-02-2007, 16:45
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 153
          Medlem nr: 1 224

Jag använder en elektrisk myggdödare som jag byter platta i en gång om dagen. Funkar perfekt och är enkelt att använda.

Jag pluggade i den för ett par dagar sedan och nu ligger det drivor med döda sorgmyggor på bänken där jag har mina krukor med vårlökar.

Nu tror jag att jag även törs ställa dit mina sådder utan att behöva vara rädd för angrepp.

Jag planterar varje höst ett antal krukor med vårlökar och i dessa krukor brukar det alltid bli fullt med sorgmyggor. Har alltid varit rädd att mina sådder ska bli smittade men sedan jag började använda myggdödaren (har kört med den ett par veckor varje år under de senaste åren) har jag aldrig haft problem med sorgmyggor i mina sådder.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-02-2007, 19:22
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Nu får jag kanske på f....n av några, men om nematoder är för dyrt och inte kan införskaffas p g a kylan så finns Pyrex.35:- för en liten flaska som räcker till ganska många liter vatten. Man vattnar alltså ner det.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 11-02-2007, 19:45
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Inte får du f-n för det laugh.gif Den hjälper jättebra men kortsiktigt om man jämför men nemablom. Vattnade med pyrex flera gånger förra året. I år verkar en nemablombehandling räcka. Titta på deras hemsida så står där återförsäljare på många orter. Fiffigt när det är frost. Enda riktiga minuset för mig med pyrex är att man blir wacko.gif wacko.gif wacko.gif

/Åsa

Citera
          noora
          Inlägg 12-02-2007, 10:26
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Monica @ Norrbotten zon 5,11-02-2007, 16:45)
          Jag använder en elektrisk myggdödare som jag byter platta i en gång om dagen. Funkar perfekt och är enkelt att använda.

Jag pluggade i den för ett par dagar sedan och nu ligger det drivor med döda sorgmyggor på bänken där jag har mina krukor med vårlökar.

Nu tror jag att jag även törs ställa dit mina sådder utan att behöva vara rädd för angrepp.

Jag planterar varje höst ett antal krukor med vårlökar och i dessa krukor brukar det alltid bli fullt med sorgmyggor. Har alltid varit rädd att mina sådder ska bli smittade men sedan jag började använda myggdödaren (har kört med den ett par veckor varje år under de senaste åren) har jag aldrig haft problem med sorgmyggor i mina sådder.

Sprider den ut nåt gift, eller fungerar den på nåt annat sätt?

(Jag vill ha giftfritt, eftersom jag vill kunna äta av växterna sedan - c:a hälften av allt jag odlar är örter och annat ätbart...)

--------------------

Citera
          Monica, Norrbott...
          Inlägg 12-02-2007, 18:56
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 153
          Medlem nr: 1 224

Den elektriska myggdödaren laddas med en platta/tablett som innehåller pyretroider. Denna värms upp och ämnet sprids i luften och myggen dör.

Hur giftigt det är vet jag inte men på sommaren då vi har mycket mygg så sover vi ibland med den ikopplad i sovrummet, hur nyttigt det nu kan vara wacko.gif
          Det luktar i alla fall lite parfymaktigt.

På förpackningen med tabletter står det att det är giftigt vid förtäring och mycket giftigt för fisk men om det tas upp av växter har jag ingen aning om. Det borde ju vara betydligt snällare än att vattna med pyrex i alla fall.

Monica

Citera
          Gåsis
          Inlägg 12-02-2007, 19:51
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Mina sorgmyggor dör inte av den...inte nog många i alla fall. Även om jag har den i några dagar finns det nya på gång i krukorna.

/Åsa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 11:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon