Jag köpte en bil idag (säg grattis

) och nu när jag kollar på vad försäkringen kostar för mig jämfört med min mamma så är det ganska sjukt.
En helförsäkring (Dina Försäkringar) skulle för mig (20 år, bilen är en Audi A3 1,8T -99) kosta drygt 11.000 per år. Alltså nästan tusen kronor i månaden!
För min mamma skulle det kosta ca 3.500 kr.
Det skiljer alltså ca 300% i pris. Självklart kommer hon att stå som ägare till bilen, även om jag klantade mig/glömde bort mig och skrev på mig själv på papperet idag... Skriver över den på henne så fort som möjligt..
Grejen är ju den att ALLA (eller??) gör som jag, har nån av sina föräldrar som ägare till bilen för att spara många sköna tusenlappar. Så vad gör egentligen den här uppdelningen efter ålder för nytta? Försäkringsbolagen tjänar ju inget på att ha såna ockerpriser för oss unga, tvärtom.
Skulle det bara kosta en eller två tusenlappar mer per år skulle jag kunna tänka mig att betala det och därmed skulle Dina försäkringar i det här fallet tjäna lite mer pengar än dom redan gör.
För jag förlorar väl ingenting på att jag inte står som ägare till bilen, eller?