Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är stress för dig?, Vad blir du stressad av?
          askar
          Inlägg 06-02-2007, 22:25
          Länk hit: #21

Gäster

Stress... det hör till förgången tid.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 06-02-2007, 22:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Vad snälla ni är, jag blir rörd wub.gif .
          Även fast jag har känt stress mer eller mindre hela livet så var det först på gymnasiet (för två år sen) jag blev erbjuden hjälp hos kurator. Just då var det en riktig pressad period, så jag vågade inte börja rota i mina problem. Man kan säga att jag inte hade tid att bryta ihop (helt sjukt).
          Efter studenten fattade jag och min sambo ett gemensamt beslut att jag skulle vara hemma för att läka, och enbart göra saker som var "roliga". Det har hjälpt otroligt mycket! Nästa steg blir att söka professionell hjälp, när jag har återhämtat mej.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 06-02-2007, 22:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag blir stressad
          av alla måsten, som jag själv skapar
          av allt jag skulle vilja göra, men inte blir färdig till
          av att något (på jobb) är brådskande och jag kanske får två brådskande ärenden

sen blir jag också stressad av
          att mina barn inte alltid fungerar som "alla andra"
          att jag inte kan leva upp till att vara "supermorsan" som jag trodde jag skulle bli
          att ekonomin inte är bättre än den är

En gång var jag supereffektiv. Det tar ut sitt pris nu och det tror jag att jag får leva med unsure.gif

Citera
          yenny
          Inlägg 06-02-2007, 23:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Här har ni en till utbränd pga stress.... Långvarig sådan på jobbet... Saker hände den ena efter den andra och det fanns inte tid till att sätta sej ner och andas i fem minuter. Avsaknad av ledning, strul i personalgruppen, ont om personal, sjuka boende, omorganisation,strul, bråk, tjaffs, skvaller... det ena efter det andra i två års tid. Det ena avlöste det andra. Svårt att säga nej, vill vara alla till lags och hjälpa alla, krav på mej själv att alltid fixa allt mm mm

Nu har jag varit hemma ca 7 månader och börjar må så pass mycke bättre att vi snart skall börja planera arbetsträning. Men fy så sliten man blir och så lätt man faller tillbaka i stressen... jag kommer nog alldrig att bli densamma. Stress är hemskt!

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          AnitaO
          Inlägg 07-02-2007, 05:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (yenny @ 06-02-2007, 23:36)
          Här har ni en till utbränd pga stress.... Långvarig sådan på jobbet... Saker hände den ena efter den andra och det fanns inte tid till att sätta sej ner och andas i fem minuter. Avsaknad av ledning, strul i personalgruppen, ont om personal, sjuka boende, omorganisation,strul, bråk, tjaffs, skvaller... det ena efter det andra i två års tid. Det ena avlöste det andra. Svårt att säga nej, vill vara alla till lags och hjälpa alla, krav på mej själv att alltid fixa allt mm mm

Nu har jag varit hemma ca 7 månader och börjar må så pass mycke bättre att vi snart skall börja planera arbetsträning. Men fy så sliten man blir och så lätt man faller tillbaka i stressen... jag kommer nog alldrig att bli densamma. Stress är hemskt!

Oj, det där känner jag tyvärr igen allt för väl sad.gif
          En sak är säker .... det blir aldrig som förr.
          Skönt i alla fall att du börjar må bättre wub.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 07-02-2007, 06:57
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

För att inte hamna i utbrändhetens kittel så har jag sagt upp mig från mitt jobb smile.gif

Finns inget utrymme för att kunna komma åter efter livskrisen. På mindre än ett halvår har det blivit två omorganiseringar och inom loppet av ett år har jag bytt chef tre gånger (förvisso är det bara två olika personer och inte tre). Ovanpå det har arbetsmängden varit kolossal samt tuffare och tuffare direktiv. Det fungerar inte längre och därför gjorde jag mitt val. Stressen bestämmer ju jag över och lägger ribban och ibland kan drastiska metoder vara enda lösningen för att inte bli sjuk.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 07-02-2007, 06:58
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Ophelia @ 07-02-2007, 06:57)
          För att inte hamna i utbrändhetens kittel så har jag sagt upp mig från mitt jobb smile.gif

Finns inget utrymme för att kunna komma åter efter livskrisen. På mindre än ett halvår har det blivit två omorganiseringar och inom loppet av ett år har jag bytt chef tre gånger (förvisso är det bara två olika personer och inte tre). Ovanpå det har arbetsmängden varit kolossal samt tuffare och tuffare direktiv. Det fungerar inte längre och därför gjorde jag mitt val. Stressen bestämmer ju jag över och lägger ribban och ibland kan drastiska metoder vara enda lösningen för att inte bli sjuk.

Klokt beslut smile.gif wub.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Christa
          Inlägg 07-02-2007, 08:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 21:06)
          Tack Christa, jag tycker också att det är intressant och jag tror att du har rätt i dina farhågor om bristande kunskap hos många. Pluggar du på högskola eller hur bedriver du studierna? Eller arbetar du med företagsutbildningar? Jag blir nyfiken för jag har arbetat lite inom det där. smile.gif
          Mvh
          Fenja

Än så länge läser jag bara in så mycket jag kan hemma. Har funderat på att jobba med det på något sätt.

Har själv gått sönder på jobbet och varken jag själv eller någon annan förstod att allt jag drabbades av berodde på stress.

Det började med värk i nacke och axlar sedan fick jag tinnitus och dålig matsmältning. När jag vaknade på morgnarna kändes som om det satt en bräda fastknuten på axlarna och på vägen till jobbet domnade käkarna. Jag trodde jag hade fått kvicksilverförgiftning och tog bort amalgamet. Då pajade mitt ena öga och jag bröt ihop fullständigt. Trots det var jag kvar på jobbet. Till slut var jag så trött så jag höll på att krocka med bilen flera gånger. Orkade inte styra, växla och hålla reda på trafiken samtidigt. Ingen förstod att det berodde på stress. Det var först när jag hörde ett föredrag om utbrändhet som kronan trillade ner. Värken började 1995 och i april förra året lyckades jag få friår och rymde från alltihop.

Nu funderar jag på om jag kan hjälpa andra på något sätt. Det finns så mycket att göra för att minska stressen på arbetsplatserna. Det handlar ju inte bara om att ha mycket att göra. Första steget är att sprida information om hur stress kan skada hälsan.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artike...ategoryID=10958

Citera
          AnitaO
          Inlägg 07-02-2007, 08:23
          Länk hit: #29

Medlem

Finns en jättebra artikel just om det där med myter.
          Nu handlar denna om smärta, men det är ju ofta problem som går hand-i-hand.

http://hd.se/kroppsjal/2003/10/15/smaertsa...ot_gamla_myter/

--------------------
          user posted image

Citera
          Castea
          Inlägg 07-02-2007, 09:23
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Jag blir stressad av för mycket intryck och upplevelser - oavsett om de är positiva eller negativa. Informationsstress helt enkelt, oavsett om den kommer från tv, tidningar eller från munnen från en annan människa.

Läste om en teori en gång som jag tagit till mig. Eysenck hette forskaren, och han menade att vi är födda med olika slags biologiska vakenhetsnivåer och temperament. P g a dessa biologiska skillnader behöver vi olika mycket/litet stimulans, och blir till personligheten extroverta eller introverta (utåtriktade eller inåtriktade).

En person med låg biologisk vakenhetsnivå behöver mycket "kickar" och stimulans (för att kunna "vakna"), och söker detta i stor aktivering och ett intensivt socialt liv. Till personligheten blir man då extrovert.

Medan en person med hög vakenhetsnivå lätt blir orolig och uppjagad av för mycket stimulans och för mycket socialt liv. En sådan människa behöver mycket lugn och ro och ensamhet för att må bra, och blir då till personligheten introvert.

Jag hör alltså till den senare personlighetstypen - lättstressad av för mycket intryck, stimulans och människor omkring mig. Uppskattar ensamhet (inte jämt, dock). Men det är svårt att kunna få vara sådan i dagens samhälle, där allt och alla drar och pockar på ens uppmärksamhet.

Citera
          yenny
          Inlägg 07-02-2007, 11:06
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (AnitaGg @ 07-02-2007, 05:57)
          CITAT (yenny @ 06-02-2007, 23:36)

Oj, det där känner jag tyvärr igen allt för väl sad.gif
          En sak är säker .... det blir aldrig som förr.
          Skönt i alla fall att du börjar må bättre wub.gif

Nej det har jag insett... det blir alldrig som förr, jag kommer alltid att vara extra stresstålig. Men det blir till att ändra en massa saker, dra ner på mina egna krav och säga ifrån till andra.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-02-2007, 11:19
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag blir stressad av allt jag inte får gjort!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Christa
          Inlägg 07-02-2007, 21:19
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 21:06)
          Tack Christa, jag tycker också att det är intressant och jag tror att du har rätt i dina farhågor om bristande kunskap hos många. Pluggar du på högskola eller hur bedriver du studierna? Eller arbetar du med företagsutbildningar? Jag blir nyfiken för jag har arbetat lite inom det där. smile.gif
          Mvh
          Fenja

Hej Fenja! På vilket sätt har du jobbat med stress?

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-02-2007, 11:45
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Eftersom det mesta inom telemarketing bygger på högprestation hela tiden så har jag ofta träffat på problematiken runt det. Jag jobbade under några år med chefsutbildningar inom det och då var det ett av de områden som ingick. Vi samarbetade med en psykolog i det skedet av utbildningen.

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 20:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon