ÄNTLIGEN!!!
Det här är ju verkligen MIN tråd! Vad kul med andra fruktkärneodlare!
Jag satte förra året:
Mango - är nu en tjusig 25 cm hög planta. Står i en kruka som är dubbelt så hög som växten eftersom mangon har pålrot. Jag satte två stora mangokärnor varav en ruttnade med hjälp av sorgmyggelarver. Lite tricky eftersom kärnan ska sticka upp lite grann och jorden måste vara fuktig/blöt.
Avokado - är nu 60 cm hög och snart redo för sin andra toppning. Mitt första avokadoförsök för flera år sedan dog eftersom jag inte visste att den behövde toppas och för att den stod inomhus i 25 grader under vintern utan att jag sprejade den en enda gång... Jag gror avokadokärnor i snapsglas och tycker det fungerar utmärkt!
Citrusar - 2 apelsiner och 1 clementin (tror jag). De 1-åriga är 15 cm, den 2-åriga dubbelt så stor. De ska sättas om i citrusjord och större krukor till våren. Kärnorna tog flera månader att gro.
Äpple - 2 nästan kala 50 cm höga pinnar står ute på balkongen, typ Red Delicious. Jag hoppas att de ska växa upp till fina småträd i sommar. Sedan gäller det bara att hitta ett hus med tomt att plantera dem i... Kärnorna behövde en kallperiod utomhus innan de grodde.
Kärnor som misslyckats att gro eller slängts på grund av dåligt tålamod är:
Körsbär
Persika
Vindruva
Päron
Björnbär
Detta år ska vill jag prova:
Persika/Nektarin
Passionfrukt
Papaya
Rosépeppar (om det får räknas hit)
Valnöt
Vindruva
Har införskaffat Johan Lemtes bok om kukturväxter, men fler tips om ovanstående emottages tacksamt!