Full version: Frukt & bärtråd
Sidor: 1, 2
Piccante
Ursäkta att jag skapar en ny tråd men jag sökte och hittade bara jättegamla, tyckte det var fel att väcka dem till liv.

Jag tycker det är kul med kulturväxter och nu tänkte jag dra igång lite försök med diverse fröer och kärnor så jag får fler till min samling. Alla som har tips och råd får gärna kommentera smile.gif

Jag har sen tidigare;

Dadlar- fröplantor sen i år
Physalis edulis (peruviana)
Avokado, 30 cm hög planta
Litchi

Ska så/ plantera om arter som jag odlat innan men som dog p.g.a ohyra;
Ingefära
Passionsfrukt

Nya sorter att prova, ingen tidigare erfarenhet;
Nektarin, Kumquat, Limequat, Granatäpple och Guayaba (Guava).

Hoppas att de går att så. Är lite tveksam vad det kan bli av Limequat då det är en hybrid. Någon som provat att sätta sådana kärnor?
krullan
Hej!
Jag sådde passionsfrukt från affären för ett antal år sedan. Inget hände, inget hände, inget hände. Till slut grävde jag i jorden och då smätte en grön spiral upp, som redan var flera centimeter. Den blev snabbt en fin växt, som dock fick mycket spinn.
Den bästa physalis jag sått var allra första gången jag sådde den och det var nog också ett frö från affären. Jag samplanterade en planta i en stor utekruka med lite sommarblommor - detta var mitt första år som förodlare för drygt tio år sedan. Den stod på trappan i ett skyddat hörn i zon 3 och helt plötsligt hade busken, för det blev en buske, sagt knak och blivit jättestor! Den såg ut som en välvuxen vinbärsbuske och så fort jag plockade frukterna kom en ny blomma som genast satte frukt. Jag fick flera liter och jag ångrar att jag inte tog in den, innan frosten tog den - alltjämt full med frukt i olika stadier. Sedan dess har jag köpt frön och bara fått långa gängliga saker med smaklösa, gröna frukter. Trots att jag haft dem i kallväxthus.
Lycka till med din odling. Visst lockar alla roliga nya frukter till storverk hemma i frölådan!
Krullan
Alexander-VG-zon3
en sak du bara måste prova är
mango,trädtomat .

sen nektarin och granatäpple ska ha svalt på vintern .

annars är dte lika för alla
någa med fruktkött sen såddjord och fuktigt och varmnt passionsblomman är lätta och grnatäpple med . ingefära ska du ha grunt i krukan
kerstin z5-6
Bra tråd ! Mango ska jag testa
Bauhinia är lättsådd och banan
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 00:05)

Kan man plantera banan? Inte vanliga "köpebananer" från affären va, de är väl partenokarpa dvs producerar inga frön precis som slanggurka.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 08-02-2007, 00:11)
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 00:05)

Kan man plantera banan? Inte vanliga "köpebananer" från affären va, de är väl partenokarpa dvs producerar inga frön precis som slanggurka.

du kan köpa frön , dom gror jätte lätt och växer fort
Piccante
CITAT (flaxss @ 08-02-2007, 00:01)
en sak du bara måste prova är
mango,trädtomat .

Mango hade varit kul att pröva. måste köpa en mango nästa gång jag handlar. Sen ska jag göra nya försök med Rambutan. Fattar inte att det var så svårt att få dem att gro när "kompisen" Litchi lyckades blink.gif Kanske hade köpt en dålig frukt den gången.
malin72
min banan dog sad.gif sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 08-02-2007, 00:15)
min banan dog sad.gif sad.gif

mina också på vintern och för mycket vatten , men när dom levde växte mina på bra och så gör den jag har nu . tyvärr så tynar moderplantan bort hos mig nu undervintern för hennes barn tra all krraft
kerstin z5-6
Man kan väl säga at min lever och har hälsan .. hur jag ska få ut den i vår så att den sätter frukt .. är ett annat problemo ..

Solanum quitoense är en kul sak med
Scout
CITAT (Leocarpus @ 07-02-2007, 23:49)
Jag har sen tidigare;

Ska så/ plantera om arter som jag odlat innan men som dog p.g.a ohyra;
Ingefära
Passionsfrukt

Nya sorter att prova, ingen tidigare erfarenhet;
Nektarin, Kumquat, Limequat, Granatäpple och Guayaba (Guava).

Hoppas att de går att så. Är lite tveksam vad det kan bli av Limequat då det är en hybrid. Någon som provat att sätta sådana kärnor?

Hade meterhög grapefrukt som spinnet tog ihjäl. De flesta citrusar är lätta att få upp, men då de ofta är ympade och ej sortäkta så blir det kanske inte riktigt samma. Men de blir fina växter. Vill man få frukt på den så ska man nog köpa en färdig i blomaffären.

Granatäpple vill tydligen ha sval vintervila. Min tappar alla bladen och är lite svår. Men i sommras mådde den bra.

Cherimoya grodde lätt. Nu har de mått lite dåligt över vintern men de flesta verkar klara sig förvånanasvärt väl.

Tamarind är jättehäftiga, växer fort och har egenheten att de fäller ihop bladen på natten och fäller ut dem varje morgon. Klart värd ett försök, mitt bästa tips.

Hur gjorde du med ingefära? Bara ner med en rotbit i jord och vänta eller?
kerstin z5-6
Nu har jag färdiga papaya o Mangofrö ..vad gör jag med dem nu då ?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du någon gång kommer förbi en asiatisk matbutik prova Kunchi/Krachi

Scout
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 16:37)
Nu har jag färdiga papaya o Mangofrö ..vad gör jag med dem nu då ?

papaya är kinkiga, har försökt massa gånger och aldrig fått upp något. så det har jag gett upp.

Mango är lättare, tvätta bort fruktköttet (kan tydligen ruttna) och tryck ner i kruka håll lagom fuktigt så kommer den av sig själv. Min tog en fruktansvärd tid på sig bara.
catlady
ÄNTLIGEN!!! wub.gif wub.gif
Det här är ju verkligen MIN tråd! Vad kul med andra fruktkärneodlare!
Jag satte förra året:

Mango - är nu en tjusig 25 cm hög planta. Står i en kruka som är dubbelt så hög som växten eftersom mangon har pålrot. Jag satte två stora mangokärnor varav en ruttnade med hjälp av sorgmyggelarver. Lite tricky eftersom kärnan ska sticka upp lite grann och jorden måste vara fuktig/blöt.

Avokado - är nu 60 cm hög och snart redo för sin andra toppning. Mitt första avokadoförsök för flera år sedan dog eftersom jag inte visste att den behövde toppas och för att den stod inomhus i 25 grader under vintern utan att jag sprejade den en enda gång... Jag gror avokadokärnor i snapsglas och tycker det fungerar utmärkt!

Citrusar - 2 apelsiner och 1 clementin (tror jag). De 1-åriga är 15 cm, den 2-åriga dubbelt så stor. De ska sättas om i citrusjord och större krukor till våren. Kärnorna tog flera månader att gro.

Äpple - 2 nästan kala 50 cm höga pinnar står ute på balkongen, typ Red Delicious. Jag hoppas att de ska växa upp till fina småträd i sommar. Sedan gäller det bara att hitta ett hus med tomt att plantera dem i... Kärnorna behövde en kallperiod utomhus innan de grodde.

Kärnor som misslyckats att gro eller slängts på grund av dåligt tålamod är:

Körsbär
Persika
Vindruva
Päron
Björnbär

Detta år ska vill jag prova:

Persika/Nektarin
Passionfrukt
Papaya
Rosépeppar (om det får räknas hit)
Valnöt
Vindruva

Har införskaffat Johan Lemtes bok om kukturväxter, men fler tips om ovanstående emottages tacksamt!

wub.gif smile.gif
Piccante
CITAT (Scout @ 08-02-2007, 16:34)
......./Hur gjorde du med ingefära? Bara ner med en rotbit i jord och vänta eller?

Ja så enkelt är det smile.gif
Jag har märkt att ingefära möglar lätt om den ligger i kylen länge. blir väl för fuktigt förmodligen. Så jag förvarade min färska ingefära i fruktskålen som står på köksbänken. En dag så stack det upp en grön knopp bland äpplen och tomater, då var det ingefäran som hade börjat växa laugh.gif Bara att stoppa ned ingefärsbiten i en kruka med jord.

Åsa,
Kunchi ser ut att vara en ingefärssläkting. Använder man den på samma sätt som ingefära eller, som färsk krydda? Får se om jag kan få tag på en sådan i Göteborg.
Åsa, mälardalen zon 2
Kunchi är en ingefärssläkting, jag har faktiskt inte provat äta den. Enligt grön gastronomis hemsida ska smaken påminna om ingefära men den är svagare. Det står att man ska picka hål i jordstammen och låta den koka med i grytan och sedan tar man bort den innan servering (fast det var någon här på forumet som sade att man hackar den i bitar och lägger ner i thailändsk matlagning så man måste nog inte ta bort den). På grön gastronomis hemsida står det att den främst används i grytor med kyckling och griskött.
kerstin z5-6
Ok Tackar smile.gif

Skickar med en länk om kladdiga frö -dvs de som har mkt kött av frukten kvar -detta är grohämmande ..
Kan finnas nån som vill pröva -jag ska med papaya
kladdfrö
smajlizz
Jag har provat att så granatäpple! Plockade ut några kärnor och lät dom torka ett tag, sen satte jag dom i jorden bara och alla kom upp! Det var förra året och nu är dom på vintervila och har tappat bladen.. bara några pinnar kvar av dom men jag hoppas på att dom ska ta sig och börja växa när dom har vilat klart!
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 19:52)
Ok Tackar smile.gif

Skickar med en länk om kladdiga frö -dvs de som har mkt kött av frukten kvar -detta är grohämmande ..
Kan finnas nån som vill pröva -jag ska med papaya
kladdfrö

Tycker det låter lite brutalt med stavmixer, hackar inte den sönder en del frön oxå?
Jag stod inför samma problem igår när jag skulle göra rent frön från passionsfrukt. Men jag tog fram min finmaskiga stålsil som jag har passerat passionsfrukt i tidigare då jag skulle göra passionsfruktsjuice. Fröna blir rena och fina när de har gnuggats mot silen och sedan kan man skölja bort det sista kletet. Fröna torkar sedan på hushållspapper.
Alexander-VG-zon3
jag är dne som petar veck från varje frön , dte är bra att man får ha jobb då får man inte 50plantor utan istället 4 wub.gif
någare man är dettså säkarer komemr dom upp
kerstin z5-6
det var fa jäsningsmetoden jag tänkte testa smile.gif
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 22:54)
det var fa jäsningsmetoden jag tänkte testa smile.gif

Jaha, men det är bra. Det brukar Åke Truedsson, tomatfantasten rekomdera att man ska jäsa tomatfrön.
Åbo
Kul med en fruktsåddstråd!

Jag provar med det mesta som jag bara hittar frön i . Just nu har jag levande hos mig:

vanlig passionsfrukt (purpurgrenadilla Passiflora edulis ) från förra året, inte så stor ännu men välmående
bananpassionsfrukt (curuba? Passiflora mollissima el tarminiana ) stor, ungefär två år gammal, hoppas den skall blomma snart
annan passionsfrukt (förmodligen maracuja Passiflora edulis f. flavicarpa , lappen försvann) liten från förra året

cherimojaplantor (Annona cerimola ) ett par stycken från i somras, ganska små

pitahayakaktus två år gamla ganska små

avokado par år gamla (tre träd i samma kruka) 1,5m höga (på jobbet, får inte plats hemma)

trädtomat (tamarillo) par år, två meter hög, ganska lite blad nu under vintern, hoppas det kommer nya

Frön att så:
Sharonfrö (sällan man hittar, jag hade tur)
Passiflora subpeltata

Sånt som har dött:
Papaya
Stjärnfrukt (carambola)
Citrusar av olika slag
Fikonkaktus

Sånt som inte har grott:
Litchie
Rambutan
Granatäpple
Sailor Pluto
Vilken otroligt bra tråd!!!
Här kommer några funderingar:
Om man slår sönder en persikokärna så kommer det fram en mycket mindre platt sådan. Gror det kanske snabbare om man bara sätter den lilla kärnan? Eller fyller det tjocka skalet någon funktion? Hittade inget om detta tidigare i tråden, ni som har sått kanske har gjort så utan att skriva det smile.gif .
Var får man tag på tamarindfrön? Har sett bilder på plantorna och de ser så fina ut. I min mataffär finns det bara tamarindpasta utan någon antydan till kärnor. Måste man kanske uppsöka en asiatisk specialaffär?
Piccante
CITAT (Sailor Pluto @ 09-02-2007, 13:16)
Vilken otroligt bra tråd!!!
Här kommer några funderingar:
Om man slår sönder en persikokärna så kommer det fram en mycket mindre platt sådan. Gror det kanske snabbare om man bara sätter den lilla kärnan? Eller fyller det tjocka skalet någon funktion? /.......

Jag funderar på detta oxå. Persika är en stenfrukt och det yttre hårda "skalet" runt fröet som du vill slå sönder är egentligen ingen del av fröet utan en del av frukten. så det borde inte ha någon funktion egentligen. Dessutom måste fröet forcera sig igenom skalet när det gror. Ett frö har inte mer energi än det som finns lagrat i fröet från början och kan inte ta upp näring förrän det har bildat rötter och blad, så frågan är om "kämpandet" med att ta sig igenom ett hårt skal inte tar väldigt mycket kraft som skulle kunna användas till att växa på höjden istället.

Jag tänkte pröva med mina nektarinkärnor som jag ska så. Har tre stycken nu. Funderar på att knäcka en, fila ned skalet på en och inte göra något med den tredje för att se vilken som gror snabbast.
Sailor Pluto
Det låter vettigt, det där smile.gif . Ska också pröva mej fram, det kan ju inte bli mer än fel tongue.gif .
catlady
Jag har förstått det som att det är med nektarin/persiko-kärnor som med mangokärnor - att det finns en risk att man förstör kärnan om man försöker ta bort det hårda höljet. Det var någon som skrev att man kunde fila på det istället för att krossa det. Jag tänker sätta flera stycken och göra på olika sätt, så får jag se vilket som fungerar! smile.gif
Scout
CITAT (Sailor Pluto @ 09-02-2007, 13:16)
Var får man tag på tamarindfrön? Har sett bilder på plantorna och de ser så fina ut. I min mataffär finns det bara tamarindpasta utan någon antydan till kärnor. Måste man kanske uppsöka en asiatisk specialaffär?

Jag var på en fruktaffär (Nelins frukt och grönt i Uppsala tror jag). Finns sällan på ica måste nog vara lite mer specialaffär, typ frutkaffär eller asienmataffär. Där brukar det finnas massa spännande frukter.

Jag köpte en mangostan som sägs vara väligt god och dessutom planterbar men när jag öppnat frukten var den helt möglig innuti, lite av en besvikelse. Har inte hittat någon sedan dess.
Piccante
I dag har jag petat ner nektarinkärnor, limequat, passionsfruktfrö och guayaba/guava (tack Malin!). Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.
kerstin z5-6
Tips på hur man får ananas i frukt önskas smile.gif

Den gör sidoskott , men inget mer händer

Solanum quitoense har frukter däremot

Åsa, mälardalen zon 2
Ingen har ens nämnt sötpotatis än och den hör ju till de lättaste att odla i kruka bara plantera ner halva knölen under jord vattna lite och sätt plastpåse över.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-02-2007, 21:46)
Ingen har ens nämnt sötpotatis än och den hör ju till de lättaste att odla i kruka bara plantera ner halva knölen under jord vattna lite och sätt plastpåse över.

tack för tipset ska inköpa en sån
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:46)
Tips på hur man får ananas i frukt önskas smile.gif

den ska sätta frukt efter ca 2-4år .jag vet inte hur gammla din är
prova med lika metoder
ha det varmnt 20-35på vintern och fuktigt eller torrt och kallt på vintern , sen se vad som händer . jag hade testat oolika metoder och se om den vill eller så går det inte när man har den i kruka
kerstin z5-6
Tänkte närmast på om den bör ha gödning av speciellt slag ?
Den är ju inte frösådd utan stickling -elller vad man nu ska kalla det smile.gif
när man skär toppen av en frukt
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 22:22)
Tänkte närmast på om den bör ha gödning av speciellt slag ?
Den är ju inte frösådd utan stickling -elller vad man nu ska kalla det smile.gif
när man skär toppen av en frukt

japp, men räknar du åren av där framåt så vet du ju hur gammal den är ,
för det brukar ju alltid vara nåt som gör att det stimuleras til blommning .
tror inte dom är så krsäna i gödning , den ser jju ut ha trivas upperligt så du har någ gödat dne rätt
Limeblossom
Jag sådde passionsfrukt för någon vecka, kanske en månad, sedan och tyckte idag att det hade rört sig i jorden men jag vågade inte peta och titta. Kan det vara möjligt att det grott redan? Hur vill dom ha det sedan? Har aldrig haft passionsblomma.
Sen petade jag och barnen ner ärtor efter kanten i en glasburk så vi ser hur det gror, betydligt enklare och snabbare smile.gif
robertgoulet
Kul tråd! Jag har tänkt så passionsfruktsfrön nu i dagarna. Har gjort rent fröerna från fruktkött och lagt dem på tork på lite hushållspapper. Hur länge ska de få torka innan man sår dem?

En annan fråga också... Jag planterade en avocadokärna för drygt en månad sen ungefär. Den grodde fint och är nu ca. 30 cm hög. Har hört att man bör toppa den - när är det dags att göra det? Just nu är den ganska hög och rank och har bara blad högst upp... Tacksam för svar. wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (robertgoulet @ 10-02-2007, 18:48)
Kul tråd! Jag har tänkt så passionsfruktsfrön nu i dagarna. Har gjort rent fröerna från fruktkött och lagt dem på tork på lite hushållspapper. Hur länge ska de få torka innan man sår dem?

En annan fråga också... Jag planterade en avocadokärna för drygt en månad sen ungefär. Den grodde fint och är nu ca. 30 cm hög. Har hört att man bör toppa den - när är det dags att göra det? Just nu är den ganska hög och rank och har bara blad högst upp... Tacksam för svar. wub.gif

du bör så dom så färska som möligt passions kärnorna
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:46)
Tips på hur man får ananas i frukt  önskas smile.gif

Kollar vad som står i mina böcker........
"- vattna med svag näringslösning både i krukan och i blad rostten" "Efter 2 år då plantan förmodligen är 1 meter i diameterlacerar man den tillsammans med äpplen. De avger etylenoxid som stimulerar fruktbildningen."

" -vill ha vatten stående i bladrosetten gärna med svag näringslösning, blomningsprocessen startar bäst om man utsätter plantan för etylenoxid. i Arizorerna bränner man speciell bark för att starta processen, ..... "placera en korg med äpplen tillsammans med ananasplantan i en klädmal påse någon vecka" -"blomstängeln kan komma efter några månader"
Åsa, mälardalen zon 2
Kommer och tänka på boken trädgårdspraxis där det står hur man gjorde på 1700 talet i stockholm för att odla ananas, det var ett tag sedan jag läste den boken men det kapitlet där ananasodling ingick var ju underbart så väl beskrivet över hur jorden skulle vara etc. (var det inte en begravd gris inblandad även här??, måste nog läsa om det kapitlet)
Piccante
CITAT (robertgoulet @ 10-02-2007, 18:48)

Avokado har diskuterats lite på senare tid och de flesta verkar rekommendera att man toppar första gången efter att det har kommit några par med blad. Man ska nog inte ta bort för mycket växtkraft för plantan så har man några bladpar kvar så orkar den nog växa bättre. Jag har en planta i ungefär din storlek 30- 35 cm och förutom hjärtbladen så har den bara ett bladpar och ett skott i toppen. När nästa bladpar vuxit ut tänkte jag ta fram sekatören. Så jag avvaktar lite för att vara på säkra sidan.
robertgoulet
Tack för bra och snabba svar - ska lyda råden. Någon som har någon erfarenhet av att försöka driva upp Kumquat från kärna? Det är ju en planta man titt som tätt ser som krukväxt i div blomterhandlar... huh.gif
Piccante
CITAT (robertgoulet @ 10-02-2007, 20:06)
Tack för bra och snabba svar - ska lyda råden. Någon som har någon erfarenhet av att försöka driva upp Kumquat från kärna? Det är ju en planta man titt som tätt ser som krukväxt i div blomterhandlar... huh.gif

Jag har precis sått Limequat, kumquaten ligger fortfarande på köksbänken. Ska snart peta ner sådana frön oxå så får vi se om det går?

Blomsterhandlarnas citrusplantor brukar vara ganska dyra så jag hoppas att det spirar må plantor snart smile.gif
kerstin z5-6
ohmy.gif Gris ? Äpplen går ju att ordna .. Låter intressant -ok -jag försöker med äpplen lite senare när tillväxtperioden startar då .. 1 meter är den nog snart

Så får jag höra mer om grisen senare smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 23:47)
ohmy.gif Gris ? Äplplen går ju att ordna .. Låter intressant -ok -jag försöker med äpplen lite senare när tillväxtperioden startar då .. 1 meter är den nog snart

Så får jag höra mer om grisen senare smile.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Det tog ett tag innan poletten föll ner. Vadå gris? ohmy.gif jag fattade inte vilket inlägg du syftade på först, har vi diskuterat sådd av grisar laugh.gif

Märkliga idéer de hade förr med luffare och grisar i jorden blink.gif måste ha luktat otäckt i slottsträdgårdarna.
kerstin z5-6
Rätt ont om luffare här i norr -så det alternativet hoppas jag inte ingår i Åsas recept laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Carex
ett litet tips till er som går på fruktprovningar! Om ni blir serverade jackfrukt så be att få några kärnor från frukten. De gror lätt och blir små trevliga plantor med klibbiga blad. Även om fröet skulle råka vara skrapat med en kniv behöver man inte ge upp!:) Förra året hade jag en liten planta som tyvärr döden dog när jag glömde bort den bakom gardinen;) men nu står två nya och gror (väl synligt denna gången)
Alexander-VG-zon3
i dag köpte jag
passionsfrukt
trädtomat
pepino
kaki

hoppas dom vill alla gro
Alexander-VG-zon3
det var mycket lättare att ha det i silen till att få veck fruktköttet ,
så har hunnit med i dag
att så ca50 passionskärnor
2 jätte jätte små kaki kärnor ( jätte god frukt )
sen har jag satt en blodapelsin kärna
och har nu resten kvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon