| |
|
  |
Frukt & bärtråd, Så tropiska växter |
|
|
|
flaxss
|
08-02-2007, 22:50
|
Gäster

|
jag är dne som petar veck från varje frön , dte är bra att man får ha jobb då får man inte 50plantor utan istället 4 någare man är dettså säkarer komemr dom upp
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2007, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
det var fa jäsningsmetoden jag tänkte testa
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2007, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 22:54) det var fa jäsningsmetoden jag tänkte testa  Jaha, men det är bra. Det brukar Åke Truedsson, tomatfantasten rekomdera att man ska jäsa tomatfrön.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 87
Medlem nr: 6 336

|
Kul med en fruktsåddstråd!
Jag provar med det mesta som jag bara hittar frön i . Just nu har jag levande hos mig:
vanlig passionsfrukt (purpurgrenadilla Passiflora edulis ) från förra året, inte så stor ännu men välmående bananpassionsfrukt (curuba? Passiflora mollissima el tarminiana ) stor, ungefär två år gammal, hoppas den skall blomma snart annan passionsfrukt (förmodligen maracuja Passiflora edulis f. flavicarpa , lappen försvann) liten från förra året
cherimojaplantor (Annona cerimola ) ett par stycken från i somras, ganska små
pitahayakaktus två år gamla ganska små
avokado par år gamla (tre träd i samma kruka) 1,5m höga (på jobbet, får inte plats hemma)
trädtomat (tamarillo) par år, två meter hög, ganska lite blad nu under vintern, hoppas det kommer nya
Frön att så: Sharonfrö (sällan man hittar, jag hade tur) Passiflora subpeltata
Sånt som har dött: Papaya Stjärnfrukt (carambola) Citrusar av olika slag Fikonkaktus
Sånt som inte har grott: Litchie Rambutan Granatäpple
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Vilken otroligt bra tråd!!! Här kommer några funderingar: Om man slår sönder en persikokärna så kommer det fram en mycket mindre platt sådan. Gror det kanske snabbare om man bara sätter den lilla kärnan? Eller fyller det tjocka skalet någon funktion? Hittade inget om detta tidigare i tråden, ni som har sått kanske har gjort så utan att skriva det  . Var får man tag på tamarindfrön? Har sett bilder på plantorna och de ser så fina ut. I min mataffär finns det bara tamarindpasta utan någon antydan till kärnor. Måste man kanske uppsöka en asiatisk specialaffär?
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 13:23
|

Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 09-02-2007, 13:16) Vilken otroligt bra tråd!!! Här kommer några funderingar: Om man slår sönder en persikokärna så kommer det fram en mycket mindre platt sådan. Gror det kanske snabbare om man bara sätter den lilla kärnan? Eller fyller det tjocka skalet någon funktion? /....... Jag funderar på detta oxå. Persika är en stenfrukt och det yttre hårda "skalet" runt fröet som du vill slå sönder är egentligen ingen del av fröet utan en del av frukten. så det borde inte ha någon funktion egentligen. Dessutom måste fröet forcera sig igenom skalet när det gror. Ett frö har inte mer energi än det som finns lagrat i fröet från början och kan inte ta upp näring förrän det har bildat rötter och blad, så frågan är om "kämpandet" med att ta sig igenom ett hårt skal inte tar väldigt mycket kraft som skulle kunna användas till att växa på höjden istället. Jag tänkte pröva med mina nektarinkärnor som jag ska så. Har tre stycken nu. Funderar på att knäcka en, fila ned skalet på en och inte göra något med den tredje för att se vilken som gror snabbast.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 13:26
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Det låter vettigt, det där  . Ska också pröva mej fram, det kan ju inte bli mer än fel  .
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Jag har förstått det som att det är med nektarin/persiko-kärnor som med mangokärnor - att det finns en risk att man förstör kärnan om man försöker ta bort det hårda höljet. Det var någon som skrev att man kunde fila på det istället för att krossa det. Jag tänker sätta flera stycken och göra på olika sätt, så får jag se vilket som fungerar!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 15:49
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
CITAT (Sailor Pluto @ 09-02-2007, 13:16) Var får man tag på tamarindfrön? Har sett bilder på plantorna och de ser så fina ut. I min mataffär finns det bara tamarindpasta utan någon antydan till kärnor. Måste man kanske uppsöka en asiatisk specialaffär? Jag var på en fruktaffär (Nelins frukt och grönt i Uppsala tror jag). Finns sällan på ica måste nog vara lite mer specialaffär, typ frutkaffär eller asienmataffär. Där brukar det finnas massa spännande frukter. Jag köpte en mangostan som sägs vara väligt god och dessutom planterbar men när jag öppnat frukten var den helt möglig innuti, lite av en besvikelse. Har inte hittat någon sedan dess.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:42
|

Medlem

|
I dag har jag petat ner nektarinkärnor, limequat, passionsfruktfrö och guayaba/guava (tack Malin!). Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:46
|

Medlem

|
Tips på hur man får ananas i frukt önskas   Den gör sidoskott , men inget mer händer Solanum quitoense har frukter däremot
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:46
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Ingen har ens nämnt sötpotatis än och den hör ju till de lättaste att odla i kruka bara plantera ner halva knölen under jord vattna lite och sätt plastpåse över.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-02-2007, 21:59
|
Gäster

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-02-2007, 21:46) Ingen har ens nämnt sötpotatis än och den hör ju till de lättaste att odla i kruka bara plantera ner halva knölen under jord vattna lite och sätt plastpåse över. tack för tipset ska inköpa en sån
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-02-2007, 22:03
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:46) Tips på hur man får ananas i frukt önskas  den ska sätta frukt efter ca 2-4år .jag vet inte hur gammla din är prova med lika metoder ha det varmnt 20-35på vintern och fuktigt eller torrt och kallt på vintern , sen se vad som händer . jag hade testat oolika metoder och se om den vill eller så går det inte när man har den i kruka
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2007, 22:22
|

Medlem

|
Tänkte närmast på om den bör ha gödning av speciellt slag ? Den är ju inte frösådd utan stickling -elller vad man nu ska kalla det  när man skär toppen av en frukt
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-02-2007, 23:38
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 22:22) Tänkte närmast på om den bör ha gödning av speciellt slag ? Den är ju inte frösådd utan stickling -elller vad man nu ska kalla det  när man skär toppen av en frukt japp, men räknar du åren av där framåt så vet du ju hur gammal den är , för det brukar ju alltid vara nåt som gör att det stimuleras til blommning . tror inte dom är så krsäna i gödning , den ser jju ut ha trivas upperligt så du har någ gödat dne rätt
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2007, 13:06
|
Medlem
Antal inlägg: 586
Medlem nr: 1 371

|
Jag sådde passionsfrukt för någon vecka, kanske en månad, sedan och tyckte idag att det hade rört sig i jorden men jag vågade inte peta och titta. Kan det vara möjligt att det grott redan? Hur vill dom ha det sedan? Har aldrig haft passionsblomma. Sen petade jag och barnen ner ärtor efter kanten i en glasburk så vi ser hur det gror, betydligt enklare och snabbare
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2007, 18:48
|
Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 8 890

|
Kul tråd! Jag har tänkt så passionsfruktsfrön nu i dagarna. Har gjort rent fröerna från fruktkött och lagt dem på tork på lite hushållspapper. Hur länge ska de få torka innan man sår dem? En annan fråga också... Jag planterade en avocadokärna för drygt en månad sen ungefär. Den grodde fint och är nu ca. 30 cm hög. Har hört att man bör toppa den - när är det dags att göra det? Just nu är den ganska hög och rank och har bara blad högst upp... Tacksam för svar.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
10-02-2007, 18:50
|
Gäster

|
CITAT (robertgoulet @ 10-02-2007, 18:48) Kul tråd! Jag har tänkt så passionsfruktsfrön nu i dagarna. Har gjort rent fröerna från fruktkött och lagt dem på tork på lite hushållspapper. Hur länge ska de få torka innan man sår dem? En annan fråga också... Jag planterade en avocadokärna för drygt en månad sen ungefär. Den grodde fint och är nu ca. 30 cm hög. Har hört att man bör toppa den - när är det dags att göra det? Just nu är den ganska hög och rank och har bara blad högst upp... Tacksam för svar.  du bör så dom så färska som möligt passions kärnorna
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2007, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:46) Tips på hur man får ananas i frukt önskas  Kollar vad som står i mina böcker........ "- vattna med svag näringslösning både i krukan och i blad rostten" "Efter 2 år då plantan förmodligen är 1 meter i diameterlacerar man den tillsammans med äpplen. De avger etylenoxid som stimulerar fruktbildningen." " -vill ha vatten stående i bladrosetten gärna med svag näringslösning, blomningsprocessen startar bäst om man utsätter plantan för etylenoxid. i Arizorerna bränner man speciell bark för att starta processen, ..... "placera en korg med äpplen tillsammans med ananasplantan i en klädmal påse någon vecka" -"blomstängeln kan komma efter några månader"
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|