Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frukt & bärtråd, Så tropiska växter
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-02-2007, 19:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kommer och tänka på boken trädgårdspraxis där det står hur man gjorde på 1700 talet i stockholm för att odla ananas, det var ett tag sedan jag läste den boken men det kapitlet där ananasodling ingick var ju underbart så väl beskrivet över hur jorden skulle vara etc. (var det inte en begravd gris inblandad även här??, måste nog läsa om det kapitlet)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-02-2007, 19:40
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (robertgoulet @ 10-02-2007, 18:48)
          Kul tråd! Jag har tänkt så passionsfruktsfrön nu i dagarna. Har gjort rent fröerna från fruktkött och lagt dem på tork på lite hushållspapper. Hur länge ska de få torka innan man sår dem?

En annan fråga också... Jag planterade en avocadokärna för drygt en månad sen ungefär. Den grodde fint och är nu ca. 30 cm hög. Har hört att man bör toppa den - när är det dags att göra det? Just nu är den ganska hög och rank och har bara blad högst upp... Tacksam för svar. wub.gif

Avokado har diskuterats lite på senare tid och de flesta verkar rekommendera att man toppar första gången efter att det har kommit några par med blad. Man ska nog inte ta bort för mycket växtkraft för plantan så har man några bladpar kvar så orkar den nog växa bättre. Jag har en planta i ungefär din storlek 30- 35 cm och förutom hjärtbladen så har den bara ett bladpar och ett skott i toppen. När nästa bladpar vuxit ut tänkte jag ta fram sekatören. Så jag avvaktar lite för att vara på säkra sidan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          robertgoulet
          Inlägg 10-02-2007, 20:06
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 890

Tack för bra och snabba svar - ska lyda råden. Någon som har någon erfarenhet av att försöka driva upp Kumquat från kärna? Det är ju en planta man titt som tätt ser som krukväxt i div blomterhandlar... huh.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-02-2007, 20:17
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (robertgoulet @ 10-02-2007, 20:06)
          Tack för bra och snabba svar - ska lyda råden. Någon som har någon erfarenhet av att försöka driva upp Kumquat från kärna? Det är ju en planta man titt som tätt ser som krukväxt i div blomterhandlar... huh.gif

Jag har precis sått Limequat, kumquaten ligger fortfarande på köksbänken. Ska snart peta ner sådana frön oxå så får vi se om det går?

Blomsterhandlarnas citrusplantor brukar vara ganska dyra så jag hoppas att det spirar må plantor snart smile.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-02-2007, 23:47
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

ohmy.gif Gris ? Äpplen går ju att ordna .. Låter intressant -ok -jag försöker med äpplen lite senare när tillväxtperioden startar då .. 1 meter är den nog snart

Så får jag höra mer om grisen senare smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-02-2007, 00:08
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 23:47)
          ohmy.gif Gris ? Äplplen går ju att ordna .. Låter intressant -ok -jag försöker med äpplen lite senare när tillväxtperioden startar då .. 1 meter är den nog snart

Så får jag höra mer om grisen senare smile.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Det tog ett tag innan poletten föll ner. Vadå gris? ohmy.gif jag fattade inte vilket inlägg du syftade på först, har vi diskuterat sådd av grisar laugh.gif

Märkliga idéer de hade förr med luffare och grisar i jorden blink.gif måste ha luktat otäckt i slottsträdgårdarna.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-02-2007, 00:28
          Länk hit: #47

Medlem

Rätt ont om luffare här i norr -så det alternativet hoppas jag inte ingår i Åsas recept laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Carex
          Inlägg 12-02-2007, 20:39
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

ett litet tips till er som går på fruktprovningar! Om ni blir serverade jackfrukt så be att få några kärnor från frukten. De gror lätt och blir små trevliga plantor med klibbiga blad. Även om fröet skulle råka vara skrapat med en kniv behöver man inte ge upp!:) Förra året hade jag en liten planta som tyvärr döden dog när jag glömde bort den bakom gardinen;) men nu står två nya och gror (väl synligt denna gången)

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          flaxss
          Inlägg 12-02-2007, 20:42
          Länk hit: #49

Gäster

i dag köpte jag
          passionsfrukt
          trädtomat
          pepino
          kaki

hoppas dom vill alla gro

Citera
          flaxss
          Inlägg 13-02-2007, 13:11
          Länk hit: #50

Gäster

det var mycket lättare att ha det i silen till att få veck fruktköttet ,
          så har hunnit med i dag
          att så ca50 passionskärnor
          2 jätte jätte små kaki kärnor ( jätte god frukt )
          sen har jag satt en blodapelsin kärna
          och har nu resten kvar

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-02-2007, 17:42
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (flaxss @ 12-02-2007, 20:42)
          i dag köpte jag
          passionsfrukt
          trädtomat
          pepino
          kaki

hoppas dom vill alla gro

köpte du "riktig" Kaki eller var det Sharonfrukt/Sharon? När jag kollade i min fruktbok så stod det att Kaki är den ursprungliga vilda varianten från Kina/Japan medan Sharon är den förädlade sorten som odlas främst i Israel och medelahavsområdet. Jag har aldrig sett äkta Kaki i affären så jag blev lite nyfiken.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          flaxss
          Inlägg 13-02-2007, 18:02
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 17:42)
          CITAT (flaxss @ 12-02-2007, 20:42)
          i dag köpte jag
          passionsfrukt
          trädtomat
          pepino
          kaki

hoppas dom vill alla gro

köpte du "riktig" Kaki eller var det Sharonfrukt/Sharon? När jag kollade i min fruktbok så stod det att Kaki är den ursprungliga vilda varianten från Kina/Japan medan Sharon är den förädlade sorten som odlas främst i Israel och medelahavsområdet. Jag har aldrig sett äkta Kaki i affären så jag blev lite nyfiken.

hmmm det vet jag inte unsure.gif

hur ser man skillnad , kommer inte ihåg vad den hette i affären bara att det är en sån orange frukt som liknar kaki och sharon , men hmm då är det kanske sharon då .

kan ju kolla vid fruktdisken igen när jag ska handla

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-02-2007, 18:57
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (flaxss @ 13-02-2007, 18:02)
          hur ser man skillnad , kommer inte ihåg  vad den hette i affären bara att det är en sån orange frukt som liknar kaki och sharon , men hmm då är det kanske  sharon då .

Jag citerar boken "Exotiska frukter";

...som omogna är de flesta Kaki-sorter oätliga på grund av att frukten innehåller höga halter av sammandragande garvämnen. Under mognadsprocessen bryts dessa ämnen ned, och frukten får en angenäm smak. Den mogna kakin skall vara orangeröd och inuti geléartad. Den bör då ätas med sked.
          Fruktköttet är mycket rikt på A-vitamin och har ett högt näringsvärde. Numera finns det garvsyrefria sorter som är mycket delikata. Den mest kända av dem är Sharonfrukten som vi importerar från Israel. den äts omogen när den är fast och kan lätt skäras i klyftor.,...

Det verkar som om det som skiljer dem åt är att man äter dem vid olika mognadsgrad och de har olika konsistens.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          flaxss
          Inlägg 13-02-2007, 19:29
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 18:57)
          CITAT (flaxss @ 13-02-2007, 18:02)

hur ser man skillnad , kommer inte ihåg  vad den hette i affären bara att det är en sån orange frukt som liknar kaki och sharon , men hmm då är det kanske  sharon då .

Jag citerar boken "Exotiska frukter";

...som omogna är de flesta Kaki-sorter oätliga på grund av att frukten innehåller höga halter av sammandragande garvämnen. Under mognadsprocessen bryts dessa ämnen ned, och frukten får en angenäm smak. Den mogna kakin skall vara orangeröd och inuti geléartad. Den bör då ätas med sked.
          Fruktköttet är mycket rikt på A-vitamin och har ett högt näringsvärde. Numera finns det garvsyrefria sorter som är mycket delikata. Den mest kända av dem är Sharonfrukten som vi importerar från Israel. den äts omogen när den är fast och kan lätt skäras i klyftor.,...

Det verkar som om det som skiljer dem åt är att man äter dem vid olika mognadsgrad och de har olika konsistens.

ahh min var rätt så (fast) och kunde skäras väldigt lätt i klyftor och var väldigt väldigt sliskig och söt . så jag tror det är en sharon . men wub.gif
          det kvittar hoppas det kommer upp plantor två mini mini små frön fanns

tack för hjälpen wub.gif

Citera
          Jonas70
          Inlägg 14-02-2007, 13:35
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Jag fick ett par frön Guayaba av en odla-kompis. Är det någon som odlat den? När är det dags att så? Kan man ha den i växthuset i sommar? Kan man få den att övervintra?

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-02-2007, 13:37
          Länk hit: #56

Medlem

Ingen aning -men det borde väl gå bra ? Du får testa o berätta smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          malin72
          Inlägg 14-02-2007, 15:09
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (Jonas70 @ 14-02-2007, 13:35)
          Jag fick ett par frön Guayaba av en odla-kompis. Är det någon som odlat den? När är det dags att så? Kan man ha den i växthuset i sommar? Kan man få den att övervintra?

svarade i andra tråden
          men jag ska be sambon läsa från sidorna på goggle så återkommer jag...men så nu för dom har inte växt snabbt här iallafall smile.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-02-2007, 14:25
          Länk hit: #58

Medlem

Fick med mig en papaya hem från affären, ska bli spännande att se om fröna gror. Sedan läste jag att de är skildkönade träd så jag får så många om jag vill ha frukt, måste minst en av varje. En Carambol hoppade ned i korgen oxå.
          Nu blir det snart trångt i fönstret laugh.gif

Jag följer guavafrönas utveckling med spänning. Ska visst vara en jättenyttig frukt att äta.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jonas70
          Inlägg 15-02-2007, 16:45
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

CITAT (malin72 @ 14-02-2007, 15:09)
          CITAT (Jonas70 @ 14-02-2007, 13:35)

svarade i andra tråden
          men jag ska be sambon läsa från sidorna på goggle så återkommer jag...men så nu för dom har inte växt snabbt här iallafall smile.gif

Jag ska så dem imorgon. Lovar att återkomma till dig om resultaten.
          Hur lång tid tog det för dina att gro?

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          jegi
          Inlägg 15-02-2007, 17:39
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

CITAT (Leocarpus @ 15-02-2007, 14:25)
          Fick med mig en papaya hem från affären, ska bli spännande att se om fröna gror. Sedan läste jag att de är skildkönade träd så jag får så många om jag vill ha frukt, måste minst en av varje. En Carambol hoppade ned i korgen oxå.
          Nu blir det snart trångt i fönstret laugh.gif

Jag följer guavafrönas utveckling med spänning. Ska visst vara en jättenyttig frukt att äta.

Min erfarenhet av papaya är att det är lätt att få dem att gro men svårt att vidmakthålla dem vid liv. Det tror jag beror på att dom vill ha mkt fuktigt och varmt. Däremot går både guava och carambol lätt att hålla vid liv i fönstret. Dom blir rätt rangliga men fr a carambolen blir riktigt vacker.
          Frukt kan nog bli knivigt att få med mindre än ett växthus med vintervärme.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 11:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon