|
|
  |
Olaglig abort |
|
|
askar
|
09-02-2007, 20:09
|
Gäster

|
Öht så tycker jag inte att vi som inte behövt genomgå abort, ska diskutera detta ämne desto mer. Det är omöjligt för oss att veta vad anledning är till att man väljer/tvingas välja detta alternativ.
Moralister finns det nog av , som bara gör livet än värre för dem som av en eller annan anledning hamnat där. Lägg inte sten på börda!
|
|
|
|
|
09-02-2007, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Väldigt bra sagt Agneta
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Stintan43 @ 09-02-2007, 20:52) Väldigt bra sagt Agneta  Jag tycker nog detsamma. Risken finns att man omedvetet sårar någon som inte mår så bra
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Inga samvetskval nu Bettis, även svåra ämnen behöver ventileras. Personligen har jag inget emot abort men det skall ske efter noggrant övervägande. Jag vill dock även blanda in fadern i den diskussionen. Sen har jag synpunkter på den senaste tidpunkten för abort, för mig finns ingen sådan. Även om man vid aborten upptäcker att fostret lever tycker jag att operationen skall fullföljas. Beslutet är fattat, ingen återvändo.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
askar
|
09-02-2007, 21:43
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2007, 21:36) Inga samvetskval nu Bettis, även svåra ämnen behöver ventileras. Personligen har jag inget emot abort men det skall ske efter noggrant övervägande. Jag vill dock även blanda in fadern i den diskussionen. Sen har jag synpunkter på den senaste tidpunkten för abort, för mig finns ingen sådan. Även om man vid aborten upptäcker att fostret lever tycker jag att operationen skall fullföljas. Beslutet är fattat, ingen återvändo. Från min sida var inte ämnat att ge några samvetskval till trådskaparen. Jag tycker bara att vi som inte har genomgått detta, inte ska hålla på att diskutera och lägga ytterligare sten på börda på dem som ... Att du Gossen Ruda, till o med börjar diskutera ev levande foster... Det tycker jag är osmakligt och under nivå.
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Agneta har en vettig ståndpunkt - för övrigt är rätten till fri abort något jag försvarar i allra högsta grad , baserat på mina yrkesår inom gynekologi -under de år då sk tvåläkarintyg var nödvändiga för aborter , vilket var något före min tid -Gjordes lika många aborter som nu -men icke sterila olagliga och på alla sätt förfärliga ... för dem som inte orkade genomgå den processen . Jag tycker vi har en bra abortlag i Sverige -därmed inte sagt att mer pengar till ungdomsmottagningar vore bra Det finns bra preventiv medel , om man bara använder dem Släcker ett liv debatten går jag inte ens in på -hur fungerar spiral tror ni ?
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:59
|

Medlem

|
Det är en definitionsfråga, börjar livet när spermien har hittat ägget, när fostret lämnat mamman eller nån gång däremellan? Det tråkiga är att det rent fysiskt går att klara väldigt små foster men dom får en dålig start på livet och problemen fortsätter sen. Vilket är etiskt riktigt? Hur mår mamman som bestämt sig för abort men som ändå får ta hand om ett oönskat barn?
--------------------
|
|
|
|
|
09-02-2007, 22:03
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:56) /-----/ Jag tycker vi har en bra abortlag i Sverige -därmed inte sagt att mer pengar till ungdomsmottagningar vore bra Det finns bra preventiv medel , om man bara använder dem Släcker ett liv debatten går jag inte ens in på -hur fungerar spiral tror ni ? Det sista är också en definitionsfråga. Är ett preventivmedel nånting som förebygger befruktning eller graviditet? Spiralen står mitt emellan, den förhindrar inte befruktning men förhindrar graviditet. När börjar livet?
--------------------
|
|
|
|
|
09-02-2007, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Gita @ 09-02-2007, 20:01) Det finns ju både bra preventivmedel och dagenefterpiller. Gita Inte alltid det räcker Gita, pratar av egen erfarenhet tyvärr När jag och min man precis träffats så blev jag gravid...jodå vi skyddade oss. Kondomen sprack, fick dagen-efter-piller dagen efter men det hjälpte inte...fick veta efteråt att det är inte alltid de gör det (folk verkar tro att det är klappat och klart om man tar pillret men så lätt är det alltså inte). Eftersom vi nyss träffats, jag varken hade vettig utbildning eller jobb (=lägsta föräldrapenningen, nu är den 60:-/dag före skatt, vad den var då vågar jag inte ens tänka på) och vi bodde 35 mil ifrån varann vid tillfället så bestämde vi gemensamt att det var det enda rätta att göra en abort. Vi ångrar oss inte ett dugg, nu när vi ser tillbaka så vet vi att det var det rätta beslutet. Jag tror inte det är många kvinnor som använder abort som rent preventivmedel. Även om man bestämt sig så är det ju en känslomässig förlust av vad som kunde blivit...man måste vara rätt kall som människa om man bara kan gå in och göra abort efter abort utan att bry sig ett dugg. Jag hoppas i alla fall att såna människor är lätträknade Hörde förresten för nån månad sen om ett land, kommer tyvärr inte ihåg vilket, som hade förbjudit abort nu. Det har tydligen varit förbjudet innan också förutom vid våldtäkt, incest osv. Nu var ÄVEN DET förbjudet. Det spelade alltså ingen roll om du hade blivit våldtagen eller din farsa satt på dig...du fick inte göra abort ändå Det spelade inte ens nån roll om det var fara för mammans liv, men hallllåååååå, om mamman dör så dör ju även barnet också???. Hur sjukt är inte det då???Och vilka är det då som bestämmer dessa sjuka regler....JO, just MÄN som inte har en j-la aning om vad det handlar om! Usch, vad  jag blir bara jag tänker på det.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
09-02-2007, 23:24
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:43) /.../ Jag tycker bara att vi som inte har genomgått detta, inte ska hålla på att diskutera och lägga ytterligare sten på börda på dem som ... /.../ Jag tycker nog att man ska kunna diskutera ämnet även om man inte genomgått en abort. Vore märkligt tycker jag om bara de som genomgått en abort skulle få ha synpunkter. Vem säger att inte någon av oss som inte genomgått en abort kan hamna i detta läget själva? Eller våra döttrar? Ämnet är så viktigt att det bör diskuteras. CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:56) /.../ Jag tycker vi har en bra abortlag i Sverige -därmed inte sagt att mer pengar till ungdomsmottagningar vore bra Det finns bra preventiv medel , om man bara använder dem /.../ Jag håller med. Självklart ska vi ha kvar rätten till abort i Sverige och jag önskar alla länder hade samma inställning. Sedan är det viktigt att ha bra ungdomsmottagningar där unga tjejer och killar får bra information om hur de ska skydda sig mot både oönskade graviditeter och annat.
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2007, 00:13
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (alle @ 09-02-2007, 18:45) Jo, men när barnet är oönskat, vad är det för liv som den erbjuds då? Fast avbrytandet av graviditeten är ju inte lagligt för att skona barnet, utan kvinnan, om jag fattat historien rätt. Det finns ju mängder av personer som vill adoptera barn. I Oslo görs det nu lika många aborter som det föds barn, hur det är i Sverige vet jag inte. Inte heller vet jag om detta ska anses vara ett problem, jorden är väl inte direkt underbefolkad, men det hela manar till eftertanke möjligen. Jag är hur som helst för 'fri' abort av pragmatiska skäl. Kanske av övriga skäl också, men frågan är inget jag ägnat mycken tankemöda åt. När börjar livet? När hjärtat börjar slå? När nervsystemet börjar sända signaler? När man klarar sig utanför livmodern? När man är döpt? När första celldelningen sker? Svårt. Oavsett vilket så är graviditet för många kvinnor en ren fälla (på allvar), och abort kan vara en lösning. Kanske bör lagstiftningen ge även fäder mer rättigheter. Inte alls några rättigheter över att bestämma om kvinnan ska göra abort eller ej, där måste hon ha slutgiltiga ordet. Däremot kanske det är rimligt att mannen innan födseln officiellt kan avsäga sig faderskapet. Det är ju en mindre sak än att göra abort, eller adoptera bort barnet. (OBS! Jag menar inte att det är BRA att avsäga sig faderskap, det kan nog anses rätt så fähundskt, men rätten bör kanske finnas)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
10-02-2007, 00:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2007, 23:56) Hon har rätt!!!!
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2007, 01:10
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Nej det har hon inte ... och hur hon kan vara talesman/kvinna för miljoner kvinnor fattar jag inte heller ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
10-02-2007, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 538
Medlem nr: 7 535

|
CITAT (Farbror Blå @ 10-02-2007, 00:22) CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2007, 23:56) Hon har rätt!!!! Du skulle möjligtvis kunna uttrycka dej så diplomatiskt att du TYCKER att hon har rätt. Något annat har du inte befogenhet att säga!
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2007, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Förbjuds abort kommer det att göras illegat av kvackare med galge eller stickor och då kommer en massa kvinnor att dö.
Är det ett bättre alternativ?
Än har INGEN kommit med konstruktiva förslag hur vi löser problemet. Gör inte det här till ett skyttegravskrig, där båda sidor försvarar sin ståndpunkt utan intresse av konflikten som sådan eller av att lösa problemet.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-02-2007, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Läste i tidningen att det är röstning imorgon i portugal, ja eller nej till abort.
Nejsidan har tydligen varit mest effektiv i sina kampanjer de har fått stora summor amerikanska pengar. (varför är amerikaner inblandade i allt egentligen???)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
10-02-2007, 11:57
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 10-02-2007, 11:44) /.../ Än har INGEN kommit med konstruktiva förslag hur vi löser problemet. Gör inte det här till ett skyttegravskrig, där båda sidor försvarar sin ståndpunkt utan intresse av konflikten som sådan eller av att lösa problemet. Jo, men det har väl flera gjort? Man ska angripa problemet genom bättre förebyggande arbete, genom att informera ungdomar (som ju är framtidens vuxna) om vikten av att skydda sig så att de inte hamnar i en situation där de måste överväga abort. Precis som de flesta här säger så löser man inte problemet med de många aborterna genom att förbjuda abort. Det är i andra änden man måste arbeta, genom förebyggande arbete. Genom att få unga kvinnor medvetna om det här och genom att visa dem hur viktigt det är att de är rädda om sig själva och sin kropp.
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2007, 12:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (faith @ 10-02-2007, 11:57) CITAT (LadyG @ 10-02-2007, 11:44) /.../ Än har INGEN kommit med konstruktiva förslag hur vi löser problemet. Gör inte det här till ett skyttegravskrig, där båda sidor försvarar sin ståndpunkt utan intresse av konflikten som sådan eller av att lösa problemet. Jo, men det har väl flera gjort? Man ska angripa problemet genom bättre förebyggande arbete, genom att informera ungdomar (som ju är framtidens vuxna) om vikten av att skydda sig så att de inte hamnar i en situation där de måste överväga abort. Precis som de flesta här säger så löser man inte problemet med de många aborterna genom att förbjuda abort. Det är i andra änden man måste arbeta, genom förebyggande arbete. Genom att få unga kvinnor medvetna om det här och genom att visa dem hur viktigt det är att de är rädda om sig själva och sin kropp. Håller med dig. Dessutom ska man komma ihåg att abort inte är helt säkert, det kan tillstöta komplikationer. Man kan alltid lita på att du kommer med bra förslag Faith
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-02-2007, 12:05
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 10-02-2007, 12:04) Man kan alltid lita på att du kommer med bra förslag Faith  Nu fick jag en klump i halsen..  Tack
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|