När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.
Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.
Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.
1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden. 2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde. 3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna. 4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet. 5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.
Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.
- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant. - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera. - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt. - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.
Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen. Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.
När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.
Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.
Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös.
|