CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2007, 09:55)
Här finns också en islyssnare. När tempen sjunker på kvällen börjar isarna krympa och spricka. Man kan höra hur sprickorna löper fram och tillbaka, särsklit om en spricka löper runt stranden. Den kan börja vid motsatta stranden och sen kan höra hur den fortsätter runt sjöänden och till slut passera förbi där jag bor. Ljudet skiljer sig beroende på istjockleken, tunn is har ljusare klang än tjock is. När isen blivit 3-4 dm tjock låter den som åska och ibland kan huset skaka.
Många gånger har jag hört det "sjunga" i isarna, det är mäktigt och läckert. Men de här ljuden jag fick höra i fredags, har jag faktiskt aldrig hört förut.
Jag bor ju inte vid vattnet.
Vad det är som låter, när isen bildas och lägger sig, det vet jag inte, men det visslar, "blåser", viskar och sjunger - på ett annat sätt än när "isen sjunger" - som jag hört förut.
Vilket av alla is-sjungar-fenomen det är du beskriver Ruda, vet jag inte. Jag vet ju inte ens vad det är jag själv beskriver. Vet bara att det låter som att vara mitt i havet omgiven av valar som visslar och sjunger.
Nä, där har jag förstås inte heller varit, bara sett/hört på TV...
Jag vet inte ens vad jag skriver

. Ju.