Lars-Olof Arvids
Idag på morgonen sprang en fin räv förbi i fårhagen nedanför mitt hus. Den hade yvig päls och verkade helt frisk. När jag gick ut lite senare hörde jag den ropa flera gånger nerifrån hagen, och så fick jag syn på den igen. Många tycker att rävens parningsrop låter otäckt, men för mig ger det en fin vildmarkskänsla. När räven hade försvunnit kom hyresvärdens hund springande. Han var förstås också nyfiken, men efter ett tag fick jag med mig honom upp till matte igen. Hon blev glad när jag berättade om räven. Rävar ser man så sällan numera, och så länge hönsen är inomhus kan han gott springa här. En fin inställning tycker jag.

Olle
Fenja
Visst bli man glad när man ser friska fina rävar, de är så vackra i sin vinterpäls! Håller med om att det är en sund inställning!
Mvh
Fenja
malin72
ja jag tycker så mycket om rävar wub.gif wub.gif
i några år har vi haft en frisk räv runt området,folk blev så rädda för den för att den blev så tam.....
sambon skulle skrämma bort den en gång och kastade en bandyboll mot den,då tog den bollen i munnen och sprang iväg ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif alla sog och stirrade och sonen sprang efter sin boll laugh.gif laugh.gif laugh.gif

sen brukade den leka tittut mellan staketet var jätte rolig,en kväll när jag gick från tvättstugan tyckte jag att jag hade någon vid mig och tittade ner och den gick brevid mig hela vägen hem wub.gif wub.gif

sorligt nog har den inte visat sig i år,tror nog att den blev infångad för att den inte skulle finnas i ett område sad.gif
zaaritha
Såg i förrgår spår efter den sabla mården, efter gick ett pärlband av rävspår o efter dem, spår av vår hund, Tessi!
Läste på nätet att rävar jagar mård?!
Vore så bra om räven jagade bort mården!
stennie
Rävar är jättefina!

Måste få visa denna som kommer och hälsar på hos min sambos kusin. wub.gif

Varje kväll kom hon och fick en twix och lite kallskuret!

Twixen tog hon först, sen kom hun tllbaks lite senare för köttet! tongue.gif
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-02-2007, 12:16)
Många tycker att rävens parningsrop låter otäckt, men för mig ger det en fin vildmarkskänsla.

Det är fina upplevelser, att få vara "delaktig" i. Och det finns så många sinnen att uppleva naturen med.

Ögonen är förstås en stor lycka att få se med, men man ska inte underskatta de andra sinnena; lukt, hörsel, känsel. Det kan vara så mäktiga upplevelser.

Var själv med om en mäktig upplevelse i fredags kväll, när termometern sjönk kraftigt och isen frös till. Det sjöng och smällde, visslade och böljade från alla håll och kanter i mörkret över och utmed Mälarens vatten.

Jag kan inte förklara ljudet, det närmaste jag kan komma är valarnas sjungande och visslande som ljuder genom vattnet. Det var som ett levande väsen, ett enormt osynligt jättedjur.

Jag och Hjärtevän stod tysta och stilla och helt andäktiga i minst en halvtimme utan att ens röra oss.

Lommens rop över vattnen i gryningstimman, eller kattugglans läten i natten, är också sådana där ljud som skapar stora andäktiga stunder.
Gossen Ruda
Här finns också en islyssnare. När tempen sjunker på kvällen börjar isarna krympa och spricka. Man kan höra hur sprickorna löper fram och tillbaka, särsklit om en spricka löper runt stranden. Den kan börja vid motsatta stranden och sen kan höra hur den fortsätter runt sjöänden och till slut passera förbi där jag bor. Ljudet skiljer sig beroende på istjockleken, tunn is har ljusare klang än tjock is. När isen blivit 3-4 dm tjock låter den som åska och ibland kan huset skaka.

Bträffande rävar så har jag roligt nog på senare är sett mer och mer rävspår. Risken är väl att jägarna börjar skjuta av beståndet.
Anki på Öland
Öland har ju varit förskonat från rävskabb till för något år sedan. En jakthund som tog med det från fastlandet..... Nu är tyvärr en stor del av rävbeståndet drabbat och rävarna drar sig in i samhällena för att hitta mat. Man märker det mest på att så många sällskapshundar plötsligt drabbats av rävskabb. Så här hoppas jag jägarna hjälper till att avkorta lidandet för drabbade rävar!
Anki
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2007, 09:55)
Här finns också en islyssnare. När tempen sjunker på kvällen börjar isarna krympa och spricka. Man kan höra hur sprickorna löper fram och tillbaka, särsklit om en spricka löper runt stranden. Den kan börja vid motsatta stranden och sen kan höra hur den fortsätter runt sjöänden och till slut passera förbi där jag bor. Ljudet skiljer sig beroende på istjockleken, tunn is har ljusare klang än tjock is. När isen blivit 3-4 dm tjock låter den som åska och ibland kan huset skaka.

Många gånger har jag hört det "sjunga" i isarna, det är mäktigt och läckert. Men de här ljuden jag fick höra i fredags, har jag faktiskt aldrig hört förut.
Jag bor ju inte vid vattnet.

Vad det är som låter, när isen bildas och lägger sig, det vet jag inte, men det visslar, "blåser", viskar och sjunger - på ett annat sätt än när "isen sjunger" - som jag hört förut.

Vilket av alla is-sjungar-fenomen det är du beskriver Ruda, vet jag inte. Jag vet ju inte ens vad det är jag själv beskriver. Vet bara att det låter som att vara mitt i havet omgiven av valar som visslar och sjunger.
Nä, där har jag förstås inte heller varit, bara sett/hört på TV...

Jag vet inte ens vad jag skriver blink.gif . Ju.
Gossen Ruda
Isen kan låta på många olika sätt, särskilt när den är tunn. Men vi kanske skulle skapa en istråd i så fall eftersom det här är en rävtråd. rolleyes.gif
Wilmer
Räven raskar över isen................ tongue.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Wilmer @ 11-02-2007, 23:04)
Räven raskar över isen................ tongue.gif

laugh.gif laugh.gif

För mig får ni gärna skriva om isen här! Den sjunger så läckert på "min" lilla sjö också, även om det tog tid innan den lade sig denna vintern.

Stennie, det är härligt när rävar blir så orädda att de kommer fram och vill ha mat! wub.gif För kanske 10-15 år sedan, när jag jobbade i Tiveden, hade vi en sådan orädd räv som brukade komma fram till bageriet och ville ha bullar.

Olle
Lars-Olof Arvids
Här kan ni lyssna på rävläten:
http://www.angelfire.com/ar2/thefoxden/sounds.html

Olle
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-02-2007, 09:03)
Här kan ni lyssna på rävläten:
http://www.angelfire.com/ar2/thefoxden/sounds.html

Olle

Att de kan få fram så många ljud visste jag inte ohmy.gif
Aries
*flyttar*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon