| |
|
  |
Min Chiliodling 2007 |
|
|
|
|
05-04-2007, 18:46
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
En ung chili kan vara känslig för kyla, men även för solsveda. Om jag hade ett växthus skulle jag börja med att bära ut chilin i växthuset några timmar under dagen och sen ta in den igen under minst en veckas tid. Eventuellt ska den till och med skuggas lite i början, t.ex. kan man täcka den med ett lager fiberduk.
När chilin väl har stått ute hela sommaren tål den både sol och enstaka frostnätter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2007, 21:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
Jag har läst i någon trädgårdsbok att chilin inte blommar om temperaturen går under 15 grader, vet inte om det stämmer men kanske är det värt att tänka på i alla fall. Jag har 10 olika sorter i år, kommer dock inte ihåg dem just nu....
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2007, 09:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
Mina habaneros har precis tittat ovanför perliten nu, men det känns nästan lite sent för att kunna få någon skörd? För jag såg på påsen att man redan kunde börja sätta chilin i feb, och jag satte mina för ca någon vecka sedan... Gustav: Funkar lågenergilampan bra?  Är det något liknande denna? http://www.trgcomp.se/trgse/internet/desig...CategoryID=4410
Redigerat av Tobb: 07-04-2007, 09:14
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
|
|
Pjater
|
07-04-2007, 12:17
|
Gäster

|
Det var ju billiga LE-lampor, på Swedish growsystem tar de 800:- kronor för dem.
Redigerat av Pjater: 07-04-2007, 12:19
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2007, 11:55
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
CITAT (Tobb @ 07-04-2007, 10:13)  Mina habaneros har precis tittat ovanför perliten nu, men det känns nästan lite sent för att kunna få någon skörd? För jag såg på påsen att man redan kunde börja sätta chilin i feb, och jag satte mina för ca någon vecka sedan... Du hinner nog få skörd ändå. Första gången jag odlade chili sådde jag i början av mars och de första habanerofrukterna mognade i början av augusti. Jag plockade in plantorna när det började bli kallt ute och fick en andra skörd i början av november. Tricket med habanero är att ställa den varmt och soligt så fort den börjar blomma, för annars verkar inte blommorna producera något pollen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2007, 13:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
det kan säkert gå. driv på dem genom att förlänga dygnets ljustimmar, plantera om vid fler tillfällen. o sen som sagt, c.chinense gillar värme. om du kan förlänga säsongen i växthuset så gör det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2007, 08:18
|

Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580

|
CITAT (noora @ 05-04-2007, 19:46)  En ung chili kan vara känslig för kyla, men även för solsveda. Om jag hade ett växthus skulle jag börja med att bära ut chilin i växthuset några timmar under dagen och sen ta in den igen under minst en veckas tid. Eventuellt ska den till och med skuggas lite i början, t.ex. kan man täcka den med ett lager fiberduk.
När chilin väl har stått ute hela sommaren tål den både sol och enstaka frostnätter. Jag har plast på m itt växthus, så sveda behöver jag nog inte oroa mig för, eller?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2007, 16:32
|

Medlem

|
CITAT (Jonas70 @ 10-04-2007, 09:18)  Jag har plast på m itt växthus, så sveda behöver jag nog inte oroa mig för, eller? mitt växthus har långsidorna mot väst och öst. jag märker skillnad på capsicumplantorna när de står på västansidan, dvs sidan med morgonsol. då blir de lätt svedda. de rackarna gillar kvällssol, det är helt uppenbart. vad är det för plast du har?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2007, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580

|
CITAT (Preussen @ 10-04-2007, 17:32)  mitt växthus har långsidorna mot väst och öst. jag märker skillnad på capsicumplantorna när de står på västansidan, dvs sidan med morgonsol. då blir de lätt svedda. de rackarna gillar kvällssol, det är helt uppenbart. vad är det för plast du har? Det är Willabs kanalplast. Vad har du? Förresten går väl solen upp i öst, så morgonsolen måste väl nå östsidan mest?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2007, 14:45
|

Medlem

|
CITAT (Jonas70 @ 11-04-2007, 10:48)  Det är Willabs kanalplast. Vad har du? Förresten går väl solen upp i öst, så morgonsolen måste väl nå östsidan mest?  det har du förbannat rätt i, det är jag som är dazed and confused som Led Zepplin så stillsamt sjunger tror att du kan vara lugn med din plast.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2007, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
HJÄLP!!  Jag upptäckte just att det finns mögel i några av min chilikrukor, där mina små plantor står!! Möglet måste ha kommit fort eftersom jag inte märkt det tidigare, brukar ändå kolla till dem varje dag... Det är liksom rostbrunt, och det verkar sprida sig fort, för tidningarna som ligger under för att skydda fönsterbrädan har oxå fått mögel på sig... Jag fick snabba svar i en egen tråd om det här, tack för det Noora och Gurkan!  Så problemet är inget problem längre... Möglet var förmodligen svamp och alger, btw...
Redigerat av uteplatsen: 25-04-2007, 19:58
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
|
27-04-2007, 09:26
|

Medlem

|
Jag skulle behöva hjälp med identifiering av mina chiliplantor... Som någon kanske minns sådde jag en blandning av C annuum, sorterna är Early Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Buldog Hungarian Spice. Eftersom de inte var separat förpackade vet jag inte vilka plantor som är av vilken sort... Plantorna är nu 2 månader och 3 veckor gamla och börjar bli ganska olika stora. Jag funderar på om storleken kan vara en ledtråd till vilken sort de är? För övrigt har jag svårt att se skillnad på dem, tycker bladen ser lika ut, men kanske någon med mer erfarenhet ser större skillnader... Jag vore jättetacksam om ni tar en titt på mina bilder och försöker hjälpa mig identifiera dem! störst o minst.JPG Här ser man den stora skillnaden på den största och minsta chilin - 13 resp 4 cm! Fast de såddes samma dag, har omskolats samtidigt, stått under samma lysrör... chili 7 cm.JPG Mellanstorleken på chili sådd 4 feb är, den 25 april, ca 7-8 cm. största uppifrån.JPG minsta uppifrån.JPG förgrenad.JPG En av de mellanstora chilisarna har redan delat sig i två grenar.
Redigerat av uteplatsen: 27-04-2007, 09:48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-04-2007, 10:01
|

Medlem

|
förgrenad.JPG Den förgrenade chillin framifrån.
Redigerat av uteplatsen: 27-04-2007, 10:02
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-04-2007, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 324
Medlem nr: 5 306

|
Jo, jag har haft just den här fröblandningen. Vad jag kan minnas var det ingen större skillnad på just plantorna. De hade samma slags form på bladen och förgrenade sig efter ett par bladpar eller så. Det enda jag kan komma på är att Boldog Hungarian Spice hade något grövre stam än de båda andra, och att Early Jalapeno var den som trots namnet fick frukt sist. Men jag vet inte om man kan se det så här tidigt.
Av det jag sått i år har jag märkt att det är skillnad i längd på samma sorter. Jag har till exempel två Serrano, den ena är efter två månader 11 cm och den andra 6 cm, trots samma odlingsvillkor. Därför tror jag inte längden kan användas för att bestämma sort (det beror nog snarare på det enstaka fröets kvalitet).
Dina plantor ser fina ut annars. Jag har inte haft någon som förgrenat sig så snabbt som den på den sista bilden. I allmänhet gör de inte det förrän de får blommor.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2007, 08:12
|

Medlem

|
det är alla C.Annum och som myrtille skrev så är det nu svårt att se vilken som är vilken. när jag själv sådde denna blandning hade jag turen att få en av var sort när jag skolade om från frösådden.
Redigerat av Preussen: 28-04-2007, 08:13
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2007, 10:37
|

Medlem

|
CITAT (myrtille @ 27-04-2007, 22:54)  Jo, jag har haft just den här fröblandningen. Vad jag kan minnas var det ingen större skillnad på just plantorna. De hade samma slags form på bladen och förgrenade sig efter ett par bladpar eller så. Det enda jag kan komma på är att Boldog Hungarian Spice hade något grövre stam än de båda andra, och att Early Jalapeno var den som trots namnet fick frukt sist. Men jag vet inte om man kan se det så här tidigt.
Av det jag sått i år har jag märkt att det är skillnad i längd på samma sorter. Jag har till exempel två Serrano, den ena är efter två månader 11 cm och den andra 6 cm, trots samma odlingsvillkor. Därför tror jag inte längden kan användas för att bestämma sort (det beror nog snarare på det enstaka fröets kvalitet). Ok, ja då kanske man inte kan använda sig av storleken... CITAT (myrtille @ 27-04-2007, 22:54)  Dina plantor ser fina ut annars. Jag har inte haft någon som förgrenat sig så snabbt som den på den sista bilden. I allmänhet gör de inte det förrän de får blommor. Roligt att höra! Nybörjartur...  CITAT (Preussen @ 28-04-2007, 09:12)  det är alla C.Annum och som myrtille skrev så är det nu svårt att se vilken som är vilken. när jag själv sådde denna blandning hade jag turen att få en av var sort när jag skolade om från frösådden. Oj, vilken röta!  Sparade du tre st, och de var olika sorter? Jag hade ju ånget vid omskolningen eftersom jag slängde några, tänk om det var de enda av en viss sort! Men jag har fortf 18 (av 25) kvar så några av varje sort borde det ju vara...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2007, 09:23
|

Medlem

|
CITAT (uteplatsen @ 28-04-2007, 11:37)  Ok, ja då kanske man inte kan använda sig av storleken... Roligt att höra! Nybörjartur...  Oj, vilken röta!  Sparade du tre st, och de var olika sorter? Jag hade ju ånget vid omskolningen eftersom jag slängde några, tänk om det var de enda av en viss sort! Men jag har fortf 18 (av 25) kvar så några av varje sort borde det ju vara... jag är fortfarande väldigt nöjd över min fingertoppskänsla  nåväl. i helgen planterar jag ut mina capsicumplantor i djuppbädden. Det är främst olika soters Jalapeno (C.Annum), Habanero (C.Chinense) och Aji (C.Baccatum). Dessutom 2 st Manzano (C.Pubescens) som jag sätter i nergrävd kruka. Äntligen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2007, 14:28
|
Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 7 640

|
Liten uppdatering!
Mina Chilisar har växt fantastiskt bra i år. Mina övervintrade Carribean Red Habaneros ger redan fina frukter, mina Anaheim är robusta å börjar sätta lite frukt också. Min rocoto blommar i lila väldigt vackert, tabascoplantorna är kompakta och härliga! Min jamaican Bell är VÄLDIGT hög;) i övrigt är alla plantor väldigt buskiga och friska!
Jag ska plantera om dem i 5 liters krukor idag och i början på juni sätter jag ut dem utomhus i 10-20 liters krukor!
Eftersom jag bor i en etta utan balkong så är det mer platsbrist än vanligt och jag ger bort plantor till vänner och bekanta!
Kul med ett så stort chiliintresse bland alla! Kul att läsa om alla som odlar!!
/gustav
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2007, 19:55
|

Medlem

|
Jag håller med Gustav om att det är kul med så många chiliodlare! För min del är det ju första året, bra med många att fråga! Nu har några av mina fått blomknoppar! Det känns kul, men jag funderar på om jag borde knipsa av dem, så att plantorna får koncentrera sig på att växa istället... Vad tror ni? De är sådda 4 feb, så de är drygt 2 månader nu. De största med knoppar är 15-18 cm höga, men det är även några på bara ca 10-12 cm som har fått knoppar. Jag tänkte oxå sätta ut dem i juni, det kan fortfarande bli nån frostnatt i maj-juni så vågar inte än...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2007, 21:16
|

Medlem

|
gällande att knipsa av blomsterknoppar så kan man göra det så länge man inte vill ha frukt. men nu ser jag inte anledningen till att göra det, vi är ju i maj och har 4 månader till att få skörd på. visst det varierar i vilken växtzon man odlar i.
det tråkiga med mina plantor i år är att de blivit lite solsvedda men det är mest fernissa.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|