Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 10 11 12 13 14 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min Chiliodling 2007
          gustav1977
          Inlägg 13-06-2007, 13:15
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 7 640

Strålande Maria!!!

Jag brukar köpa en hel del Harissa i butiken och fullkomligt älskar det! Brukar ha det i köttfärs, grytor mm mm. Har aldrig gjort någon Harissa själv dock. Vilket skönt tips!! Använder du receptet på odla.nu? (har inte kollat det än) Hur mycket habanero brukar du ha i?

/gustav

Citera
          Gurkan
          Inlägg 13-06-2007, 13:42
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Harissa brukar också innehålla malen (eller mortlad) spiskummin och korianderfrö. Ruskigt gott till det mesta ... tänk bara på att hållbarheten inte är obegränsad, alltid risk att det börjar mögla eller växa till bakterier i såna här röror även om det står i en burk kylen.

Ett enkelt sätt att konservera chilifrukter är att mixa lika delar chili och vinäger till en pasta och förvara i täta burkar i kylen, naturligtvis kan man ha i vitlök, salt och kryddor efter tycke och smak. Sen är det bara att slänga i en sked av smeten när man lagar mat ... mycket praktiskt. Och gott ...

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Jonas70
          Inlägg 13-06-2007, 14:00
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Väldigt bra tips om vad man kan göra med sina chilisar, och det är välkommet nu när de börjar bli klara för skörd. Man tackar!

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 13-06-2007, 14:15
          Länk hit: #224

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Ja, just det Gurkan - glömde spiskummin (ännu en favoritkrydda)!

Gammal bra tråd

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Österläge
          Inlägg 13-06-2007, 15:11
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (destination @ 13-06-2007, 06:24) *
          Köpte min här http://www.vaggivagg.se/ hoppas man får den idag så jag kan testa...
          Samma pris, men fick för mig att frakten va billigare? Står iofs högst 98kr i frakt på wexthuset, eller är det beroende på hur mycket man beställer? Köpte lite annat på vägg i vägg, frakten hamnade på 59kr.

MVH

Ja, jag hittade oxå den sidan, men vågade inte riktigt beställa eftersom det inte fanns nån kontaktinformation... Väntar med spänning på att du får din flaska! smile.gif När jag endast valde chili focus stod det att frakten skulle bli 0 kr, men det låter ju för bra för att vara sant... På Wexthuset kostar frakten för 1 flaska 33 kr, mailade dem o frågade. Maxpriset 98 kr är oavsett hur mycket du handlar för, frakten blir alltså aldrig över 98 kr.

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          destination
          Inlägg 13-06-2007, 21:00
          Länk hit: #226

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 8 975

CITAT (uteplatsen @ 13-06-2007, 16:11) *
          Ja, jag hittade oxå den sidan, men vågade inte riktigt beställa eftersom det inte fanns nån kontaktinformation... Väntar med spänning på att du får din flaska! smile.gif När jag endast valde chili focus stod det att frakten skulle bli 0 kr, men det låter ju för bra för att vara sant... På Wexthuset kostar frakten för 1 flaska 33 kr, mailade dem o frågade. Maxpriset 98 kr är oavsett hur mycket du handlar för, frakten blir alltså aldrig över 98 kr.

Okej, då va ju frakten inte alls dyr smile.gif

Fick inget idag, kan hända att hon inte hade hunnit få pengarna igår eller att paketet/brevet ligger på posten om det inte fick plats i brevlådan. Återkommer när jag fått sakerna jag beställde.

Har sett att hon som har 'vaggivagg.se' även säljer på tradera under nickname: "IrinaKv"

I år är första gången jag provar att odla chili, gjorde misstaget att smaka på en liten liten chilifrukt (apache). Fy tusan va det brännde i munnen! Glömde att tvätta händerna sen också och kliade mig i ögonen sad.gif plus att det kom in under naglarna och sved värre än att lägga handen på spisplattan, i två dagar. Är det normalt att det känns som ett brännsår på fingarna om man glömmer att tvätta sig? Eller kan det ha berott på att det kom in i huden på något sätt? Apache är på heat level 5, kanske har förväxlat plantan med en starkare? (Har aldrig ätit chili innan:)

Odlar: Demon Red, Pepper (Hot) Super Chilli F1, Thailand, Bailey Piquin, Apache, Salmon, Jalapeno, Krabbpeppar, De Arbol och Capsicum frutescens 'tabasco' Louisianapeppar. Kanske borde ha nöjt mig med ett par sorter första gången men frödemonerna inom mig skriker efter mer och mer fröer ;D

--------------------
          Zon 4 Borås

Citera
          emmapemma
          Inlägg 14-06-2007, 08:49
          Länk hit: #227

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Ni som har chinense-sorter (habanero och sånt) - vilken storlek har ni på slutkrukan? Jag står och tvekar mellan att plantera i 5-6 liters eller 12literskrukor. De är ju trots allt mycket mindre än de andra sorterna chile. help.gif

destination: Capsaicin är väldigt starkt, och kan kännas genom huden om man tillreder starka sorter utan plasthandskar. Har själv lyckats få capsaicin på mina linser. Min man fick hjälpa mig att få ut linserna, för jag kunde inte öppna ögonen själv. Sedan (efter att de legat i linsvätska ett par dagar) satte jag i dem igen, och det var dumt gjort... duh.gif

Olika människor upplever chilestyrkan olika mycket. Mina svärisar kan knappt ha pulveriserad köpe-mild chile i sina maträtter utan att brinna upp, medan jag inte känner av det alls. Så en medium chile kan vara fullt tillräcklig i styrka för vissa människor, medan andra tycker den är alldeles för mild. Dessutom blir frukterna på samma sorter olika starka beroende på växtförhållande, så dina apache kan vara starka jämfört med andras odlade apache.

Citera
          myrtille
          Inlägg 14-06-2007, 09:49
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Chinensorna blir lika stora i slutändan. Det är bara att de växer långsammare - vissa långsammare än andra som t.ex. min Chocolate Habanero. Jag varierar mellan 3, 6 och 11 liter som slutkruka. Eftersom jag har platsbrist kan jag inte ha så stora krukar som jag skulle vilja. Jag har märkt att plantorna anpassar sig efter krukan, dvs. de blir större ju större kruka man ger dem.

Redigerat av myrtille: 14-06-2007, 09:49

Citera
          emmapemma
          Inlägg 14-06-2007, 11:37
          Länk hit: #229

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

OK, men då tror jag att jag köper stora krukor till dem också...

Platsbrist? Moi? rotfl.gif

Citera
          Gurkan
          Inlägg 14-06-2007, 18:17
          Länk hit: #230

Medlem

CITAT (emmapemma @ 14-06-2007, 12:37) *
          .....

Platsbrist? Moi? rotfl.gif

Sluta fåna dig ... det finns alltid plats för "bara en" planta till ... kompiskram.gif

Bifogar lite skrytbilder från idag. Hoppas nån blir avundssjuk. coolgleam.gif

Aji Crystal, Capsicum baccatum. Fruktig och fräsch smak, lite citrustoner i de knappt mogna frukterna. Ger mycket stor skörd på väldigt buskiga plantor. Hyfsat tidig skörd också, från juli fram till frost. Lagom hetta ... stark men inte överdrivet. Vackra blommor (om man tittar nära) dessutom. Från PoD.

Orange Habanero, en av de starkaste och godaste. Har lång utvecklingstid och mognar sent men är väl värd väntan, fantastisk doft av "lösgodis", söt och fruktig och heeeet så det killar i öronen. En planta ger massor !!!! Växthus är att föredra, annars soligt fönster vår och höst och så ute under sommaren. Habanero tillhör släktet Capsicum chinense och är i regel ganska okänsliga mot ohyra (framför allt spinnkvalster) som annars drabbar många chiliplantor. Från Örtagården.com.

Hot Palett, en 'palettbladig' Capsicum annum. Frukterna är upprättstående och smala, vita till en början, sen orangea och röda. Mycket effektfullt. God och stark dessutom. Och fantastiskt vacker ... vissa blad är helt vita, andra brokiga. Blomstjälkarna är helt vita ... frön från Örtagården.com.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-06-2007, 18:21
          Länk hit: #231

Gäster

åhhhh så avis jag blir på er som har chili . jag hade med fick frön av en god vän och dom kom upp började blomma även början till frukter sen så hade sniglarna kalas så där rök alla mina fina chili plantor . men men till nästa år så ska jag har chili är för sent att så nya plantor nu

CITAT (Gurkan @ 14-06-2007, 19:17) *
          Hot Palett, en 'palettbladig' Capsicum annum. Frukterna är upprättstående och smala, vita till en början, sen orangea och röda. Mycket effektfullt. God och stark dessutom. Och fantastiskt vacker ... vissa blad är helt vita, andra brokiga. Blomstjälkarna är helt vita ... frön från Örtagården.com.

den var ju bara så snygg en sån ska jag skaffa till nästa år

Citera
          Gurkan
          Inlägg 14-06-2007, 18:33
          Länk hit: #232

Medlem

Kom hit så kan du ha en redan i år !!!! naughty.gif

Har en till som är cool .... den heter helt enkelt Variegata, får lila blommor och svarta/röda frukter ... frön från Örtagården.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          rosita
          Inlägg 14-06-2007, 18:39
          Länk hit: #233

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

#231: Apropå sniglar, så är chili- och paprikaplantor det allra bästa man kan servera åtminstone mördarsniglar! naughty.gif Numera odlar jag alltid dem i krukor, så blir det lättare att hindra sniglarnas kalas. Första året jag odlade chili och paprika, försvann plantorna dagen efter jag planterat dem i rabatten. Att det kan gå så fort! -cry-.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Gurkan
          Inlägg 14-06-2007, 18:44
          Länk hit: #234

Medlem

Har ännu inte haft problem med sniglar här ... tack-o-lov ... men däremot möss. Förra året när chilifrukterna började bli mogna kom mössen och knaprade hål i frukterna och käkade upp alla fröna. Vissa plantor hade inte en enda frukt kvar.

Antar att det var efter Habaneron dom gick och dränkte sig i vattenkannan ... w00t.gif

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          noora
          Inlägg 14-06-2007, 18:59
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (destination @ 13-06-2007, 22:00) *
          I år är första gången jag provar att odla chili, gjorde misstaget att smaka på en liten liten chilifrukt (apache). Fy tusan va det brännde i munnen! Glömde att tvätta händerna sen också och kliade mig i ögonen sad.gif plus att det kom in under naglarna och sved värre än att lägga handen på spisplattan, i två dagar. Är det normalt att det känns som ett brännsår på fingarna om man glömmer att tvätta sig? Eller kan det ha berott på att det kom in i huden på något sätt? Apache är på heat level 5, kanske har förväxlat plantan med en starkare? (Har aldrig ätit chili innan:)

När jag får stark chili på händerna brukar jag se till att tvätta händerna med kallt vatten. Tvättar man med varmt vatten börjar chilin på händerna brännas mer smile.gif Men det är helt normalt att det kan ta ett par-tre dagar för all chili att gå bort, speciellt om man får det under naglarna smile.gif Jag gillar habanero, så jag börjar bli ganska van vid chili på fingrarna. Till och med torkad habanero sitter kvar på fingrarna i flera dagar... Använd latex-handskar så slipper du chili på fingrarna.

Fast det värsta är när man lagar mat med stark chili och det kommer chiliångor i luften, eller om man mal torkad chili i mortel. Då kan man få chili i näsan och i värsta fall i halsen så att man knappt kan andas.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-06-2007, 19:29
          Länk hit: #236

Gäster

CITAT (Gurkan @ 14-06-2007, 19:33) *
          Kom hit så kan du ha en redan i år !!!! naughty.gif

Har en till som är cool .... den heter helt enkelt Variegata, får lila blommor och svarta/röda frukter ... frön från Örtagården.

åhhh den va snygg också ,, på riktigt att jag kan komma ditt ??

CITAT (rosita @ 14-06-2007, 19:39) *
          #231: Apropå sniglar, så är chili- och paprikaplantor det allra bästa man kan servera åtminstone mördarsniglar! naughty.gif Numera odlar jag alltid dem i krukor, så blir det lättare att hindra sniglarnas kalas. Första året jag odlade chili och paprika, försvann plantorna dagen efter jag planterat dem i rabatten. Att det kan gå så fort! -cry-.gif

mina va med i krukor men sen en morgon så vara alla bladen veck plus så hängde stammarna ihop i trådar dom hade gnagt eller tuggat jätte mycket på stammarna .

Citera
          gustav1977
          Inlägg 18-06-2007, 08:00
          Länk hit: #237

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 7 640

Härliga bilder!!

Kul att se vad ni andra fått fram för fina plantor!

Jag har två frågor idag om två vanliga sorter. Jag har ett gäng Anaheim med många stora gröna frukter, en har börjar bli svart. Vad får Anaheim för färg när den är klar?

Mina jamaican bells har också många frukter med de är ganska små ca 4*5 cm kanske och kompakta. Hur stora blir de, och vilken färg?

Ikväll ska jag göra hemgjord harissa på mina carribean red habs!

/gustav

Citera
          Jonas70
          Inlägg 18-06-2007, 08:52
          Länk hit: #238

Medlem

Jag har oxå Anaheim, och de blir i alla fall röda. Men jag vet inte om det finns flera olika färger på Anaheim. Någon annan som vet det?

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Österläge
          Inlägg 18-06-2007, 09:27
          Länk hit: #239

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

flaxss, du kan få chiliplantor av mig om du vill... smile.gif Jag har planterat om de jag ska spara, har inte plats för alla så ska ge bort dem till vänner o bekanta. Bor du i Skåne eller? Jag bor i Göteborg, så om du har vägarna förbi kan du ju komma o hämta, annars kan jag försöka skicka i posten om du vill.

Tror ni chiliexperter att en planta klarar sig i posten, om jag tar fuktigt papper runt rötterna o lägger i vadderat kuvert? Har fått myntasticklingar på det sättet men chili är kanske känsligare..?

Redigerat av uteplatsen: 18-06-2007, 09:28

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Jonas70
          Inlägg 18-06-2007, 09:38
          Länk hit: #240

Medlem

Är inte plantorna alltför stora så går det säkert bra att skicka dem med posten!

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera

14 sidor V  « < 10 11 12 13 14 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 04:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon