| |
|
  |
Min Chiliodling 2007 |
|
|
|
|
23-06-2007, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
såg igår att min Ivorian Pimente (c.chinense) som jag frösådde i januari iår har börjat sätta till frukt. aji amarillo (c.baccatum) har sedan 2 veckor oxå producerat härligheter och nu är aji benito (c.baccatum) på gång. fish (c.annum) som jag köpte av en välsorterad torghandlare  sätter till frukt och lika så den söta paprikor jag köpte av desamma. nu väntar jag på att övriga 25 plantor oxå ska börja producera.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-06-2007, 22:58
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Har du frukter på Aji Amarillo ? Förra året när jag odlade den började jag se blommor i september ... hann aldrig se några mogna frukter innan frosten. Plantorna var då över 2 m höga !
Mina Fish börjar också blomma nu ... och nästan alla de andra har blommor eller frukter.
Spännande tid nu ... får bli fler rundor med kameran.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
|
|
|
23-06-2007, 23:04
|

Medlem

|
jodå, den blommar och har små frukter på sig. den breder sig fint men är inte så hög som jag trodde att den skulle bli. den är knappt en meter nu och personen som jag fick plantan av har en som är över 1.5 meter. jag tog en ca 3cm lång frukt förra helgen som åt till maten och det var en härlig fräschör och hetta. ska bli spännande och se vart det slutar.
är det någon som har erfarenhet av en baccatum starfish?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 12:09
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 10 169

|
CITAT (uteplatsen @ 18-06-2007, 10:27)  flaxss, du kan få chiliplantor av mig om du vill...  Jag har planterat om de jag ska spara, har inte plats för alla så ska ge bort dem till vänner o bekanta. Bor du i Skåne eller? Jag bor i Göteborg, så om du har vägarna förbi kan du ju komma o hämta, annars kan jag försöka skicka i posten om du vill. Tror ni chiliexperter att en planta klarar sig i posten, om jag tar fuktigt papper runt rötterna o lägger i vadderat kuvert? Har fått myntasticklingar på det sättet men chili är kanske känsligare..? Ett tips om du ska skicka dem är att emballera dem precis så du skrev och sedan stoppa in dem i ett gammalt ursköljt mjölkpaket, förutsatt att plantan inte är för stor. =) Skicka också alltid i början av veckan så att paketet inte riskerar att bli liggandes på posten över helgen. /Jonas edit: Glömde att det går bra att kapa av toppen på en PET-flaska och skicka också...
Redigerat av Aenima: 24-06-2007, 12:10
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 13:02
|

Medlem
Antal inlägg: 324
Medlem nr: 5 306

|
Ja, visst är det spännande nu när plantorna tar sig och det bli frukt. Posta gärna (mer) bilder av era sorter, det är alltid kul att se. Ingen av dem ni nämner har jag. Jag har haft en del ohyra på mina plantor, framförallt löss och trips, men samtidigt har jag andra kryp som tar hand om dem. Jag har sett rovdjurssteklar ta lössen och rovdjurskvalster ta tripsen. Ett mysterium hur de hittar dit... Jag har i alla fall köpt Neemolja nu som jag tänker spraya på de värst tripsdrabbade plantorna, vilket nästan enbart är av sorten baccatum. Oljan dödar inte ohyran direkt men gör miljön omöjlig för dem så att de dör ut av sig själva (de slutar reproducera sig). Bin, nyckelpigor osv. ska inte ta någon skada. Så här ser det ut hos mig. Det står mer plantor till höger och vänster om dörren. Jag har 35 chiliplantor på min 2 kvm stora (lilla) balkong, plus Tamarillo, Physalis, jordgubbar, ringblommor och en del kryddor. Det har varit ett himla pusslande för att få plats med allt. Jag har löst det genom att ha en blomtrappa, en balkonglåda och två små bord från Ikea som man hänger över balkongräcket.
Redigerat av myrtille: 26-06-2007, 07:12
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 14:36
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (myrtille @ 24-06-2007, 14:02)  Ja, visst är det spännande nu när plantorna tar sig och det bli frukt. Posta gärna (mer) bilder av era sorter, det är alltid kul att se. Ingen av dem ni nämner har jag. Jag har haft en del ohyra på mina plantor, framförallt löss och trips, men samtidigt har jag andra kryp som tar hand om dem. Jag har sett rovdjurssteklar ta lössen och rovdjurskvalster ta tripsen. Ett mysterium hur de hittar dit... Jag har i alla fall köpt Neemolja nu som jag tänker spraya på de värst tripsdrabbade plantorna, vilket nästan enbart är av sorten baccatum. Oljan dödar inte ohyran direkt men gör miljön omöjlig för dem så att de dör ut av sig själva (de slutar reproducera sig). Bin, nyckelpigor osv. ska inte ta någon skada.
Så här ser det ut hos mig. Det står mer plantor till höger och vänster om dörren. Jag har 35 chiliplantor på min 2 kvm stora (lilla) balkong, plus Tamarillo, Physalis, jordgubbar, ringblommor och en del kryddor. Det har varit ett himla pusslande för att få plats med allt. Jag har löst det genom att ha en blomtrappa, en balkonglåda och två små bord från Ikea som man hänger över balkongräcket. Bionim (=Neemolja för bekämpning av skadeinsekter) kan INTE se skillnad på olika insekter så även nyckelpigelarver etc. tar skada av medlet ifall de blir sprayade ex. kan de förlora fortplantningsförmågan precis som många skadeinsekter.. (man trodde förr att bara insekter som åt på plantan skadades av oljan men man har märkt i odlingar att även kvalster och insekter man använder som biologisk bekämpning har minskad drastiskt i antal efter att man använt neemolja och man har nu förstått att medlet även kan tas upp via huden hos insekter och kvalster) Annars brukar Bionimet vara mycket effektivt (det tog död på alla sköldlössen som fanns på orkideerna på bara ett par behandlingar) men medlet tycker jag är för dyrt numera och jag tyckte det lucktade ganska illa.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 24-06-2007, 14:44
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 16:56
|

Medlem

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-06-2007, 15:36)  Bionim (=Neemolja för bekämpning av skadeinsekter) kan INTE se skillnad på olika insekter så även nyckelpigelarver etc. tar skada av medlet ifall de blir sprayade ex. kan de förlora fortplantningsförmågan precis som många skadeinsekter.. (man trodde förr att bara insekter som åt på plantan skadades av oljan men man har märkt i odlingar att även kvalster och insekter man använder som biologisk bekämpning har minskad drastiskt i antal efter att man använt neemolja och man har nu förstått att medlet även kan tas upp via huden hos insekter och kvalster) Då har man fel information på förpackningen där det står att "das Mittel ist nicht bienengefärlich (B4) und wird als nicht schädigend für Populationen von Siebenpunkt-Marienkäfern, Laufkäfern, Brackwespen und Raubmilben eingestuft". Det är inte Bionim jag har utan ett tyskt märke som heter Celaflor. Men det borde inte vara någon större fara ändå bara man ser till att inte träffa nyttoinsekterna med strålen (blir svårt med kvalstren förstås). Lukten vet jag inget om än eftersom jag fortfarande inte provat, men dyrt kan jag hålla med om att det var.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2007, 21:10
|

Medlem

|
imponerande odling myrtille, kul att se. det är som man blir sugen på att komma på besök. som sagt, kameran tar jag med mig nästa gång jag är i växthuset.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2007, 07:58
|

Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580

|
Jag skördade mina första Hungarian Hot igår. Mixade ihop det till en härligt kryddig Harissa.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2007, 11:47
|

Medlem

|
CITAT (Preussen @ 24-06-2007, 22:10)  imponerande odling myrtille, kul att se. det är som man blir sugen på att komma på besök. He he, det får nog vänta ett tag i så fall. Det dröjer innan jag kan skörda något. Jag var så sen med att så.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2007, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 443
Medlem nr: 6 354

|
Grillade en Hungarian Hot wax förra veckan, för enligt örtagården skulle det, tillsammans med olivolja och flingsalt, vara en delikatess. Det var gott. och  starkt
|
|
|
|
|
|
|
|
26-06-2007, 17:32
|

Medlem

|
oftast lönar det sig att ha koll på sina papper om man inte vill fara med osanning, vilket jag gjort. det var inte min aji amarillo som satt till frukt utan CAP 220, även det en baccatum. skäms lite för att ha dragit vissa i villfarelse men jag kan nog kompensera detta på något sätt. övriga baccatum jag odlar är Hot lemon, CGN 22871, CAP 1035 och starfish. Bland mina jalapenos (c.annum) är det Jalapeno stuard som satt till frukt. Övriga, Jalapeno Tiant och Jalapeno Fuego blommar för fullt och kommer när som helst ge frukt dem med. Av mina c.chinense har 2 st som bär frukt. Det är Ivorian Pimente och en som jag kallar Costa Rica 2 efter att fått frö från frukter från detta land. Fatalii, Red Savina, Yellow Bumpy väntar på sig men är i full blom. Övriga chinense har jag i krukor och de blev sent satta. PICT0006.JPG PICT0003.JPG
Redigerat av Preussen: 26-06-2007, 17:38
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580

|
Copy_of_PICT4843_big_jim.jpg ( 18.86k )
Antal nedladdningar: 43Här har jag en bild på en av mina plantor av Big Jim. Själva plantan är inte så stor, men däremot börjar frukterna bli rätt rejäla. Någon som vet hur stark denna chili är?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 09:53
|

Medlem

|
jag odlade den förra året och plantan blev inte så hög. jag gillar big jim väldigt mycket, framförallt när man rostar den. hettan är runt medium ungefär.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 19:35
|

Medlem
Antal inlägg: 443
Medlem nr: 6 354

|
Preussen - var har du hittat dina roliga jalapeno-sorter. Själv har jag enbart köpt från Örtagården och Weibulls/Lord Nelson hittills... ja, förutom de sorter min chilenske kollega köpte åt mig
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 21:18
|

Medlem

|
fröbytartjänster finns och det är där jag fått dessa. sen finns det olika capsicumforum på det världsomfattande nätet av datorer. seed exchangepepparforum
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2007, 18:43
|

Medlem

|
Fina plantor, Preussen. De ser verkligen ut att trivas. Är det Jalapenos på bilderna? Och Jonas70, så där stora frukter har då inte min Big Jim ännu, och ändå kan du inte ha sått fröerna tidigare än mig. Det gör verkligen stor skillnad att ha plantorna i växthus jämfört med ute, märker jag. Vi har trist väder, temperaturen går ner mot sju grader nu på nätterna, tretton på dan, regn och blåst. Speciellt chinense-plantorna ser inte ut att gilla det. Vart tog sommaren vägen?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2007, 23:32
|

Medlem

|
CITAT (myrtille @ 28-06-2007, 19:43)  Fina plantor, Preussen. De ser verkligen ut att trivas. Är det Jalapenos på bilderna? nope, Ivorian Pimente och CAP 220.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2007, 04:52
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 9 881

|
Fina plantor ni har allihop  Mina plantor har nu börjat sätta massa frukt och jag väntar med spänning tills de är skördklara  min piri piri planta är nog runt 150cm hög i topparna och har en himmla massa frukt måste jag säga. Myrtille, big jim fröt jag fick av dig har tatt sig och plantan är ca 20cm hög nu. Hur hög kommer den bli tro? Ska se om jag kan posta lite bilder om jag har tid någon gång efter jobbet idag.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|