Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min Chiliodling 2007
          gustav1977
          Inlägg 20-02-2007, 13:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 7 640

Förtydligande:

Jag sätter alltså först briketterna i jordmixen efter att rötterna börjar skymta i briketten...

Citera
          Gurkan
          Inlägg 20-02-2007, 15:21
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (gustav1977 @ 20-02-2007, 13:53)
          Grattis till grobarheten på dina frön!!

Min första Jamaican Bell börjar smyga sig fram ur torvbriketten nu efter 7 dagar, äntligen! Trots att man vet att det tar ett tag så blir man ju rastlös!

En fråga: Jag sår i torvbriketter och hade tänkt att sätta dessa direkt i 11*11 cm krukor med min jordmix av perlite, leca, lite vermiculite och P-jord. Är det ok att sätta briketterna direkt i denna gödslade jord eller måste jag först sätta dem i såjord? Förra året satte jag briketterna i såjord men funderar på att hoppa över det steget i år. Tror ni inte rötterna klarar av näringen i jordmixen?

/gustav

Skippa såjorden, kör direkt i din jordblandning.

Bra att du har i perlite också, det borde alla ha. Chili älskar när där är lite extra luft bland rötterna.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          gustav1977
          Inlägg 20-02-2007, 15:54
          Länk hit: #43

Medlem

tackar!

Jo, jag tycker själv att perliten gör jorden härligt porös! Jorden behåller stukturen länge också, rekommenderas!

/g

Citera
          noch einmal Preu...
          Inlägg 20-02-2007, 21:47
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 8 848

CITAT (Eleanor @ 20-02-2007, 00:50)
          Jag har sånt jäkla sjå med alla löss som jag får på dem mad.gif
          Vad är bästa knepet?? Nån med erfarenhet?
          Ska finnas nåt att sticka i jorden som jag hörde nånstans används till bla pelargoner. Vad är det & kan det användas till ätbara saker??

Kul att du lyckats övervintra c.annum. har inte lyckats så bra med mina försök när det gäller dem. c.chinense är lättare.

jag utgår från att lössen är på dina övervintrade. själv brukar jag använda ROS-1 eller Pyrex på vuxna plantor med väldans bra resultat.

Citera
          myrtille
          Inlägg 21-02-2007, 07:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

CITAT (Gurkan @ 20-02-2007, 12:09)
          Myrtille : Jag kollade på tävlingssidan men kunde inte hitta nån uppgift på tidigare rekord. Har du nån aning om hur stor den här sorten kan bli ??

Nej, de är lite luddiga på den punkten, lika hur just rekordslagningen ska gå till. Jag kan tänka mig att om det ska sättas ett världsrekord så krävs något mer än ett foto som är det som räcker för tävlingen. Jag har sett uppgiften 13,5 inches (=34 cm) i alla fall, men vet inte var och när det rekordet sattes.

Citera
          Jonas70
          Inlägg 21-02-2007, 09:51
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

CITAT (gustav1977 @ 20-02-2007, 13:53)
          Grattis till grobarheten på dina frön!!

Min första Jamaican Bell börjar smyga sig fram ur torvbriketten nu efter 7 dagar, äntligen! Trots att man vet att det tar ett tag så blir man ju rastlös!

En fråga: Jag sår i torvbriketter och hade tänkt att sätta dessa direkt i 11*11 cm krukor med min jordmix av perlite, leca, lite vermiculite och P-jord. Är det ok att sätta briketterna direkt i denna gödslade jord eller måste jag först sätta dem i såjord? Förra året satte jag briketterna i såjord men funderar på att hoppa över det steget i år. Tror ni inte rötterna klarar av näringen i jordmixen?

/gustav

De ska definitivt INTE sättas i såjord när du planterar om. Såjord ska bara användas när man sår och inte när man planterar om eftersom såjorden är magrare än annan jord.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          myrtille
          Inlägg 28-02-2007, 07:36
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Jag gjorde så förra året när jag planterade om första gången att jag hade vanlig planteringsjord först (ca 2/3 av krukan) och sen fyllde på med såjord, runt rötterna på de små sticklingarna. Främsta anledningen till det var att jag ville göra slut på såjordspåsen. De säljs bara i 20-litersförpackningar hos mig. Finns ingen anledning om man inte redan råkar ha jord.

Vad är P-jord?

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 28-02-2007, 11:08
          Länk hit: #48

Gäster

P-jord står för perennjord och ingår i Hasselfors sortiment. Finns S-jord också = såjord med perlit inblandad och U-jord = urnjord som vad jag vet främst är avsedd för uteväxter som kräver mycket näring och står i krukor hela sommaren.
          Jag skolar om mer näringskrävande växter som sommarblommor, tomater, chili mm i KRAV-märkt krukväxtjord med lecakulor i tycker de behöver mer krut än vad P-jorden har smile.gif

/Ewa

Citera
          Gurkan
          Inlägg 28-02-2007, 11:58
          Länk hit: #49

Medlem

Ewa, har du nåt speciellt fabrikat av krukväxtjorden du använder som du kan rekomendera ? Har Hasselfors nån KRAV-jord ? Tror inte jag har sett den isf.

Jag använder Hasselfors P-jord, tycker den har överlägsen kvalite på torven, blir inte hård och vattenavstötande som annan jord brukar bli efter ett tag.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          Natures wisdom
          Inlägg 28-02-2007, 12:28
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 8 032

Jag vet inte hur det är med chilli. Men för småplantor som är känsliga mot näring i början kan man tveklöst sätta i såjord.
          Angående hasselforsprodukterna.
          Jag tror snarare P-jord står för Planteringsjord, men jag vet inte, mycket möjligt att den egentligen är anpassad för perennväxter.

Beskrivningen från hasselfors:

"P-jord
          P-jord är en mörk och myllig plantjord för växter i kruka, både ute och inne. En klassisk jord för yrkesodlare och hobbyodlare med krav.

P-jord är kraftigt gödslad för att plantorna skall etablera sig och växta till snabbt."

Hasselfors har även KRAV-märkta jordar.

Hela produktsortimentet finns på deras hemsida, http://www.hasselforsgarden.se/

Redigerat av Natures wisdom: 28-02-2007, 12:30

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-02-2007, 12:28
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Gurkan @ 28-02-2007, 11:58) *
          Ewa, har du nåt speciellt fabrikat av krukväxtjorden du använder som du kan rekomendera ? Har Hasselfors nån KRAV-jord ? Tror inte jag har sett den isf.

Jag använder Hasselfors P-jord, tycker den har överlägsen kvalite på torven, blir inte hård och vattenavstötande som annan jord brukar bli efter ett tag.

Hasselfors har ekologisk jord även den på stor säck med älg på heter E-jord.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 28-02-2007, 12:39
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Natures wisdom @ 28-02-2007, 12:28) *
          Jag tror snarare P-jord står för Planteringsjord, men jag vet inte, mycket möjligt att den egentligen är anpassad för perennväxter.

Beskrivningen från hasselfors:

"P-jord
          P-jord är en mörk och myllig plantjord för växter i kruka, både ute och inne. En klassisk jord för yrkesodlare och hobbyodlare med krav.

P-jord är kraftigt gödslad för att plantorna skall etablera sig och växta till snabbt."

Du har så rätt så. Det är jag som har missuppfattat det hela blush.gif

/Ewa

Citera
          Jonas70
          Inlägg 28-02-2007, 12:42
          Länk hit: #53

Medlem

Chili är väl rätt näringskrävande, så jag tror inte man ska ska plantera om den i såjord!

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Österläge
          Inlägg 28-02-2007, 13:10
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

En fråga om jord, jag ska snart skola om mina chiliplantor och funderar på om jag kan använda den jorden jag har kvar sen i höstas, eller om jag ska köpa ny. Det är Blomsterlandets planteringsjord, och har sått ute under hela vintern, så den är väl rätt våt... Funkar det eller kommer jag ta död på alla chilisarna?

Om jag ska köpa ny, hur stor skillnad är det egentligen på Hasselfors och Plantagens eller Blomsterlandest egna märken? Jag har en bit till närmsta Hasselfors-återförsäljare och inte alltid tillgång till bil...

Redigerat av uteplatsen: 28-02-2007, 13:10

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Eleanor
          Inlägg 28-02-2007, 14:55
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 1 185

På tal om jord, jag skulle ju välja Hasselfors. Jag har köpt den som jag tror heter Y-jord (iallafall den med älgen på säcken!).
          Har fått skrämmande uppgifter om Plantagens jord.... Förra säsongen planterade en bekant växter i deras jord & växterna dog!!! angry.gif & det här handlar om en erfaren odlare.

Var inne på Hasselfors sida & ser nu att det är P-jord som jag har! rolleyes.gif

--------------------
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
          Madeleine, i Värmland vid Klarälven, zon 3-4
          Älfgärdet
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Citera
          gustav1977
          Inlägg 28-02-2007, 15:36
          Länk hit: #56

Medlem

Jag använder som sagt också P-jord och tycker att den känns mkt bra. Gillar verkligen strukturen på den! Rekommenderas!

Sitter å väntar på att mina Chocolate Scotch Bonnet frön ska gro(chinense). Förra året hade alla mina chinense grott på 18 dagar. I år har ingen kommit upp efter 17 dagar. Vad har ni för groningstider på chinense? Jag vet att den är seg men ändå;)

/gustav

Citera
          Gurkan
          Inlägg 01-03-2007, 00:16
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (gustav1977 @ 28-02-2007, 15:36) *
          Jag använder som sagt också P-jord och tycker att den känns mkt bra. Gillar verkligen strukturen på den! Rekommenderas!

Sitter å väntar på att mina Chocolate Scotch Bonnet frön ska gro(chinense). Förra året hade alla mina chinense grott på 18 dagar. I år har ingen kommit upp efter 17 dagar. Vad har ni för groningstider på chinense? Jag vet att den är seg men ändå;)

/gustav

Mellan 5 dar och 3 veckor ... typ ... har 7 sorter och dom är väldigt olika och det är även ojämnt i de enskilda sålådorna.

Se till att du har dem varmt så kommer dom snart. Mina står uppe på en lysrörsarmatur och det verkar funka bra, knappt 30 grader i jorden.

Eleanor : håller med dig, jag kommer aldrig att köpa jord (eller nåt annat för den delen) på Plantagen igen. Var där för nån vecka sen och skulle ha såjord, dom hade en hel lastpall med säckar från förra året, solblekta och fulla med alger och skit. Skulle aldrig komma på tanken att stoppa ner frön för tusentals kronor i den gamla sura jorden. Grrrr ... thumbdown.gif

Fick tag på fräsch Hasselfors S-jord på ett annat ställe och den är verkligen överlägsen allt jag provat tidigare.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          Natures wisdom
          Inlägg 01-03-2007, 00:30
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 8 032

CITAT (Eleanor @ 28-02-2007, 14:55) *
          På tal om jord, jag skulle ju välja Hasselfors. Jag har köpt den som jag tror heter Y-jord (iallafall den med älgen på säcken!).
          Har fått skrämmande uppgifter om Plantagens jord.... Förra säsongen planterade en bekant växter i deras jord & växterna dog!!! angry.gif & det här handlar om en erfaren odlare.

Var inne på Hasselfors sida & ser nu att det är P-jord som jag har! rolleyes.gif

Jag har använt plantagens jord en del, och inte haft några problem med den öht. Fina små leca är i den också, alltid uppskattat. Men skulle nog hellre använda Hasselfors P-jord, den får ju så mycket bra kritik här. Men finns inte alltid inne.

--------------------

Citera
          emmapemma
          Inlägg 01-03-2007, 08:26
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Gustav - min chocolate scotch bonnet kom upp efter ca 3 veckor, men bara ett frö av 4 grodde. Det verkar (för mig i alla fall) som att chilifrön måste vara färska för att gro.

Bl.a. har jag försökt gro några år gamla jalapeno-frön (upp till 20 har jag låtit plantera) men inget har grott. Jag har nu köpt en jalapeno-påse från Lord Nelson. Tyvärr en F1-hybrid, annars undviker jag dem för att kunna ta frön från frukterna. Men det är kanske möjligt att ta frön och få ursprungsjalapenon?

Men utöver det har jag frön från Chile, som är markerade med 2008 (jag antar att det antingen är sista försäljningsåret, eller sista året för god grobarhet), och de har inte heller grott, tyvärr.

Nu när forumet äntligen är uppe igen ska jag ta och fixa in ett foto på mina fina chiliplantor (jättestolt!)

Citera
          Jonas70
          Inlägg 01-03-2007, 10:39
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (emmapemma @ 01-03-2007, 08:26) *
          Gustav - min chocolate scotch bonnet kom upp efter ca 3 veckor, men bara ett frö av 4 grodde. Det verkar (för mig i alla fall) som att chilifrön måste vara färska för att gro.

Bl.a. har jag försökt gro några år gamla jalapeno-frön (upp till 20 har jag låtit plantera) men inget har grott. Jag har nu köpt en jalapeno-påse från Lord Nelson. Tyvärr en F1-hybrid, annars undviker jag dem för att kunna ta frön från frukterna. Men det är kanske möjligt att ta frön och få ursprungsjalapenon?

Men utöver det har jag frön från Chile, som är markerade med 2008 (jag antar att det antingen är sista försäljningsåret, eller sista året för god grobarhet), och de har inte heller grott, tyvärr.

Nu när forumet äntligen är uppe igen ska jag ta och fixa in ett foto på mina fina chiliplantor (jättestolt!)

Chilisarna i min förkultiveringshylla växer oxå verkligen så att det knakar. Det är verkligen roligt att se. Tidigare år när jag inte haft extraljus så har de blivit så gängliga, men i år är det fina plantor. Ser ju verkligen skillnaden. Ska bli skoj att sätta ut i växthuset.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera

14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 11:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon