CITAT (4:an @ 14-11-2009, 17:04)

har en vuxen son som plötsligt börjar prata om att skaffa sig marsvin....

helt ok om han vill det....själv vet jag inget om marsvin men såg att det fanns en tråd här...blir de tama? Kan man gosa med dem? Bits de? Som ni ser vet jag ingenting....är det någon som har tid att berätta....är intresserad och har kanske missat något !
För att du ska slippa läsa hela tråden kan jag ge dig ett kortare svar! Marsvin som du håller på med blir normalt sett tama, allt från väldigt tama till lugna. Det finns givetvis undantag som med alla djur, men de är som djur väldigt sociala och älskar att gosa och mysa med matte och husse. När man först skaffar dem kan de vara skygga en period, det är bara att mata och vinna deras förtroende så går det över. De är som små hundar när de blir som tamast! De går gärna efter dig och runt dina fötter på golvet (akta!) och kommer fram till dig för att tigga mat och nosa. De är extra roliga djur efter som de pratar! När de boat in sig kommer de ropa av iver när du... Öpnnar kylskåpet? Prasslar med påsar? Sätter nycklen i låset? Allt beroende på vad de lärt sig förknippa med mat. De kan låta allt från små nöjda kluck ljud till överljudssirener.
Skaffar man två hanar måste man räkna med att det KAN bli problem, jag är ingen expert på dem har bara haft honor. Men det verkar som om en vuxen och en liten är lättast att sätta ihop, fast de kan ändå bli bråk senare.
Marsvin bits oftast inte, men jag har haft marsvin som hugger alla utom mig

, antar att de har ett högt integritetsbehov om nu små djur kan ha det? Mamma löste det med en mössa som hon satte ner i buren, Coralle (marsvinet) gick in, mamma gick dit hon skulle med djuret, satte ner mössan, djuret gick ut. De är alltså djur som vet vem som är vem, vilket också har sin charm! De kan vara kittliga på sidan av huvudet och markera att de tycker det är obehagligt att man rör där etc. men ju mer du hanterar ditt djur, desto mer lär ni känna varandra.
På Svenska Marsvinsföreningens utställningar jag nu besökt ett par gånger har det funnits med vuxna karlar och kvinnor, så de är inte bara barndjur utan något alla kan uppskatta
Kort skulle jag skriva... Går inte skriva kort om så underbara djur!! Ett marsvin som du ger tid, tålamod (ibörjan), kärlek och sysselsättning kommer ge dig tusenfalt tillbaka. Har du flera frågor så bara fråga på!
Hälsningar kicki och de tre pälsbollarna.