Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

83 sidor V  « < 66 67 68 69 70 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Marsvin, Dessa underbara varelser.
          Wilmer
          Inlägg 14-11-2009, 19:16
          Länk hit: #1341

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

HU ingen marsvinspaj i Mexico, lär dig namnet på Marsvin på spanska för säkerhets skull. (Akta dig för "cuy"¨på menyn).

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-11-2009, 21:06
          Länk hit: #1342

Gäster

Jag ska var uppmärksam, jag lovar! nono.gif Inga pälsbollar i min mat inte!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-11-2009, 23:32
          Länk hit: #1343

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 18:13) *
          Hihi, ja du får se till att komma hit och hälsa på både Wilmers och mina djur tycker jag. 000.gif

smiley_small_hug.gif

CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 18:31) *
          Om du ändå ska passa på att hälsa på de andra två galningarna, så är det naturligtvis ett måste, att komma hit och checka av mina högst "normala" katter också crazy.gif Hit kommer man på en normal Odla-fikapaus...

smiley_small_hug.gif

CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 18:13) *
          Och jo det var nog jag som var där, men jag blir så erbarmligt ful på kort. Jag hämtade mitt pass igår, och jag kan kallt konstatera att jag nog inte blir insläppt i Mexico. Jag ser ut som en fullkomlig galning! thumbdown.gif

"nog". g.gif Hon vet inte själv alltså. Lite oroväckande tycker jag fortfarande att det är.
          Men om du ser ut som om du har rabies på kortet så är det ingen som vågar stoppa dig vid gränsen! tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-11-2009, 10:06
          Länk hit: #1344

Gäster

CITAT (Myosotis @ 14-11-2009, 23:32) *
          "nog". g.gif Hon vet inte själv alltså. Lite oroväckande tycker jag fortfarande att det är.

giggle.gif crazy.gif Hihihi

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-11-2009, 10:50
          Länk hit: #1345

Medlem

CITAT (4:an @ 14-11-2009, 17:04) *
          har en vuxen son som plötsligt börjar prata om att skaffa sig marsvin.... confused.gif helt ok om han vill det....själv vet jag inget om marsvin men såg att det fanns en tråd här...blir de tama? Kan man gosa med dem? Bits de? Som ni ser vet jag ingenting....är det någon som har tid att berätta....är intresserad och har kanske missat något !

För att du ska slippa läsa hela tråden kan jag ge dig ett kortare svar! Marsvin som du håller på med blir normalt sett tama, allt från väldigt tama till lugna. Det finns givetvis undantag som med alla djur, men de är som djur väldigt sociala och älskar att gosa och mysa med matte och husse. När man först skaffar dem kan de vara skygga en period, det är bara att mata och vinna deras förtroende så går det över. De är som små hundar när de blir som tamast! De går gärna efter dig och runt dina fötter på golvet (akta!) och kommer fram till dig för att tigga mat och nosa. De är extra roliga djur efter som de pratar! När de boat in sig kommer de ropa av iver när du... Öpnnar kylskåpet? Prasslar med påsar? Sätter nycklen i låset? Allt beroende på vad de lärt sig förknippa med mat. De kan låta allt från små nöjda kluck ljud till överljudssirener.

Skaffar man två hanar måste man räkna med att det KAN bli problem, jag är ingen expert på dem har bara haft honor. Men det verkar som om en vuxen och en liten är lättast att sätta ihop, fast de kan ändå bli bråk senare.

Marsvin bits oftast inte, men jag har haft marsvin som hugger alla utom mig whistling.gif , antar att de har ett högt integritetsbehov om nu små djur kan ha det? Mamma löste det med en mössa som hon satte ner i buren, Coralle (marsvinet) gick in, mamma gick dit hon skulle med djuret, satte ner mössan, djuret gick ut. De är alltså djur som vet vem som är vem, vilket också har sin charm! De kan vara kittliga på sidan av huvudet och markera att de tycker det är obehagligt att man rör där etc. men ju mer du hanterar ditt djur, desto mer lär ni känna varandra.

På Svenska Marsvinsföreningens utställningar jag nu besökt ett par gånger har det funnits med vuxna karlar och kvinnor, så de är inte bara barndjur utan något alla kan uppskatta wub.gif

Kort skulle jag skriva... Går inte skriva kort om så underbara djur!! Ett marsvin som du ger tid, tålamod (ibörjan), kärlek och sysselsättning kommer ge dig tusenfalt tillbaka. Har du flera frågor så bara fråga på!

Hälsningar kicki och de tre pälsbollarna.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          4:an
          Inlägg 15-11-2009, 17:06
          Länk hit: #1346

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Tack för ditt svar! Jag har suttit och läst i länken och känner att jag nästan blir förälskad i dem bara av att läsa om passionen ni visar dem .... kiss.gif har varit inne på marsvinssidan.se och läst för att vi skall kunna ta hand om dem bra och vi har nu lånat lite böcker på biblioteket....tycker att det är rätt häftigt att sonen på 22 vill ha marsvin...annars är han väldigt macho....kampsportare och säljare på byggvaruhus coolgleam.gif därför tycker jag att det är kul att han känner att det är helt ok att bejaka sina omhändertagande sidor och vill hjälpa till....dessutom älskar jag själv djur och vi har haft hamstrar och sköldpaddor och jag har själv haft en papegoja, men marsvin visste jag inget om! blush.gif så tack och jag tar gärna emot fler tankar och råd...allt är välkommet!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-11-2009, 20:50
          Länk hit: #1347

Medlem

Vilken go' son du verkar ha smiley_small_hug.gif Har du kollat in Humla's sida? www.humlansmarsvin.se där finns fakta och världens sötaste bilder wub.gif Hon är odlait och svarar säkert gärna på frågor! På SMF's hemsida finns länkar till uppfödare, där kan man leta raser och se om det finns något som faller i smaken. Det finns också de som tar hand om omplaceringsmarsvin som du kanske sett i tråden? Jag har själv dålig erfarenhet från zoo butiker så dem vill jag helst inte gynna, men det finns kanske bra sorter där också. Den här i stan hade skabb på djuren i flera år, men de verkade inte bry sig när jag påpekade. Det är jobbigt för djuren, märker man det inte kan det leda till döden. Behandlingen kostar förstås också en del.

Det viktigaste är att marsvin är mycket sociala, så de vill helst vara två. I burarna här finns hus, mysrulle, marsvinsbädd, hängmatta och ett hinder, höhäck plus hö på golvet. Pinnar att gnaga på. I bland får marsvinen fnatt och leker helahavet stormar, i raketfart runt - mysrulle, hängmatta, hus, skutteliskutt. Hur vissa kan ha sina marsvin i bara burbottnar med låga kanter kan jag inte begripa, men jag kanske alltid haft marsvin med skutt i benen confused.gif De gillar saker och är nyfikna, nya saker undersöks, sniffas på, flyttas kanske lite, knapras på-- å, vad de är roliga att sitta och se på wub.gif

Fråga på Humlan kanske dimper in med expert råd också tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-11-2009, 21:18
          Länk hit: #1348

Medlem

Här kommer några gosbilder på MariaS från mars i år då hon kom och hälsade på bebisen på sista bilden, OJ vad han var liiiiten.

MariaSindragos.jpg

MariaSisagos.jpg

bebis.jpg

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-11-2009, 21:37
          Länk hit: #1349

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Tuttinuttan! wub.gif Tog jag verkligen i den där lilla typen utan att den gick sönder w00t.gif Den första korven klarar ju läget och Isa söker sig ju till mig frivilligt, men den där yttepyttelilla... (var han verkligen så liten....)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-11-2009, 21:48
          Länk hit: #1350

Medlem

Helt ofattbart liten, jisses!!!!!!!!!! Plutt!! Bara ett par svarta ögon och massa lockig päls wub.gif Inte samma klump som just galopperar på golvet här väl? Det dundrar i golvbräderna ju giggle.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-11-2009, 21:49
          Länk hit: #1351

Medlem

CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 21:48) *
          Helt ofattbart liten, jisses!!!!!!!!!! Plutt!! Bara ett par svarta ögon och massa lockig päls wub.gif Inte samma klump som just galopperar på golvet här väl? Det dundrar i golvbräderna ju giggle.gif

Ja han är väl så stor att han gått om Isa vid det här laget unsure.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 23:15
          Länk hit: #1352

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Oj! Är det Indra som är stor eller Maria som är liten eller är det kameravinkeln?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-11-2009, 23:21
          Länk hit: #1353

Medlem

Indra väger 1,2 cirkus, så hon är rätt stor! Kameravinkeln ljuger nog lite, för Maria är en ståtlig kvinna giggle.gif inte en mini som jag.

Anton väger mer än Isa nu, ja! Ante vägdes in på, låt mig se.. 1081 gram i går. Isa ligger under kilot.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2009, 08:35
          Länk hit: #1354

Gäster

CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 10:50) *
          Skaffar man två hanar måste man räkna med att det KAN bli problem, jag är ingen expert på dem har bara haft honor. Men det verkar som om en vuxen och en liten är lättast att sätta ihop, fast de kan ändå bli bråk senare.

VA? Men men Anton då? flirting.gif

VILKA SUPERFINA KORT PÅ DIG MARIA, och hårbollarna är ju söta också såklart! smiley_small_hug.gif wub.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-11-2009, 08:53
          Länk hit: #1355

Medlem

Jaja, jag har bara haft honor och nu EN hane som är superkaxig och anfaller alla andra marsvin så han får bo själv devil.gif i väntan på att han mognar till bättre förstånd.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-11-2009, 10:32
          Länk hit: #1356

Medlem

CITAT (Myosotis @ 15-11-2009, 23:15) *
          Oj! Är det Indra som är stor eller Maria som är liten eller är det kameravinkeln?!

Det är inte fel på kameravinkeln. Det är ju marsvinen som är i fokus vet ja! giggle.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 18-11-2009, 16:13
          Länk hit: #1357

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Kolla här!

http://na.se/nyheter/2.2503/1.643579-marsv...umpade-i-skogen

hemskt och de kan nog inte hitta dessa människor som dumpat dem tyvärr.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-11-2009, 16:53
          Länk hit: #1358

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 18-11-2009, 16:13) *
          Kolla här!

http://na.se/nyheter/2.2503/1.643579-marsv...umpade-i-skogen

hemskt och de kan nog inte hitta dessa människor som dumpat dem tyvärr.

Vem vill göra en insats? Jag misstänker att de stackars djuren lär uppskatta ett varmt och skönt hem! Tyvärr är nog inte mitt det bästa, med herrarna katt i ledartornet...

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-11-2009, 19:32
          Länk hit: #1359

Gäster

Det där händer inte så sällan, och när det stått om det i tidningen brukar det gå fort att ordna ett hem åt dem. Om det är ett lämpligt hem är inte alltid säkert såklart, men det är ju långt mycket bättre än alternativet, att bli räv-mat.

sick.gif Det borde vara skottpengar på folk som gör sånt här!

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 19-11-2009, 17:18
          Länk hit: #1360

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Kolla detta. Har ordnat sig för marsvinen:

http://na.se/nyheter/2.2503/1.645184-marsv...r-fatt-nytt-hem

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

83 sidor V  « < 66 67 68 69 70 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon