|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Kan ej se några marsvin här så jag visar mina 6. Mamma Goldie - Sheltie + ?, Lemon agouti Född:23-05-2005  Pappa Lëo Sere - Nonself, Lemon Agouti (från Happy Days) Född: 07-08-2005  Dottern Pixie - Sheltie + ?, Lemon agouti Född: 18-09-2006  Sonen Gandalf - Sheltie + ?, Lemon agouti Född:18-09-2006  Sonen Frodo - Sheltie + ?, Lemon agouti Född:18-09-2006  Domino "The new boy" - Nonself, black/white Född: 20-11-2006
Vilka blanka, fina, välmående små nassar!! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 10:18) Vilka blanka, fina, välmående små nassar!! Mvh Fenja Tack skall du ha!  Jo de mår så bra hela högen och jag bara älskar dom. Den senaste lilla killen är fortfarande lite "harig" men på god väg att bli lika cool som de övriga. Har redan planer på att den nya killen Domino skall få para sig med lilla Pixie de närmaste månaderna
Lady Hamilton
17-02-2007, 11:03
Här är våra 2  De är ca 5 år nu
CITAT (Hamilton @ 17-02-2007, 11:03) Här är våra 2  De är ca 5 år nu  den nassevarianten föredrar jag mera än dom korthåriga, men jag kan tänka mej att dom är lika sociala alla nassar trevliga djur att ha...
Lady Hamilton
17-02-2007, 11:28
Ja  långhåriga har både för o nack delar...........kamning och att de lätt får tovor. Sedan måste jag hålla med om att Dianas marsvin ser otroligt fina och glansiga ut i pälsarna. Ger du dem några vitaminer eller mineraler förutom det som finns i maten och c-vitaminer?
CITAT (Hamilton @ 17-02-2007, 11:28) Ja :lol: långhåriga har både för o nack delar...........kamning och att de lätt får tovor. Sedan måste jag hålla med om att Dianas marsvin ser otroligt fina och glansiga ut i pälsarna. Ger du dem några vitaminer eller mineraler förutom det som finns i maten och c-vitaminer? Jag ger inga extra vitaminer till dom utan allt får dom via färsk frukt och grönsaker och torrfodtret jag ger dom och naturligtvis obegränsat tillgång till hö och inga saltstenar i min bur, för det ger dom njursten. Vart himla glad när även vetrinären påpekade glansen och den fina pälsen. Sådant är alltid kul att höra.
härligt fina nassar allihop HUMLA hade väl också en massa nassar?? undrar vad hon tog vägen?
När jag var liten hade vi ett marsvin som såg ut ungefär som det tvåfärgade som Hamilton har! Mvh Fenja
zaaritha
17-02-2007, 20:40
Vi har två marsvin ihop m två kaniner. Fjutten är ganska stor, vit, svarta öron, röda ögon--ras? Zenith är en self--heter det verkligen så? Goà är de!" Men--varför står det på en kaninsite att man inte ska ha kaniner o marsvin ihop? Silke, hermelinkaninhannen--tvättar marsvinen o de ligger på honom. Snuttan; lejonhuvad dvärgvädur; trivs också m marsvinen............
zaaritha
17-02-2007, 21:57
Och vad de "kvittrar" o visslar o "pratar"! Härliga djur!
CITAT (zaaritha @ 17-02-2007, 20:40) Vi har två marsvin ihop m två kaniner. Fjutten är ganska stor, vit, svarta öron, röda ögon--ras? Zenith är en self--heter det verkligen så? Goà är de!" Men--varför står det på en kaninsite att man inte ska ha kaniner o marsvin ihop? Silke, hermelinkaninhannen--tvättar marsvinen o de ligger på honom. Snuttan; lejonhuvad dvärgvädur; trivs också m marsvinen............ Orsakerna till att man inte skall ha marsvin och kaniner ihop är: 1. De pratar ej samma språk och kan bli problem ibland. 2. De äter inte samma mat då vissa sorter är farliga för marsvin. 3. Om kaninerna får för sig att sparka bakut så kan det vara slutet för ett marsvin. 4. Om kaninerna får för sig att "rida" på marsvinen så "kan" det sluta illa. Detta är de största orsakerna.
 Sicka goa grisar!! Härligare djur får man leta efter, håller med. Min pälstoffs är 5 och ett halvt.
CITAT (Diana @ 17-02-2007, 10:57) CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 10:18) Vilka blanka, fina, välmående små nassar!! Mvh Fenja Tack skall du ha!  Jo de mår så bra hela högen och jag bara älskar dom. Den senaste lilla killen är fortfarande lite "harig" men på god väg att bli lika cool som de övriga. Har redan planer på att den nya killen Domino skall få para sig med lilla Pixie de närmaste månaderna  LOVA att vi får en "onlineförlossning" då! Med massor av bilder och uppdateringar om allt. Mvh Fenja
 Nej Fenja, så kan hon inte göra! Marsvinsbebisar går ju inte att motstå!! Då vill vi ju ha dem allihopa.
Jooo *villintehaenmarsvinsbäbbe,villintehaenmarsvinsbäbbe,villintehaenmarsvinsbäbbe* bara titta lite... Mvh Fenja
 Jaja, den har man hört förut!
CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 22:47) CITAT (Diana @ 17-02-2007, 10:57) CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 10:18) Vilka blanka, fina, välmående små nassar!! Mvh Fenja Tack skall du ha!  Jo de mår så bra hela högen och jag bara älskar dom. Den senaste lilla killen är fortfarande lite "harig" men på god väg att bli lika cool som de övriga. Har redan planer på att den nya killen Domino skall få para sig med lilla Pixie de närmaste månaderna  LOVA att vi får en "onlineförlossning" då! Med massor av bilder och uppdateringar om allt. Mvh Fenja När det sker så lovar jag att informationen vill flöda här.
CITAT (Wilmer @ 17-02-2007, 22:49)  Nej Fenja, så kan hon inte göra! Marsvinsbebisar går ju inte att motstå!! Då vill vi ju ha dem allihopa.  Jo jag vet och känner till "problemet". När Goldie fick tre ungar så behöll vi alla. Min man hade ej hjärtat att sälja dom så han tog till sig killarna och jag behöll tjejen, men det är jag som sköter om alla. Men min man köpte bur och allt för killarna
zaaritha
17-02-2007, 23:46
Diana: Okej. Men våra fyra(två av varje) har levt ihop både ute i bur o som nu inne i ladugården i drygt ett år o inget otrevligt har hänt--tack o lov!
CITAT (Diana @ 17-02-2007, 23:36) CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 22:47) CITAT (Diana @ 17-02-2007, 10:57) CITAT (Fenja @ 17-02-2007, 10:18) Vilka blanka, fina, välmående små nassar!! Mvh Fenja Tack skall du ha!  Jo de mår så bra hela högen och jag bara älskar dom. Den senaste lilla killen är fortfarande lite "harig" men på god väg att bli lika cool som de övriga. Har redan planer på att den nya killen Domino skall få para sig med lilla Pixie de närmaste månaderna  LOVA att vi får en "onlineförlossning" då! Med massor av bilder och uppdateringar om allt. Mvh Fenja När det sker så lovar jag att informationen vill flöda här.  Härligt!!  Finns inget roligare än onlineförlossning! Mvh Fenja
Inga från Närke
18-02-2007, 10:18
CITAT (amaira @ 18-02-2007, 09:03) Marsvin är underbara små djur och fotona är verkligen fantastiskt söta! Jag ser också fram mot en onlineförlossning. :wub: :wub: :wub: Håller med. Har själv haft marsvin och även barnbarnen de är ljuvliga små djur.
CITAT (zaaritha @ 17-02-2007, 23:46) Diana: Okej. Men våra fyra(två av varje) har levt ihop både ute i bur o som nu inne i ladugården i drygt ett år o inget otrevligt har hänt--tack o lov! När det gäller torrfodret till kaniner (pellets) så skall det tydligen finnas något i det som absolut inte är bra för marsvin. Denna information fick jag av en som viste en hel del om kaniners mat och vad som finns i det och därav viste hon (hon har marsvin också) att det innehöll saker som marsvin absolut Inte skulle äta. Sedan så är det så att marsvin skall ha fri tillgång (obegränsat) tillgång till hö och om jag ej minns fel så skall inte kaniner ha det eller om det var något annat. Men hur som helts så är maten och tillgången till den så olika mellan dessa arter och därav kan skada en hel del. Men det verkar som om du haft tur.
CITAT (Diana @ 18-02-2007, 10:41) CITAT (zaaritha @ 17-02-2007, 23:46) Diana: Okej. Men våra fyra(två av varje) har levt ihop både ute i bur o som nu inne i ladugården i drygt ett år o inget otrevligt har hänt--tack o lov! När det gäller torrfodret till kaniner (pellets) så skall det tydligen finnas något i det som absolut inte är bra för marsvin. Denna information fick jag av en som viste en hel del om kaniners mat och vad som finns i det och därav viste hon (hon har marsvin också) att det innehöll saker som marsvin absolut Inte skulle äta. Sedan så är det så att marsvin skall ha fri tillgång (obegränsat) tillgång till hö och om jag ej minns fel så skall inte kaniner ha det eller om det var något annat. Men hur som helts så är maten och tillgången till den så olika mellan dessa arter och därav kan skada en hel del. Men det verkar som om du haft tur.  Det finns pellets som både kaniner och marsvin kan äta. Kaniner ska ha fri tillgång till hö, hur det är med marsvin kommer jag inte ihåg nu, det var några år sedan jag hade mitt sista marsvin.
CITAT (Leia @ 18-02-2007, 11:49) CITAT (Diana @ 18-02-2007, 10:41) CITAT (zaaritha @ 17-02-2007, 23:46) Diana: Okej. Men våra fyra(två av varje) har levt ihop både ute i bur o som nu inne i ladugården i drygt ett år o inget otrevligt har hänt--tack o lov! När det gäller torrfodret till kaniner (pellets) så skall det tydligen finnas något i det som absolut inte är bra för marsvin. Denna information fick jag av en som viste en hel del om kaniners mat och vad som finns i det och därav viste hon (hon har marsvin också) att det innehöll saker som marsvin absolut Inte skulle äta. Sedan så är det så att marsvin skall ha fri tillgång (obegränsat) tillgång till hö och om jag ej minns fel så skall inte kaniner ha det eller om det var något annat. Men hur som helts så är maten och tillgången till den så olika mellan dessa arter och därav kan skada en hel del. Men det verkar som om du haft tur.  Det finns pellets som både kaniner och marsvin kan äta. Kaniner ska ha fri tillgång till hö, hur det är med marsvin kommer jag inte ihåg nu, det var några år sedan jag hade mitt sista marsvin.  Så bra att det finns pellets som båda kan äta av och marasvin skall ha fri tillgång till hö. Jag är ingen kaninmänniska så jag vet ej vad som gäller för dom. Men om det finns pellets som båda kan äta av så är et toppen.
Jag har för mig att det är behovet av c-vitamin som skiljer de åt (?)
CITAT (Leia @ 18-02-2007, 13:31) Jag har för mig att det är behovet av c-vitamin som skiljer de åt (?)  Marsvin behöver verkligen c-vitaminer.
rabalder
20-02-2007, 22:23
Vilka söta små grisar! jag gav bort ett marsvin till min systerson, som blev 6år. Hon var sååå söt och trevlig. Skulle nästan vilja ha en själv... men mina katter kanske inte skulle vara snälla, eller vår jakthund...schäfern skulle jag lita på iallafall! Ni vet väl om att man helst inte ska omplacera ett marsvin, det är så att den skulle sakna dig isåfall.
CITAT (pejori @ 17-02-2007, 12:42) härligt fina nassar allihop :wub: :wub: HUMLA hade väl också en massa nassar?? undrar vad hon tog vägen?  Jag är här!! *vinkar* Jovisst har jag också smågrisar, 7 st mellan 1-7 år gamla. Helt underbara djur, som jag aldrig skulle vilja vara utan. Diana: Vilka fina grisar du har!! Agoutisar är väldigt fina, jag har själv en cinnamonagouti (rex). Här följer några bilder om nån vill kika...  My-My, rex buff  På husses mage är det skönt att vila  Ebba, rex cinnamonagouti  En säng är skön att ha...  Skrållan, egenuppfödd blandis på snart 7 år  Thelma, Cream Dalmatiner  Hilda, Black Dalmatiner  Maja, Teddy  Ingvar - mitt nyaste tillskott! En stoor fin hane som kommer frå Eragons omplaceringshem i Göteborg. Han är numer kastrerad och bor tillsammans med Thelma, de är såå söta tillsammans! Vill ni kika på fler bilder så kan ni göra det här...MVH/Elin
Lars-Olof Arvids
21-02-2007, 09:25
CITAT (humla @ 21-02-2007, 09:20)  På husses mage är det skönt att vila Åhhh  De är jättefina allihopa, men den här värmesökande nassen stal mitt hjärta! Mvh Fenja
CITAT (humla @ 21-02-2007, 09:20) CITAT (pejori @ 17-02-2007, 12:42) härligt fina nassar allihop HUMLA hade väl också en massa nassar?? undrar vad hon tog vägen?  Jag är här!! *vinkar* Jovisst har jag också smågrisar, 7 st mellan 1-7 år gamla. Helt underbara djur, som jag aldrig skulle vilja vara utan. Diana: Vilka fina grisar du har!! Agoutisar är väldigt fina, jag har själv en cinnamonagouti (rex). Här följer några bilder om nån vill kika... där var du vinkar tillbaka stiliga nassar där med  fastnade för ingvar jag
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 14:45)  Åh, Tack!! Hihi, ja marsvin är beroendeframkallande... Ingvar är jättego, kul att ha en kille igen efter många år med enbart honor. Han verkar uppskatta damsällskap också... Dock är det inte han som bestämmer, utan min mycket principfasta 6-åriga tant Thelma. Eller försöker han bara charma henne tro? För er som är lite nyfikna på marsvin, kan jag berätta att det anordnas utställningar på många olika platser i Sverige, dit man kan åka och kika på alla möjliga sorters marsvin, och träffa många andra "marsvinsmänniskor"... Det kan jag varmt rekommendera! //Elin
Jag är speciellt förtjust i virvelmarsvin så den här söta damen stal mitt hjärta 
Åh, men Humla, nu blir jag alldeles mööör. Dina bilder är så ljuvliga (grisarna också) Tur jag har en gos-gos själv.
CITAT (faith @ 01-03-2007, 23:26)  Jag är speciellt förtjust i virvelmarsvin så den här söta damen stal mitt hjärta  Ja hon är för gó  Fast hon börjar bli till åren, och det märks. Hon är född hemma i mina föräldrars hus, och har i princip aldrig lämnat huset. Hon är tryggheten själv! Och Wilmer: Det var länge sedan! Hur är det med tanten din? Är hon fortfarande pigg & glad? MVH/Elin
Jadu Elin, hon blir bara piggare och piggare!  Peppar peppar ta i trä och allt det där, men hon lever än... Undrar om mamma var marsvin och pappa iller?! Lång smal hyperaktiv med tänder....  Sååå gosig när det passar... Snart börjar gräset växa igen! Tugga tugga... // Wilma
zaaritha
09-03-2007, 23:54
Såg ni nakenmarsvinet i GT?
Nä, men jag har sett dem "live". Stackars krakar vad fula de är!! Som om de fått cancer och går på cellgifter eller så.. Men tur att de älskas av några  . / Wilma
Wilma, jag älskar bilden du har under dina inlägg. Så söt!
Har stött på skinnysar på utställningar, här är en av dem: [attachment=351:skinny.jpg] Deras historia är ganska tragisk, de avlades fram för att användas till djurförsök, det är ju lättare att testa olika substanser på ett djur man slipper raka bort pälsen på... De har inte lika lång livslängd som vanliga marsvin, vad de i övrigt har för hälsoproblem vet jag inte, men tror att de är mycket mer känsliga än andra marsvin. Det finns även en nakenmarsivns-ras som heter "Baldwin", som ännu inte kommit till Sverige. Hoppas att den inte gör det heller, då de marsvinen faktiskt är fysiskt missbildade då de saknar ett inre organ. Själv föredrar jag djur med päls - och det gäller inte bara marsvin, utan även hundar, katter och andra djur det finns "nakenvarianter" av.
Ophelia
11-03-2007, 12:20
Ohhh vilka gullesnuttar Var in på hemsidan och blev så kär. Så fina bilden och så fanns det givetvis bilder på humlor
Faith; Jaa, se vad lite gurksaft på julkulan kan göra  Den blev genast intressantare!! Elin, jag kan tänka mig att de (Naken svinen) har alla möjliga problem de nakna, hårt framavlade osv. Som jag funderat förut, tänk hur marsvinen på 70 och 80 talen levde i "evigheter" och sällan blev sjuka hur fel de än behandlades.. Nu har var och varannat marsvin tex. tandfel (kindtänderna som man ej ser), vilket ofta leder till sjukdom och död om man har otur/ inte får rätt diagnos. Nä, ibland var det bättre förr... // Wilma och Molly Marsvin
Wilmer: Håller helt med!! Det känns som att den hårda aveln har gett många negativa konsekvenser. Det gäller att kunna lite om de olika raserna, för att veta vilka som är friskast. Ex. Satiner (marsvin med jätteblank päls) drabbas nästan alltid av en skelettsjukdom efter ett par år, som är väldigt smärtsamt och plågsamt. Skelettet blir svagt och de får svårt att röra sig/tugga o.s.v, och går en för tidig död till mötes. Och för några år sedan hade jag ett "Dalmatiner-marsvin" som hette Humlan (som några av er kanske minns) som jag blev tvungen att avliva, bara tre år gammal, på grund av sjukdom. Jag tror att det indirekt berodde på den hårda framavlingen av dalmatinermarsvin, att hon blev sjuk. Jag är glad att mina andra marsvin är friska och pigga, hoppas att de kommer att leva länge än!
Humla, jag frågar dig (om sisådär tio år  ) när det är dags för nya grisar i familjen... Du har kollen! Jag vill undvika fler defekter. (Mitt marsvin har ju medfött tandfel). // Wilma
Hehe, lite koll har jag väl  Men det finns ju inga garantier för att vissa raser är helt friska... Det finns säkert också stora variationer inom varje ras, olika uppfödare avlar olika hårt. Det man kan göra är att höra runt bland olika uppfödare av den ras man är intresserad av, och höra vad som är de vanligaste problemen hos just den uppfödaren, och hur pass vanligt det är. Och läsa marsvinsmagazinet, där står det ganska mycket om avel och olika problem  MVH/Elin
CITAT (humla @ 21-02-2007, 09:20)   På husses mage är det skönt att vila  En säng är skön att ha...  Thelma, Cream Dalmatiner  Hilda, Black Dalmatiner Oj så fina, Jag föll verkligen för My-My, Hilda, Thelma och Ebba. Ursöta!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|