| |
|
  |
Marsvin, Dessa underbara varelser. |
|
|
|
Meriona
|
20-12-2008, 21:49
|
Gäster

|
Nä då de brukar allt kissa alldeles förfärligt, men innan det är dags så trampar de omkring alldeles förfärligt, så om man är någorlunda observant så hinner man ställa in dem i buren...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2008, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Aha, lite synd att dom inte kan ha ett ställe dom går till själva, som ju kaninan gör. Tror du inte att man kan träna dom när dom är små små med mycket tålamod?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2008, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Mina marsvin har frigång i vardagsrummet på 3 stora mattor. De bor i en golvbur med en "lucka" som är öppen när vi är hemma. De brukar plutta lite utanför buren, men dessa är torra och lätta att dammsuga/sopa upp. Kissa gör de sällan utanför buren, de hoppar in och kissar istället. Någon gång har de hänt att de kissat ute, men det är en sån liten mängd att det knappt märks och jag har aldrig känt någon lukt.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2008, 00:45
|

Medlem

|
Du har dom verkligen "rumsrena"...Lite förvånad hade jag nog nlivit om dom inte ville ha tillgång på egen "toa", för om kaninerna klarar det, då borde en lten nasse också göra det har jag resonerat, men att det stället är buren förvånar mig lite, dom borde ha ett litet hus med ett hjärta på till sånt. Jag har ju aldrig haft ett marsvin, inte ens som liten, som jag har sagt förut, och som även märks, men nu efter att ha följt med här ett tag, så tycker jag att dom verkar vara personliga och kloka, för jag är säker på att dom känner igen husse o matte, och djur som gör det är ju speciella och" kloka" på ett speciellt sätt..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2008, 01:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (Wilmer @ 19-12-2008, 21:20)  Han på översta bilden är sååå lik min Lillplutten...  ÅÅÅ vad sugen jag blir att skaffa nya grisar... Men nu har jag barn och hund... (Mina barn vill inte ha smådjur!!  dom är inte normala...!!!!) Marsvin är som hundar.... och nu har jag en hund... och ska inte skaffa marsvin  NEJ....  dom är så söta och kloka... Dina små grisar är sååå söta
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2008, 08:30
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Nu är det morgonmys i soffan med Odla och Isa  Kisset från honorna luktar inget alls, städar man inte i buren luktar det såklart när det blir mycket. Pluttarna är som sagt hårda pärlor, de kan man sopa upp lätt - men de blir det desto fler av  Mina har en bur att kissa i på golvet, där kissar de oftast. Sedan lär man sig var de gärna kissar, där lägger jag skydd på golvet. Nu har jag en ny soffa de inte kommer in under, den förra låg de och sov och kissade under, tex. KONSTIGA barn som inte vill ha smådjur, kan man inte tvinga dem  Jag kan inte komma fram till om Indra är smart eller korkad, men söt är hon  Isa är söt och defenitivt inte korkad. (förlåt Indra). Lissa kan du inte leta upp marsvin och ta kort på hur de har det utomlands? Det vore en fin julklapp till denna tråden! Isa och Indra skickar håriga pussar till sin extramatte Meriona
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
21-12-2008, 18:54
|
Gäster

|
CITAT (Wilmer @ 21-12-2008, 08:30)  Isa och Indra skickar håriga pussar till sin extramatte Meriona  Oj man tackar! Så kul att det är många som har svinen mycket lösa hemma, en eloge till det!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
22-12-2008, 21:01
|
Gäster

|
OJ! Ja även de kan ju knapra sladdar. Annars brukar jag ställa min gran i en stor ful grå plastlåda för att undvika klättrande i granen. Inte så snyggt, men sladd-säkert. Folk vet ju iallafall att jag inte är klok....
|
|
|
|
|
|
|
|
24-12-2008, 04:25
|

Medlem

|
Jag sover nästan över tangenterna, har inte hittat något, men ska försöka i morgon igen... Så, god jul så länge , hoppas att farbror tomten har med sig en massa roliga saker till er alla !!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
26-12-2008, 12:31
|
Gäster

|
God Fortsättning säger jag då! Har de slaktat några halmbockar ännu?
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
28-12-2008, 10:34
|
Gäster

|
Fundering: Hur känsliga är marsvin för "nya" bekantingar, det vill säga om någon gäst kommer, är de lika modiga då, och galopperar omkring som vanligt? Eller blir de osäkra om en ny röst kommer och börjar röra sig i rummet, och springer och gömmer sig?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2008, 03:32
|

Medlem

|
Jag hittar inga bilder som är finare än dom ni sätter in här, och då finns det ju ingen anledning att sätta in dom, eller hur ? Dessutom, i alla forum erbjöds man att adoptera nassar, med kort på dom, och det var farligt kände jag, för jag ska ju inte ha några så länge jag har Lisa, och jag hoppas verkligen att hon hänger med i en massa år till, men jag blir ju så sugen...och på gmla dagar desstom, jijijij
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2008, 12:51
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 28-12-2008, 10:34)  Fundering: Hur känsliga är marsvin för "nya" bekantingar, det vill säga om någon gäst kommer, är de lika modiga då, och galopperar omkring som vanligt? Eller blir de osäkra om en ny röst kommer och börjar röra sig i rummet, och springer och gömmer sig?  Jag märker markant skillnad på mina marsvin när det är nya människor i lägenheten, röster och lukter de inte känner igen. De är fortfarande tuffa och vågar röra sig ute på golvet, men de blir lite mer reserverade och slappnar inte av på samma sätt som när det bara är vi hemma. Men de vänjer sig också ganska fort.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2008, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Meriona @ 28-12-2008, 10:34)  Fundering: Hur känsliga är marsvin för "nya" bekantingar, det vill säga om någon gäst kommer, är de lika modiga då, och galopperar omkring som vanligt? Eller blir de osäkra om en ny röst kommer och börjar röra sig i rummet, och springer och gömmer sig?  Absolut skillnad. Men de måste ha bra minne, för är det någon som kommer hit ofta slappnar de fort av efter ett par gånger. Kompisens hund bryr de sig inte alls om längre, men får jag nybesök gömmer de sig snabbt. Alltså, när de är i buren. Det är bara dej jag skulle våga släppa ut dem framför fötterna på, du får komma hit så vi får testa på golvet Men Lissa, fegis  Visa bilder hur de än ser ut hörru, för mina marsvin ser jag ju själv varje dag! Humla, jag har kollat på din blogg, hur lyckas du ta så gosiga sovbilder?? Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser dem.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2008, 23:31
|

Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 29-12-2008, 13:09)  Humla, jag har kollat på din blogg, hur lyckas du ta så gosiga sovbilder?? Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser dem.  Tack Tror att det beror på att jag fotar dem så mycket att de blivit helt vana vid kameran och blixten, kan gå fram till dem när de ligger och sussar och plåta dem, de sover vidare.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|