|
|
  |
Marsvin, Dessa underbara varelser. |
|
|
|
09-03-2007, 23:54
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Såg ni nakenmarsvinet i GT?
|
|
|
|
|
10-03-2007, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Nä, men jag har sett dem "live". Stackars krakar vad fula de är!! Som om de fått cancer och går på cellgifter eller så.. Men tur att de älskas av några  . / Wilma
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
10-03-2007, 18:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
Wilma, jag älskar bilden du har under dina inlägg. Så söt!
--------------------
|
|
|
|
|
10-03-2007, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Har stött på skinnysar på utställningar, här är en av dem:
skinny.jpg ( 49.2k )
Antal nedladdningar: 54Deras historia är ganska tragisk, de avlades fram för att användas till djurförsök, det är ju lättare att testa olika substanser på ett djur man slipper raka bort pälsen på... De har inte lika lång livslängd som vanliga marsvin, vad de i övrigt har för hälsoproblem vet jag inte, men tror att de är mycket mer känsliga än andra marsvin. Det finns även en nakenmarsivns-ras som heter "Baldwin", som ännu inte kommit till Sverige. Hoppas att den inte gör det heller, då de marsvinen faktiskt är fysiskt missbildade då de saknar ett inre organ. Själv föredrar jag djur med päls - och det gäller inte bara marsvin, utan även hundar, katter och andra djur det finns "nakenvarianter" av.
|
|
|
|
|
11-03-2007, 22:54
|

Medlem

|
Faith; Jaa, se vad lite gurksaft på julkulan kan göra  Den blev genast intressantare!! Elin, jag kan tänka mig att de (Naken svinen) har alla möjliga problem de nakna, hårt framavlade osv. Som jag funderat förut, tänk hur marsvinen på 70 och 80 talen levde i "evigheter" och sällan blev sjuka hur fel de än behandlades.. Nu har var och varannat marsvin tex. tandfel (kindtänderna som man ej ser), vilket ofta leder till sjukdom och död om man har otur/ inte får rätt diagnos. Nä, ibland var det bättre förr... // Wilma och Molly Marsvin
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
12-03-2007, 08:47
|

Medlem

|
Wilmer: Håller helt med!! Det känns som att den hårda aveln har gett många negativa konsekvenser. Det gäller att kunna lite om de olika raserna, för att veta vilka som är friskast. Ex. Satiner (marsvin med jätteblank päls) drabbas nästan alltid av en skelettsjukdom efter ett par år, som är väldigt smärtsamt och plågsamt. Skelettet blir svagt och de får svårt att röra sig/tugga o.s.v, och går en för tidig död till mötes. Och för några år sedan hade jag ett "Dalmatiner-marsvin" som hette Humlan (som några av er kanske minns) som jag blev tvungen att avliva, bara tre år gammal, på grund av sjukdom. Jag tror att det indirekt berodde på den hårda framavlingen av dalmatinermarsvin, att hon blev sjuk. Jag är glad att mina andra marsvin är friska och pigga, hoppas att de kommer att leva länge än!
|
|
|
|
|
13-03-2007, 20:14
|

Medlem

|
Humla, jag frågar dig (om sisådär tio år  ) när det är dags för nya grisar i familjen... Du har kollen! Jag vill undvika fler defekter. (Mitt marsvin har ju medfött tandfel). // Wilma
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
14-03-2007, 12:15
|

Medlem

|
Hehe, lite koll har jag väl  Men det finns ju inga garantier för att vissa raser är helt friska... Det finns säkert också stora variationer inom varje ras, olika uppfödare avlar olika hårt. Det man kan göra är att höra runt bland olika uppfödare av den ras man är intresserad av, och höra vad som är de vanligaste problemen hos just den uppfödaren, och hur pass vanligt det är. Och läsa marsvinsmagazinet, där står det ganska mycket om avel och olika problem  MVH/Elin
|
|
|
|
|
15-03-2007, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 333
Medlem nr: 781

|
CITAT (humla @ 21-02-2007, 09:20)   På husses mage är det skönt att vila  En säng är skön att ha...  Thelma, Cream Dalmatiner  Hilda, Black Dalmatiner Oj så fina, Jag föll verkligen för My-My, Hilda, Thelma och Ebba. Ursöta!!
--------------------
Mvh. /Diana i Järbo ----------------------------------------------------------------------- Zon 4
|
|
|
|
|
28-03-2007, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 7 358

|
bidrar med min avlidne tom som blev 5 år
|
|
|
|
|
06-04-2007, 15:37
|

Medlem
Antal inlägg: 44
Medlem nr: 4 093

|
Visar en bild på när mitt marsvin fick möta en kanin  Gick hur bra som helst
Bild_008.jpg ( 849.32k )
Antal nedladdningar: 81
--------------------
No Brain No Pain - Hell Yeah!
|
|
|
|
|
07-04-2007, 21:13
|

Medlem

|
Ja--eftersom vi har marsvin(två hannar) ihop m två kaniner--ja, just nu åtta kaniner m ungarna, o det går bra--så kan dessa djur leva ihop!
|
|
|
|
|
11-04-2007, 18:07
|

Medlem

|
Jag rekommenderar inte att ha marsvin och kaniner ihop, det finns flera anledningar.
För det första har dessa djur absolut inget utbyte av varandra. De är helt olika slags djur, som inte har något gemensamt språk eller sätt att kommunicera. Marsvin vill ha marsvinskompisar och kaniner vill ha kaninkompisar!
För det andra kan dessa kombinationer ofta bli till marsvinens nackdel. De flesta kaniner är större än marsvin, och har mycket starka bakben! De kan göra lyckosprång och sparka bakut, och allvarligt skada marsvinen (inte med vilje förstås). Kaninhonor kan dessutom vara mycket aggressiva mot marsvin, och okastrerade kaninhanar kan vara en mardröm för stackars marsvin som blir runtjagade, stressade för att hanen försöker para sig med dem.
För det tredje har kaniner en speciell bakterie i sitt tarmsystem som kan göra marsvin sjuka.
Nej, för marsvinens skull - Låt dem slippa bo med kaniner och ge dem marsvinskompisar istället!!! Jag har hört för många hemska historier, att jag inte vill rekkomendera någon att blanda dessa djur.
MVH/Elin
|
|
|
|
|
13-04-2007, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 44
Medlem nr: 4 093

|
CITAT (humla @ 11-04-2007, 19:07)  Jag rekommenderar inte att ha marsvin och kaniner ihop, det finns flera anledningar.
För det första har dessa djur absolut inget utbyte av varandra. De är helt olika slags djur, som inte har något gemensamt språk eller sätt att kommunicera. Marsvin vill ha marsvinskompisar och kaniner vill ha kaninkompisar!
För det andra kan dessa kombinationer ofta bli till marsvinens nackdel. De flesta kaniner är större än marsvin, och har mycket starka bakben! De kan göra lyckosprång och sparka bakut, och allvarligt skada marsvinen (inte med vilje förstås). Kaninhonor kan dessutom vara mycket aggressiva mot marsvin, och okastrerade kaninhanar kan vara en mardröm för stackars marsvin som blir runtjagade, stressade för att hanen försöker para sig med dem.
För det tredje har kaniner en speciell bakterie i sitt tarmsystem som kan göra marsvin sjuka.
Nej, för marsvinens skull - Låt dem slippa bo med kaniner och ge dem marsvinskompisar istället!!! Jag har hört för många hemska historier, att jag inte vill rekkomendera någon att blanda dessa djur.
MVH/Elin Där fick man veta nåt Mitt marsvin är i vanliga fall inte i samma bur som en kanin, utan med ett annat marsvin..
--------------------
No Brain No Pain - Hell Yeah!
|
|
|
|
|
13-04-2007, 17:57
|

Medlem

|
CITAT (Ejje @ 13-04-2007, 17:59)  Där fick man veta nåt Mitt marsvin är i vanliga fall inte i samma bur som en kanin, utan med ett annat marsvin.. Det är bra  Att låta dem hälsa en kort stund är säkert ingen fara, men det är bra om de har separata bostäder. Trevlig helg! MVH/Elin
|
|
|
|
|
13-04-2007, 19:22
|

Medlem

|
Jag säjer det igen: Våra marsvin o kaniner, har bott ihop i drygt två år o det har inget lessamt hänt! De vi köpte djuren av hade också sina marsvin o kaniner ihop se´n flera år!
|
|
|
|
|
13-04-2007, 20:44
|

Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 13-04-2007, 20:22)  Jag säjer det igen: Våra marsvin o kaniner, har bott ihop i drygt två år o det har inget lessamt hänt! De vi köpte djuren av hade också sina marsvin o kaniner ihop se´n flera år! Visst kan det fungera för vissa. Men jag tycker att det är helt fel att säga att det funkar att ha dessa djur ihop generellt - sådana som inte har erfarenhet av smådjur och skaffar nya husdjur kanske då tror att det är helt OK, och så får djuren lida för det. Särskilt om man skaffar en kanin och ett marsvin - stackarna har ju inget gemensamt eller utbyte av varandra. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra - varför riskera att marsvinet blir skadat, stressat eller sjukt? Tyvärr är okunskapen om detta stor, ser allt för ofta vissa djuraffärer som har dessa djur i samma burar, vad sänder inte det för signaler till oerfarna blivande smådjursägare? Tacka vet jag seriösa uppföddare/djuraffärer. MVH/Elin
|
|
|
|
|
13-04-2007, 21:11
|

Medlem

|
Jag tycker nog att du verkar va´en "besserwisser"!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|